Advies nodig bij aanschaf langsgeleider / lengteaanslag.

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
Na enige tijd niet actief geweest te zijn, ben ik gelukkig weer in staat om iets te ondernemen.
Ik ben nu bezig om zelf een goede zaagtafel te maken. Nu weet ik helaas niet of de Festool Lengteaanslag CS 70 LA (https://www.festool.nl/accessoires/488062---cs-70-la) nauwkeurig genoeg is voor mij. Ik wil namelijk over een afstand van 1 meter geen grotere afwijking dan 0.5 mm en het liefst nog minder dan dat.
.
Op internet staan filmpjes van mensen die zelf hun langsgeleider hebben gemaakt door deze te lassen en/of te draaien. Ik heb nooit gelast of gedraaid, dus dat wordt 'm niet. Daarom ben ik genoodzaakt om een kant-en-klaar langsgeleider te kopen. Of is er een hobyist "in de zaal" die mij kan helpen (tegen betaling) om een eigen ontwerp te produceren.

Wat ik tot nu toe heb gemaakt is een zaagtafel van 103cm bij 80cm met aan 3 zijden t-tracks. En iets uit het midden heb ik de "basisplaat" van de festool cms-mod-ts 75 gemonteerd. Die "basisplaat" is uitwisselbaar wanneer dat nodig mocht zijn. Ook alle onderdelen om zelf een "zaagbak" te maken heb ik al in huis.

Wie kan mij helpen met goed advies en/of ervaring. (De langsgeleider moet minimaal 103cm lang zijn en/of worden).

Alvast bedankt voor het lezen.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Bijna 2 jaar gelden heb ik een Incra LS Positioner op mijn Festool CS70 gezet en ber er nog steeds erg blij mee. Zeer nauwkeurig in te stellen en gemakkelijk in gebruik. Die is geen 103 cm breed, maar dat is waarschijnlijk geen probleem. Zie dit topic voor meer info.

IMG_0593_zpslhiihpdi.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Nu weet ik helaas niet of de Festool Lengteaanslag CS 70 LA (https://www.festool.nl/accessoires/488062---cs-70-la) nauwkeurig genoeg is voor mij. Ik wil namelijk over een afstand van 1 meter geen grotere afwijking dan 0.5 mm en het liefst nog minder dan dat.

Ik weet dat ik me nu op gevaarlijk terrein begeef, maar durf wel te stellen dat een exact parallel aan het zaagblad lopende geleider niet alleen een illusie is, maar ook ongewenst. Het stuk van de geleider voor het zaagblad is van belang; de rest moet zelfs een tikkie weglopen om te vermijden dat de zaag het hout vasthapt en terugslingert (‘kickback’).

Ik heb een TS55 module in een MFT/3 verlenging, met een CS 70 LA. Met wat kalibreren (niet al te moeilijk) zaag ik probleemloos met een maximaal maatverschil van 0,5 mm plus en min op een meter (twee keer de door jou gevraagde tolerantie, maar ik vind dat acceptabel), terwijl de geleider toch echt een stukje wegloopt.
 

Atomic2018

Nieuw lid
26 nov 2018
21
0
Heb je ook foto's van je project tot nu toe?

Ik heb zelf een CMS module voor de TS55 en wil daar ook een zaagtafel voor bouwen.
Als ik op (bijv) Amazon kijk heb je diverse type geleiders, ik zie door de bomen het geleider-bos niet meer.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ L.N. Slim en mooi gemaakt. Incra is mooi en waarschijnlijk ook zeer goed. Toch vind ik de prijs van Incra te extreem hoog (net zoals het gereedschap van Festool). Misschien dat ik moet uitkijken naar een mooie aanbieding. Maar in het voorjaar wil ik graag weer kunnen gaan zagen en frezen.
@ Bert Vanderveen.
Je hebt gelijk ​met te vermelden; "je moet zien te vermijden dat de zaag het hout vasthapt en terugslingert (‘kickback’)". Maar dan is de kans (mijninziens) aanwezig dat het begin en einde van het stuk niet even breed zijn. Hoe los je dat op? Door misschien op hoogte van het zaagblad een soort drukrol te plaatsen die er voor zorgt dat er geen "kickback" kan plaats vinden. Ik heb liever een vast gelopen zaag dan een heftig ongeluk.
@ Atomic2018. Ik heb bijna alle onderdelen in huis. Zelf doe ik veel aankopen op ebay. Helaas zijn daar veel onderdelen veel goedkoper dan hier in Nederland. (Ik wens alle winkeliers een lekkere boterham, maar een "300%" prijsverschil is mij te heftig.)
Ik heb standaard T-tracks en bijbehorende onderdelen gekocht. Voor de cms-module had ik bij toeval 1 orgineel profiel van Festool (onderdeelnummer 472862) kunnen bemachtigen en deze aangepast. Het andere (tweede) "profiel" heb ik gemaakt van 2 aluminium strips van verschillende dikte en breedte, om zo de module aan dat zelfgemaakte profiel vast te kunnen klemmen. Ik heb de "aluminium-strips" met 2 componentenlijm op elkaar geplakt. Wanneer je wilt kan ik daar wel enkele foto's van maken en plaatsen. Vooral goed meten en nameten was voor mij erg belangrijk.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Niet duur en toch precies, dat is een lastige combinatie. Misschien zelf iets maken met het systeem van Jeremy Schmidt?

 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
@Guus Flater — Lijkt me logisch om ervan uit te gaan dat op het moment dat je materiaal de zaag treft de manier waarop je aanvoert uitmaakt of je de boel recht afzaagt. Is ook de reden waarom vaak een stop op de aanslag gezet wordt die tot de zaagrand gaat als er een dwarsaanslag gebruikt wordt.
In de praktijk betekent dat dat je bij gebruik van een langsaanslag zorgt dat het aangevoerde materiaal met iets druk overdwars net voor de zaag uitkomt en je in het verlengde voor de zaag de zaak recht houdt.
Een formaatzaag werkt ook zo, in principe.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
@ L.N. Bedankt voor de tip. Helaas kan ik niet lassen, anders wist ik het wel. :rolleyes:

Vast wel mensen in de buurt van Eindhoven die dat kunnen lijkt me
Dan heb je voor weinig iets moois
Zo te zien zit er niet al te veel laswerk aan
Overigens snap dat wieltje aan het eind met die 2 kuiltjes niet helemaal, dat zou dan toch uit kunstof gemaakt hebben
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Bert Vanderveen. Ik begrijp wat je bedoelt. Ik heb 1 keer met m'n oude Emcostar een "kick-back" meegemaakt omdat ik de palnk niet goed langs de zaag begeleide. En nu zit er een deukje in garagedeur. :rolleyes:
@ Toxiq.
Helaas ken ik geen mensen met een lasapparaat, wel zijn er in mijn omgeving een paar constructie-bedrijven waar ik eens langs zou kunnen gaan.

En om toch vooruit te kunnen, heb ik maar de festool "Lengteaanslag CS 70 LA" besteld. Eens kijken hoe die gaat bevallen. Nu "even" gaan zoeken naar 3 (2+1) meter MFT-profiel (​472863).
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ CSK. Wanneer ik niet anders kan of wanneer de Lengteaanslag van Festool tegenvalt, zijn dat goede alternatieven. Helaas moet alles wat ik heb wel "Guus-bestendig" zijn en dus niet snel werken.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ Superkees. Die Incra vind ik 1 groot nadeel hebben en dat is de ruimte die het nodig heeft. Ik bedoel te zeggen dat voor het zagen van een smalle plank, je weinig ruimte nodig hebt. Voor het zagen van bredere planken of platen heb je meer ruimte nodig. Of heb ik de verkeerde Incra in mijn gedachten?
Icra_tablesaw.jpg
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Guus, ik bedoelde het Incra LS Positioner Standard Systeem. Die is eigenlijk voor een freestafel bedoeld, maar wordt ook vaak gebruikt voor zaagtafels (zoals ik ook doe). Die heeft nog steeds het nadeel dat deze relatief veel ruimte inneemt bij het zagen van brede stukken, maar niet zo veel als het systeem waar jij naar linkt. Het is ook een stuk goedkoper. Het systeem komt in 2 maten (17” en 25”), waarbij ik zou kiezen voor het grootste model vanwege de zaagcapaciteit (635 mm breed). Het is ook mogelijk om los een 32”-versie (810 mm) los te kopen als je meer bereik nodig hebt.
 

Guus Flater

Actieve deelnemer
3 mei 2015
270
35
Eindhoven
@ L.N. Oke, die had ik over het hoofd gezien. Bedankt voor de moeite.
Incra lijkt mij wel kwaliteit en ziet er mooi uit (behalve de prijs). Maar dat zeg ik ook over Festool. Het is veelste duur "speelgoed" voor datgene wat het doet of moet doen. Maar goed, service en garantie moeten ook betaald worden. Hoewel ik over een enkele officiele Festool-reparateur absoluut niet te spreken ben (ik zal geen naam noemen), heb ik misschien gewoon een paar keer pech gehad.

Maar wanneer de Festool niet bevalt, komt er een Incra in huis.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Duur is natuurlijk relatief. Voor mij is werken met hout een hobby en uit werken met goed gereedschap haal ik meer plezier. Daarom is Festool of Incra niet te duur voor mij. Je bent welkom bij mij in Maastricht om de LS Positioner in samenwerking met mijn CS70 te zien/testen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.