Lift voor werktafel

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Zoals velen heb ik ook een behoorlijk ruimtegebrek in mijn schuur. Te weinig oppervlak en teveel spullen.

Nu heb ik wel een hele fijne vaste werkbank, maar tijdens het klussen is een extra (zaag)tafel wel handig. Zeker nu ik ook een Dewalt tafelzaag heb aangeschaft die ik liever niet te vaak wil tillen.

Onder de vaste werkbank zit een ruimte waar best een werktafel past.
Werkbank1.jpgWerkbank2.jpg

Maar om die werktafel eronderuit te krijgen, moeten er wel wielen onder de tafel komen.
Werkbank3.jpg

Alleen zijn wielen onder een werktafel niet handig als je op de tafel aan het werk bent. Dan moet alles wel op z'n poten staan.

Dus een mechanisme was noodzakelijk. Google biedt best wat resultaten, maar vrijwel allemaal worden die mechanismes bediend via een hefboom aan de zijkant van de tafel en die ruimte heb ik niet. Ik wilde trouwens iets wat met de voet te bedienen is, dus zelf iets fabriceren was weer eens noodzakelijk.

Over het resultaat ben ik tevreden, en wellicht heeft iemand anders er ook wat aan. Daarom even een filmpje in elkaar gezet en wat foto's toegevoegd.


IMG_3792K.jpg
Wielen in vrijstand (hefboom links)
IMG_3793K.jpg
Wielen staan op punt omhoog te komen (hefboom maakt beweging naar rechts)
IMG_3794K.jpg
Tafel staat nu op de wielen (hefboom rechts)

groet,
Ronald
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Wat een ingenieus systeem heb je bedacht! Het lijkt in het filmpje ook erg licht om te bedienen. Bedankt voor het delen (met foto's en film) :D
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.948
88
West-Friesland
Dat ziet er goed uit, zou je nog wat details afbeeldingen kunnen plaatsen van het hefsysteem bij de wielen a.u.b.
Ik kan nl. niet goed zien hoe de wielen omlaag gaan
Mvg, :)
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Wat een ingenieus systeem heb je bedacht! Het lijkt in het filmpje ook erg licht om te bedienen. Bedankt voor het delen (met foto's en film) :D

Bediening gaat inderdaad heel erg licht. Op het filmpje is het enige gewicht de tafel zelf, maar ook als ik er zelf op ga zitten en de hendel dan beweeg gaat de tafel met gemak omhoog.

Dat ziet er goed uit, zou je nog wat details afbeeldingen kunnen plaatsen van het hefsysteem bij de wielen a.u.b.
Ik kan nl. niet goed zien hoe de wielen omlaag gaan
Mvg, :)

2018-12-28 11.05.17.jpg
Aan iedere zijde van de tafel een set wielen op een plank, en de plank zit met scharnieren aan de tafel.
2018-12-28 11.06.41.jpg
Door de centrale hendel te bewegen ontstaat er een hefboom-effect. De reactiekracht van de bout op de stalen plaat zorgt ervoor dat de wielen richting de scharnieren gedrukt worden. (stalen plaat en een stevige bout zijn wel vereist, maar dat mag duidelijk zijn)

2018-12-28 11.06.19.jpg
De kracht in de scharnieren zorgt er voor dat de tafel omhoog gedrukt wordt. Vanzelfsprekend doet de zwaartekracht z'n werk als de bout de andere kant uit gaat. De tafel zakt vanzelf naar beneden op z'n poten.

Slim bedacht zo.
En hoe werkt die met gewicht erbij op?

Ik ben er zelf op gaan zitten en "druk" me met gemak omhoog. Het gehele mechanisme maakt gebruikt van 3 hefbomen (2 buitenste en 1 centrale). De centrale hefboom heeft een verhouding van ca. 4.5:1 De kracht op de hefboom wordt dus 4.5 x versterkt naar de stalen strips (2 spijkerplaten op elkaar). De buitenste hefbomen hebben ieder een verhouding van 5.8:1. Dus hier wordt de kracht nog eens 5.8 x versterkt.

Belangrijkste punten binnen het krachtenspel zijn de bouten die op de stalen platen drukken en de rotatiepunten van de hefbomen. Hier heb ik gebruik gemaakt van M10 bouten in stalen bussen (15mm).

Alles lijkt goed te werken, maar gebruik in de praktijk moet uitwijzen of het leuk knutselwerk was of een betrouwbare constructie is. Ik hoop het laatste :D
 
  • Leuk
Waarderingen: SjoerdvR en DannyL

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
En, hoe bevalt deze constructie na een jaar gebruik?

Goed.

Ik gebruik de werktafel zo'n 2-3 per week en ben nog steeds tevreden over het mechanisme. Vanzelfsprekend zijn er wel een aantal verbeterpuntjes aan het licht gekomen die "ooit" nog eens aangepakt moeten worden (en die er wellicht nooit van komen)

Het mechanisme zelf werkt in ieder geval zoals bedacht en krijgt de tafel steeds prima van z'n poten op de wielen en omgekeerd. Gewoon met de voet de hendel overhalen en rijden maar. Terughalen van de hendel en de tafel staat als een huis.

Verwachting was dat er wel eens balk zou gaan breken, maar is (nog) niet gebeurd. Plan is wel om ooit een stalen mechanisme te maken, maar voorlopig geen noodzaak.

Verbeterpunten:
  • de bouten die contact maken met de stalen platen om de wielen naar buiten te drukken slijten in en maken nu een onaangenaam geluid bij het tillen. Dit zou soepeler moeten kunnen. Een gewoon kogellager zou kunnen, maar de baan die de boutkop maakt is een curve dus een kogelpot zou nog beter zijn.
  • de wielen die ik heb gebruikt komen onder een 19" rack uit een serverruimte vandaan. Dikke stalen platen, flink gelagerd, kunnen een behoorlijk gewicht hebben, maar zijn van hardplastic. Op een betonvloer met hier en daar een put en een kiezel is dit niet het fijnste rijden. Typisch geval van Zeeuwse zuinigheid (ik had ze liggen, dus zonde om ze niet te gebruiken). Beter om hier wielen van wat zachter rubber te gebruiken.

Verder ben ik er zeer tevreden mee en zou niet meer zonder kunnen (hoe zou ik de werktafel anders onder de werkbank vandaan krijgen:confused:)

Jouw werkbank lijkt me wel zwaarder dan mijn werktafel, dus enige aanpassingen aan de lengtes van de hefbomen zijn wel nodig vermoed ik.


Nog even een paar foto's gemaakt van de werktafel zoals deze uiteindelijk geworden is.

Op de foto hieronder staat hij nog onder de werkbank.
IMG_0779.jpg

Zo haal ik hem er onder vandaan
IMG_0782.jpg

Het werkblad is uitschuifbaar om eventueel de freestafel te bevestigen
IMG_0787.jpg

of om er een bredere uitlooptafel van te maken
IMG_0790.jpg

En kan hem ook als uitbreiding aan de werkbank gebruiken.
IMG_0794.jpg

Je ziet dat er in een kleine ruimte best wel wat te doen is zolang alles maar op wielen staat.

groet,

Ronald
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: WouterE, mink en bakkiet

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Ik realiseer me dat het een oud draadje is, maar zou je ipv de bout ook een ander wiel kunnen gebruiken?

En hoe heb je de lengte & locatie van de hefbomen bepaald?
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Kan wel een oud topic zijn, maar voor mij is het ook nieuw
Zelf heb ik de wielen van Bora gekocht. Werkt prima, maar als je er meerdere nodig hebt is het een dure oplossing.

Daarnaast is dit een stuk makkelijker omdat je maar 1 hefpunt hebt ipv 4.
Dat laatste vraag ik me ook af.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Ik realiseer me dat het een oud draadje is, maar zou je ipv de bout ook een ander wiel kunnen gebruiken?
Dat vind ik wel een goed idee, al is het misschien zo dat een rubber wiel teveel ingedrukt wordt, waardoor systeem niet werkt. Met een flink lager, ipv een wiel, zou het wel werken denk ik.
 

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
454
139
Apeldoorn
Dat vind ik wel een goed idee, al is het misschien zo dat een rubber wiel teveel ingedrukt wordt, waardoor systeem niet werkt. Met een flink lager, ipv een wiel, zou het wel werken denk ik.
Daar ben ik totaal niet bang voor, althans niet met de wielen die ik wil gebruiken 😉
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    68,4 KB · Weergaven: 24

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
als je ipv een normale bout nou een slotbout gebruikt met zon mooie gladde bolle kop dat gaat vast makkelijker.
En smeer er een klodder dik vet op.
 
  • Leuk
Waarderingen: SjoerdvR

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.