LED spots in werkplaats

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
Hey allemaal, ik ben voornemens mijn werkplaats te finetunen en wil boven mijn toolwall en in mijn kastenwerk led spots plaatsen. Nu twijfel ik omdat ik uiteraard budget in een hoog vaandel heb staan maar ik wel spots wil die het uithouden in mijn werkplaats als ik lekker aan het schuren en zagen etc ben.

Mijn ervaring met bv een goedkopere LED balk laatst was dat hij na 8 maanden kapot was. Nu heb ik een IP67 gecertificeerde LED balk waar ik meer vertrouwen in heb, zou stof funest zijn voor LED of had ik gewoon een bad product?

Ik zat te denken aan deze IP44 spots: https://www.hornbach.nl/shop/BRILON...kkel-mat-Energieklasse-A/6143076/artikel.html
of aan deze (door de kantelbare LEDS en de inbouwdiepte van maar 30mm): https://www.hornbach.nl/shop/BRILON...luminium-Energieklasse-A/6143027/artikel.html

Die laatste heeft alleen geen IP44 certificering..

Ik zal in totaal zo'n 12 spots gaan plaatsen.
Iemand ervaringen met LED spots in de werkplaats?
 
Laatst bewerkt:

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
De spots van de Hornbach hebben een kleurtemperatuur (K) van 3000 Kelvin. Dit is voor in een werkplaats een te "geel" licht. Zelf zou ik dan kiezen voor 4000 of zelfs 6500. Dit is een helder wit licht tot daglicht en dat geeft een rustiger lichtbeeld. Kleuren in het hout worden daardoor veel echter weergegeven en het is voor je ogen ook minder vermoeiend. Als je ze in wilt bouwen als downlight zou ik de armaturen los kopen en er kwalitatief goede lampen in zetten. Ikzelf ben zeer te spreken over het merk Bailey.
 

BasRonin

Actieve deelnemer
13 mrt 2016
330
11
@W00t jazeker, heb ik overwogen, maar ik vind spots net wat luxer ogen dan een paneel. Ik heb een U vormige doorgetrokken werkbank waarbij alleen het achterste deel een toolwall heeft, die toolwall wil ik met spots verlichten, de rest met balken/panelen.. ik ga het nog wel ff goed bekijken hoor.

@Willems Ontwerp ahh, goede tip! Zoiets als dit dus: https://www.ledpaneelgroothandel.nl/cob-spot-5w-6000k-kantelbaar

Maar die van de Hornbach zijn meteen op 230v aan te sluiten zonder travo lijkt het. Deze komen met travo. Moet dan na elke gekoppelde spot een travo of kan ik zoveel spots aan elkaar koppelen als ik wil en daarna via de travo naar 230v gaan?
 
Laatst bewerkt:

RdeR

Actieve deelnemer
13 jun 2015
76
0
Tilburg
De spots van de Hornbach hebben een kleurtemperatuur (K) van 3000 Kelvin. Dit is voor in een werkplaats een te "geel" licht. Zelf zou ik dan kiezen voor 4000 of zelfs 6500. Dit is een helder wit licht tot daglicht en dat geeft een rustiger lichtbeeld. Kleuren in het hout worden daardoor veel echter weergegeven en het is voor je ogen ook minder vermoeiend. Als je ze in wilt bouwen als downlight zou ik de armaturen los kopen en er kwalitatief goede lampen in zetten. Ikzelf ben zeer te spreken over het merk Bailey.

Hallo Martijn,

Je hebt gelijk om te waarschuwen voor de kleurtemperatuur. Toen ik mijn ledbalken kocht vond ik 6500 K te koud, te "ongezellig". Ik heb daarom gekozen voor verlichting in de range van 5000 tot 5600. Ik maakte laatst een kastje met dekkende verf en schrok van de kleur: in plaats van gebroken wit wat groenig en daarbij heel anders dan het monster in de winkel. Nadat ik stukken met het buitenlicht bekeek bleek het wel de goede kleur te zijn. Ik weet niet of de lampen afwijken van de specificatie, maar ik had deze afwijking niet verwacht. Als je het eenmaal weet is er niet zoveel aan de hand, maar kies bewust zou ik zeggen. (De wanden van mijn ruimte zijn wit afgewerkt!)

Rob
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Kijk voor de grap eens bij led Bouwlampen, 4000-6000 Lumen geen probleem en in allerlei lichtkleuren.
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Ik heb ook interesse in deze led-lampen https://www.ledlampaanbiedingen.nl/l...p65-6000k.html, , om mijn huidige dubbelbuis TL armaturen te vervangen . Geven nú bij dit (koude) weer een hoop minder licht . Is dit bij de led-armaturen ook het geval of hebben die daar geen last van ?
Tevens vraag ik me af : kan ik deze led-armaturen direkt ( middels een schakelaar natuurlijk) op het 230V-net aansluiten of moet er nog ander aansluitmateriaal bij besteld worden ?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat betrefd met het koude weer en minder lichtopbrengst, volgens de specificaties van de lamp uit je link zijn deze lampen ook geschikt voor in koel- en vrieshuizen. Tot een temperatuur van -20.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
@Willems Ontwerp ahh, goede tip! Zoiets als dit dus: https://www.ledpaneelgroothandel.nl/cob-spot-5w-6000k-kantelbaar

Maar die van de Hornbach zijn meteen op 230v aan te sluiten zonder travo lijkt het. Deze komen met travo. Moet dan na elke gekoppelde spot een travo of kan ik zoveel spots aan elkaar koppelen als ik wil en daarna via de travo naar 230v gaan?

Bij elke lamp wordt een trafo geleverd dus elke lamp heeft zijn eigen trafo die je op 230V aansluit, nadeel is hiervan dat je ook ruimte voor de trafo nodig hebt in het plafond. Die lampen van de Hornbach hebben een GU10 fitting en zijn daardoor rechtstreeks op 230V aan te sluiten, deze lampen worden echter veel warmer aan de achterzijde dus er zal meer inbouwruimte nodig zijn voor beluchting.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Tevens vraag ik me af : kan ik deze led-armaturen direkt ( middels een schakelaar natuurlijk) op het 230V-net aansluiten of moet er nog ander aansluitmateriaal bij besteld worden ?

Ja dat kan, in de specificaties staat dat ook vermeld.


Wattage: 40w
Lichtkleur: 4000K/6000K
Lichtsterkte: 3320 Lm
Dimbaar: Nee
Lengte: 1200
Breedte: 53
Hoogte: 28
Spanning: 230v
Stralingshoek: 120
Levensduur: 25000+
Energieklasse: A+
Garantie: 2 jaar
 

Jan71

Actieve deelnemer
6 jan 2017
271
176
West-Brabant
Jelmer en Martijn , bedankt voor jullie antwoord .

Ik zag trouwens op die site ook nog ledbuizen te koop staan . Dat lijkt me ook wel wat , dan kan ik die zo in de huidige tl-armaturen monteren met of zonder dummy starter lees ik . Dan moeten de VSA en condensator al dan niet verwijderd worden evenals de orig. starter .
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.