Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 7 van de 7

Onderwerp: Lift voor werktafel

Lift voor werktafel

Zoals velen heb ik ook een behoorlijk ruimtegebrek in mijn schuur. Te weinig oppervlak en teveel spullen.

Nu heb ik wel een hele fijne vaste werkbank, maar tijdens het klussen is een extra (zaag)tafel wel handig. Zeker nu ik ook een Dewalt tafelzaag heb aangeschaft die ik liever niet te vaak wil tillen.

Onder de vaste werkbank zit een ruimte waar best een werktafel past.
    Werkbank1.jpgWerkbank2.jpg

Maar om die werktafel eronderuit te krijgen, moeten er wel wielen onder de tafel komen.
    Werkbank3.jpg

Alleen zijn wielen onder een werktafel niet handig als je op de tafel aan het werk bent. Dan moet alles wel op z'n poten staan.

Dus een mechanisme was noodzakelijk. Google biedt best wat resultaten, maar vrijwel allemaal worden die mechanismes bediend via een hefboom aan de zijkant van de tafel en die ruimte heb ik niet. Ik wilde trouwens iets wat met de voet te bedienen is, dus zelf iets fabriceren was weer eens noodzakelijk.

Over het resultaat ben ik tevreden, en wellicht heeft iemand anders er ook wat aan. Daarom even een filmpje in elkaar gezet en wat foto's toegevoegd.

IMG_3792K.jpg
    Wielen in vrijstand (hefboom links)
    IMG_3793K.jpg
    Wielen staan op punt omhoog te komen (hefboom maakt beweging naar rechts)
    IMG_3794K.jpg
    Tafel staat nu op de wielen (hefboom rechts)

groet,
    Ronald

Wat een ingenieus systeem heb je bedacht! Het lijkt in het filmpje ook erg licht om te bedienen. Bedankt voor het delen (met foto's en film)

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Dat ziet er goed uit, zou je nog wat details afbeeldingen kunnen plaatsen van het hefsysteem bij de wielen a.u.b.
    Ik kan nl. niet goed zien hoe de wielen omlaag gaan
    Mvg,
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Slim bedacht zo.
    En hoe werkt die met gewicht erbij op?
    Robert Jan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer Bekijk Berichten
    Wat een ingenieus systeem heb je bedacht! Het lijkt in het filmpje ook erg licht om te bedienen. Bedankt voor het delen (met foto's en film)
    Bediening gaat inderdaad heel erg licht. Op het filmpje is het enige gewicht de tafel zelf, maar ook als ik er zelf op ga zitten en de hendel dan beweeg gaat de tafel met gemak omhoog.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    Dat ziet er goed uit, zou je nog wat details afbeeldingen kunnen plaatsen van het hefsysteem bij de wielen a.u.b.
    Ik kan nl. niet goed zien hoe de wielen omlaag gaan
    Mvg,
    2018-12-28 11.05.17.jpg
    Aan iedere zijde van de tafel een set wielen op een plank, en de plank zit met scharnieren aan de tafel.
    2018-12-28 11.06.41.jpg
    Door de centrale hendel te bewegen ontstaat er een hefboom-effect. De reactiekracht van de bout op de stalen plaat zorgt ervoor dat de wielen richting de scharnieren gedrukt worden. (stalen plaat en een stevige bout zijn wel vereist, maar dat mag duidelijk zijn)

2018-12-28 11.06.19.jpg
    De kracht in de scharnieren zorgt er voor dat de tafel omhoog gedrukt wordt. Vanzelfsprekend doet de zwaartekracht z'n werk als de bout de andere kant uit gaat. De tafel zakt vanzelf naar beneden op z'n poten.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rjmulder Bekijk Berichten
    Slim bedacht zo.
    En hoe werkt die met gewicht erbij op?
    Ik ben er zelf op gaan zitten en "druk" me met gemak omhoog. Het gehele mechanisme maakt gebruikt van 3 hefbomen (2 buitenste en 1 centrale). De centrale hefboom heeft een verhouding van ca. 4.5:1 De kracht op de hefboom wordt dus 4.5 x versterkt naar de stalen strips (2 spijkerplaten op elkaar). De buitenste hefbomen hebben ieder een verhouding van 5.8:1. Dus hier wordt de kracht nog eens 5.8 x versterkt.

Belangrijkste punten binnen het krachtenspel zijn de bouten die op de stalen platen drukken en de rotatiepunten van de hefbomen. Hier heb ik gebruik gemaakt van M10 bouten in stalen bussen (15mm).

Alles lijkt goed te werken, maar gebruik in de praktijk moet uitwijzen of het leuk knutselwerk was of een betrouwbare constructie is. Ik hoop het laatste

Dank voor de uitleg, we wachten de praktijktesten even af
    Robert Jan

Mooi en slim gemaakt. Ik hoop dat je er nog lang plezier van hebt.
    Nou moe ......

Forum Rechten