Opknappen oude werkbank

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Mijn werkbank is een oudje van een VMBO-school in Krommenie en redelijk mishandeld door de jeugd daar.
Nu ik wat meer met meubeltjes bezig ben loop ik tegen een aantal tekortkomingen aan.
Een daarvan zijn de gaten voor de bankhaken. De zijn zo ruim dat deze bankhaken er gewoon doorheen vallen.
Wie heeft er een goed advies om deze weer passend te maken? Hoe ruim of krap moeten de gaten zijn.
Opvullen met epoxy is voor mij geen optie omdat ik daar über-allergisch voor ben.

bank1.jpg

bank2.jpg

bank3.jpg

bank4.jpg
 
P

Pel

Guest
Ik zou er een stukje beukenhout in lijmen, het is even wat werk maar als je nou eerst het blad met een schaaf wat op gaat schonen? Dan kun je ook beter zien of de gaten wat ruimer gemaakt moeten worden om er een mooi recht stuk in te kunnen lijmen.

Groet Pel.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
netjes 1cm groter vierkant uithakken met een bijtel.
Dan een stuk beuken in lijmen en de gaten opnieuw boren en rechthoekig beitelen
 
P

Pel

Guest
Ik denk dat die bankhaak stuk is Pieter, er hoort een een veren stalen plaatje op een kant te zitten zodat hij ook klemt, en op hoogte kunt zetten. Ik weet niet of ze nog ergens te koop zijn, anders zou je voor zelf gemaakte bankhaken kunnen gaan, ik meen dat ik op You Tube er eens een filmpje van heb gezien.

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zou er een stukje beukenhout in lijmen, het is even wat werk maar als je nou eerst het blad met een schaaf wat op gaat schonen? Dan kun je ook beter zien of de gaten wat ruimer gemaakt moeten worden om er een mooi recht stuk in te kunnen lijmen.

Groet Pel.

Blad opschonen met een schaaf zou ik mee oppassen.
Ik heb ook zo’n schoolgeval, maar als je ziet hoeveel spijkertjes er in had blad zijn gemept, schieten de tranen in je ogen.
Een bandschuurmachine lijkt me een betere optie, tenminste als er niet teveel olie is gebruikt.
 
P

Pel

Guest
Ik zou er met een oude schaaf met een rond geslepen beitel overheen gaan, kom je de spijkers en nieten vanzelf tegen, en daarna met de schuurmachine glad schuren. Gaten opschonen en pas stukjes inlijmen, dan heb je weer een mooie nieuwe bank.

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Is het blad nog recht?
Mijn exemplaar van de ambachtsschool hing behoorlijk door, en dat is niet prettig werken.
Opgeschoond met een oude blokschaaf, de slijpsteen kon ik laten lopen, zoveel spijkertjes zaten erin. Mijn vader zei dat het goed zou kunnen dat er hardboard op gelegen heeft, kwam vroeger blijkbaar wel voor.

Al het ijzerwerk eruit gepeuterd en toen toch maar heel het blad uit elkaar gehaald. Daarna recht geschaafd op de vlakbank.
Na verloop van tijd ging het blad weer doorhangen, dus maar een nieuw gemaakt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.