Oude ELU afkortzaag: motor slaat af en doet het niet meer

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
Hallo,

Ik heb een 2de hands 'flip over' afkortzaag van ELU model TGS 172, bouwjaar 1985 (nu Dewalt DW742 denk ik). De zaag deed het tot voor kort prima, tot op vandaag...

Toen ik de schakelaar indrukte, startte de zaag een 2-tal seconden op, zaag begon dus te draaien om dan meteen terug uit te vallen. Ik probeerde een tweede keer, zelfde scenario, motor valt uit na 2 seconden en sindsdien doet de motor helemaal niets meer. Er is geen speciale aanleiding voor zover ik weet. De stekker zat wel in stekkerdoos op goedkope Powerplus stofzuiger, zodat de stofzuiger draait van zodra de zaag wordt ingeschakeld.

Ik heb de stekker zelf gecontroleerd, daar is niets mis mee. Ook al eens stekker op een andere groep aangesloten, ook daar doet de zaag niets. Schakelaar open gemaakt, visueel zie ik niets dat los zit, heb ook alles ontstoft, maar helpt niets. Ik vermoed wel iets met de schakelaar, maar ken hier te weinig van.

Hopelijk kunnen jullie me op het juiste pad helpen om mee het defect te bepalen. Aangezien Dewalt min of meer hetzelfde model nog steeds maakt, hoop ik nog reserve onderdelen te kunnen krijgen.


Bijgevoegd foto van opengemaakte schakelaar, en schema uit oude handleiding. Rechtsonder zie je precies wel een brandvlekje op de printplaat, maar niets is doorgebrand denk ik.

Het zou heel fijn zijn om deze nog te kunnen herstellen, want het is een goede machine.

Alvast bedankt voor jullie info en tips!
IMG_20181228_154413.jpgbg6.jpg
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Wat ook kan zijn is dat de koolstofborstels vast zitten of versleten zijn.
Je kan het beste die er even uithalen, je komt er dan snel genoeg achter, als ze vast zitten dan weet je gelijk wat het probleem is :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Motor heeft geen koolborstels. Sluit de motor eens direct op de prik aan. Goede kans dat hij het dan wel blijft doen. De foto van het elektrisch schema is te klein voor mijn ogen, maar op de printplaat zit meer dan een tuimelschakelaar. Verwacht dat daar je storing zal zitten.
 

pvmarsen

Nieuw lid
25 apr 2015
20
8
Bedankt voor de reacties.

Ik hoorde ook dat stekker aansluiten op stofzuiger ervoor kan zorgen dat de motor niet het nodige vermogen krijgt om te starten (te weinig spanning door een te dunne en te lange kabel), maar kan hierdoor ook de condensator of een andere onderdeel stuk gaan? Het gaat dan toch over 'onder' belasting i.p.v. overbelasting, dus lijkt me straf...
 

bohanon

Nieuw lid
21 mei 2017
18
0
Heb je de kabels vanaf de stekker doorgemeten? en als je aan het meten bent even met friemelen. Meestal breken ze door daar waar bevestigingsklemmen zitten.
Het kan zijn dat de kabel ergens onderbroken is en dan gaat het geheel even wel en dan weer even niet werken.
Er is ook een "clixon" aanwezig, 2 rode draden naar een plat elektrisch onderdeel dat op de motorbehuizing zit. Dat zit daar om oververhitting van de motor tegen te gaan, de oudere DeWalt is daar nogal gevoelig aan. Gewoon even overbruggen en dan uitproberen.
suc6
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.