hebben jullie deze al gezien ?

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,

omdat ik binnenkort een ronde tafel ga maken belegd met fineer wou ik wat ideeën
opdoen en kwam dit filmpje tegen.
[MEDIA=youtube]Bh_qn62zny0[/MEDIA]
zeer indrukwekkend vindt ik maar ik denk dat we over de prijs maar zullen zwijgen :p
is wel eens fijn om te zien voor diegene die dit filmpje nog niet hebben gezien.

groeten
ruben
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Dát is vakmanschap !
Iemand een idee hoe het precies werkt ? Als ik het zo zie denk ik dat er toch een soort systeem in zit met een aantal tandwielen zodat de middelste laag uitschuift als de bovenste laag horizontaal verplaatst wordt. De onderste laag zit volgensmij vast een het onderstel, en de twee bovenste lagen vervolgens met gebogen rails weer vast aan de onderste zodat de lagen op dezelfde hoogte komen te liggen.
Tot zover mijn gedachte over de werking ervan, iemand op- of aanmerkingen ? :lol:
 

Hubert.

Actieve deelnemer
21 mei 2008
300
0
Krimpenerwaard
Dit filmpje is al een paar keer langsgekomen ja :)
Ik heb er een keer eentje in het echt gezien, maar was toen nog te jong/onervaren om er een gedegen blik op te werpen. Voor zover ik me nog kan herinneren zat er een heel gebeuren onder het blad om alles te leiden :oops:
 

pepijn

Actieve deelnemer
3 nov 2010
169
4
Surfie zei:
leuk om te zien, niet nuttig in de realiteit en wsl te duur ook.

Voor een conferentie tafel zou het een goede uitkomst zijn, van een tafel waarbij je normaal vijf mensen aan kan hebben, er vervolgens tien kan plaatsen.
En qua mechanisme, je hoeft niet een standaard mechanisme te kopen als je zelf ook iets uit kan denken, misschien werkt het dan een beetje anders, maar dat is toch juist waar je voldoening (en hoofdpijn :roll: )
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ja, had dit al een tijdje geleden gezien, erg knap!!
Om dit te maken zou je een zelfcentrerende constructie moeten maken die erg nauwkeurig moet zijn. Met de hand is dit niet te doen, zou met een cnc machine gedaan kunnen worden, om de vereiste nauwkeurigheid te bereiken.
Zo'n soort constructie bestaat wel in de houtdraaiers wereld, zie maar eens naar het geposte fototje.
Lijkt mij een hele uitdaging om zoiets te maken, maar als je voor het maken van deze nauwkeurige constructie terecht kan bij een bedrijf die dat voor je zou willen doen voor een schappelijke prijs, eigenlijk zou je daarvoor bevriende relaties moeten hebben.
Zelf zou je moeten zorgen voor het ontwerp van die constructie, en een goede tekening voor een cnc machine.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groeten, Ad


Attached files
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
moest je zelf een systeem kunnen bedenken zoals bovenstaande foto van Ad zou het nog mogelijk zijn om zulke tafel te maken.
wel niet zo ingenieus als in het filmpje maar manueel inleggen van de stukken zou nog moeten lukken.
een makkelijkere versie :
[MEDIA=youtube]coSs5zdFa0U[/MEDIA]
het gaat wel niet zo snel als in het eerste filmpje maar dit lijkt me toch iets meer realiseerbaar .

groetjes
ruben
 

WR1944

Oud hout
Als je wat verder op het Internet gaat snuffelen kom je het onderwerp op diverse fora tegen. Je kan zelfs de originele patentaanvraag vinden met een beschrijving van de werking. Voor zover ik me kan herinneren werkt het met schijven met verticaal verlopende groeven en stangen. Er was zelfs een computeranimatie te vinden.
Er bestaan simpeler systemen waarbij je taartpunten in- of uitschuift. Met de hand leg je een schijf in het midden en schuif je vulstukken tussen de taartpunten in. Dat is de poor mans versie.
Maar welke versie je ook bekijkt, het is een mooi staaltje meubelmaken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.