Leek zoekt info

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Beste Remco,
Ik kan het toch niet nalaten om te reageren.
Je begint je post met op te merken dat je nog geen ervaring hebt met houtbewerking, je geen werkplaats hebt en je ook nog niet weet of je het überhaupt leuk gaat vinden.
Dan zie ik hier (goedbedoeld) adviezen langskomen voor de aanschaf van zeer dure (professionele) apparatuur.
Is dat niet een beetje voorbarig?

Waarom niet starten met een eenvoudige handzaag? Platen kun je op maat laten zagen en de rest kun je prima met de hand.
Heb je een hoop budget over voor gereedschap dat je verder nodig hebt (beitels, schaven, afteken materiaal,...).
Soms lijkt het erop dat houtbewerking als hobby niet meer mogelijk is zonder een enorm arsenaal aan (dure) machines.
Mijn advies: Koop een aantal handtools en ga lekker experimenteren/spelen.
Misschien kom je erachter dat je toch graag met machines werkt, dan kun je die gericht en met meer kennis van zaken kopen.
Misschien kom je erachter (zoals ik en met mij velen op dit forum) dat je handmatig houtbewerken veel leuker vindt.
Misschien kom je erachter dat je houtbewerken helemaal niet zo leuk vindt.

Moraal van dit verhaal:
Om leuk met hout bezig te zijn heb je helemaal niet zoveel nodig. Doe eerst ervaring op.
Ook als je uiteindelijk toch kiest voor machinale houtbewerking is kennis van handvaardigheid essentieel.
Dat kun je beter maar zsm leren.

Voor inspiratie:
Kijk bijvoorbeeld eens naar de gratis video’s van Paul Sellers.
Zijn missie is om veel mensen op een goedkope manier mooie dingen van hout te laten maken, zonder machines.

Zoals gezegd kan ik het niet nalaten dit te melden tussen al het machinale geweld.

Succes met je keuzes en vooral veel plezier.

Groet,
Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Niet helemaal mee eens
Er word nu gedaan alsof een zaag genoeg is maar als je grote stukken met de hand zaagt heb je een goede zaag (ook niet goedkoop) en een degelijke scherpe schaaf nodig (en dus een wetsteen?)

Dan word het verschil al kleiner, merken als festool en mafell zijn we behoorlijk waardevast
Bij verkoop is het verlies kleiner
De prijs hoeft dus niet perse leidend te zijn lijkt me
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Niet helemaal mee eens
Er word nu gedaan alsof een zaag genoeg is maar als je grote stukken met de hand zaagt heb je een goede zaag (ook niet goedkoop) en een degelijke scherpe schaaf nodig (en dus een wetsteen?)

Dan word het verschil al kleiner, merken als festool en mafell zijn we behoorlijk waardevast
Bij verkoop is het verlies kleiner
De prijs hoeft dus niet perse leidend te zijn lijkt me

Tsja Toxiq, dat jij het niet met mij eens zou zijn had ik om de een of andere reden wel verwacht😎
Jouw argumenten vind ik hier alleen geen hout snijden (om in houtsfeer te blijven):
1. Handgereedschap heb je hoe dan ook nodig voor afwerking. Aan schaven en beitels, etc. ontkom je dus toch niet.
En ja, die moet je scherp houden. Dus moet je ook budget reserveren voor slijpmateriaal.
2. Een “Bad Axe” of “Lie Nielsen” zaag is echt niet nodig. Begin met hardpoint zaag, kun je heel lang mee vooruit en zijn niet duur. TS is een beginner en geeft zelf aan simpel te willen beginnen. Hij staat echt niet 5 uur/dag te zagen.
3. Even serieus: Een beginnend hobbyist zonder enige ervaring, werkruimte of kennis Mafell of Festool adviseren.....?
Dat noem jij simpel beginnen?

Groet,
Hans
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Beste Remco,
Ik kan het toch niet nalaten om te reageren.
Je begint je post met op te merken dat je nog geen ervaring hebt met houtbewerking, je geen werkplaats hebt en je ook nog niet weet of je het überhaupt leuk gaat vinden.
Dan zie ik hier (goedbedoeld) adviezen langskomen voor de aanschaf van zeer dure (professionele) apparatuur.
Is dat niet een beetje voorbarig?

Waarom niet starten met een eenvoudige handzaag? Platen kun je op maat laten zagen en de rest kun je prima met de hand.
Heb je een hoop budget over voor gereedschap dat je verder nodig hebt (beitels, schaven, afteken materiaal,...).
Soms lijkt het erop dat houtbewerking als hobby niet meer mogelijk is zonder een enorm arsenaal aan (dure) machines.
Mijn advies: Koop een aantal handtools en ga lekker experimenteren/spelen.
Misschien kom je erachter dat je toch graag met machines werkt, dan kun je die gericht en met meer kennis van zaken kopen.
Misschien kom je erachter (zoals ik en met mij velen op dit forum) dat je handmatig houtbewerken veel leuker vindt.
Misschien kom je erachter dat je houtbewerken helemaal niet zo leuk vindt.

Moraal van dit verhaal:
Om leuk met hout bezig te zijn heb je helemaal niet zoveel nodig. Doe eerst ervaring op.
Ook als je uiteindelijk toch kiest voor machinale houtbewerking is kennis van handvaardigheid essentieel.
Dat kun je beter maar zsm leren.

Voor inspiratie:
Kijk bijvoorbeeld eens naar de gratis video’s van Paul Sellers.
Zijn missie is om veel mensen op een goedkope manier mooie dingen van hout te laten maken, zonder machines.

Zoals gezegd kan ik het niet nalaten dit te melden tussen al het machinale geweld.

Succes met je keuzes en vooral veel plezier.

Groet,
Hans

Helemaal gelijk, Hans.
Beginnen bij het begin.
Als je helemaal geen ervaring met machines heb zou ik ook eerst een opleiding volgen of tenminste eens gaan kijken bij een ervaren houtbewerker.
Dan ga je ook zien dat een invalzaag of handcirkelzaag niet tot de basisuitrusting van een houtbewerker horen.
De basisuitrusting is een set handgereedschap, schaafbank en zaagtafel.
En als je gereedschap koopt hoeft het niet dadelijk een topmerk te zijn. Het middensegment (zowel van hand als electrisch) voldoet meestal prima.
Van de goedkope brol kan je best ver weg blijven, hoewel daar soms ook goede gereedschappen tussen zitten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
3. Even serieus: Een beginnend hobbyist zonder enige ervaring, werkruimte of kennis Mafell of Festool adviseren.....?
Dat noem jij simpel beginnen?

Groet,
Hans

Ja eigenlijk wel, de moeilijkheid zit in de machines, misschien werken die zelfs wel makkelijker dan met een handzaag
Het is maar net waar je interesses liggen
Ik heb dan wel veel elektrisch spul maar ook zeker wel handgereedschap alleen gebruik ik die vrij weinig, de meeste dingen die ik maak heb ik dan behalve wat schuurpapier meestal geen handgereedschap bij nodig

Mijn reactie is ook puur gebaseerd dat een keuze op basis van de kosten van handgereedschap vs electrisch gereedschap meer om het lijft heeft dan de aanschaf kosten (restwaarde speelt dan net zo goed mee)
Als je die factor aan de kant zet dan is een keuze naar waar je voorkeur naar uit gaat realistischer vind ik

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg NIET dat handgereedschap geen goede keuze zou zijn !
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Helemaal gelijk, Hans.
Beginnen bij het begin.
De basisuitrusting is een set handgereedschap, schaafbank en zaagtafel.

Basisuitrusting een zaagtafel en schaafbank en een invalzaag is dan niet op zijn plaats, die snap ik niet helemaal
ik denk dat er meer mensen zijn die een invalzaag hebben dan een zaagtafel, met een invalzaag en bijv een paar schragen kun je al heel wat zaagwerk wat je op een zaagtafel ook kan
 

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Bedankt voor alle reacties.
in alle zit uiteraard een logica.
en begrijp de meningen om bij de basis te beginnen met handgereedschap.
echt het hout zelf bewerken.

maar daar ligt niet mijn intentie.
ik hoef ook niet perse duur te beginnen met high end merken.
maar koop wel liever iets dat goed en nauwkeurig werkt.

plaatmateriaal weg brengen en door iemand anders op maat laten zagen vind ik ook niks.
ideeen wat ik heb in mijn hoofd is ook niet echt het ouderwetse hout bewerken of meubelmaker, met ingewikkelde verbindingen.
daar is mijn kennis niet naar.

maar wat ik wil maken heb ik wel of een zaagtafel of een cirkelzaag nodig.

dit onderwerp vooral begonnen om te kijken wat mensen met meer ervaring aanraden.
dat mag ook een goedkoper apparaat zijn , mits die ook goed en nauwkeurig zijn.
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Plaatmateriaal hoef je niet weg te brengen om te laten verzagen. De handelaar waar je het materiaal koopt kan het meestal wel voor jou verzagen, bijvoorbeeld in stroken van 4 cm. Zal sneller, nauwkeuriger en makkelijker zijn dan wat jij kan bereiken als 'beginner' met een lineaal en invalzaag, of zaagtagel (probeer maar eens een plaat van 244cm op 122cm over een dewalt zaagtafeltje te duwen). Daarnaast maakt dat het transport ook nog eens veel gemakkelijker.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Inderdaad, Erik. Ik laat mijn plaatmateriaal met regelmaat zagen, want het is sneller en nauwkeuriger dan zelf doen. Daarnaast kost het in veel gevallen bij mij niets meer, want het gezaagde materiaal kan ik zelf vervoeren waardoor ik geen transportkosten betaal (zaagkosten zijn ongeveer gelijk aan de transportkosten). En dat terwijl ik een invalzaag en zaagtafel heb.
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Ik heb ook geen vaste plek om te werken. Plaatmateriaal zaag ik al jaren op een paar stukken underlayment van 18 mm. Meestal gewoon op de vloer. Die is makkelijk lekker vlak. Als zaag heb ik een invalzaag van Festool met een aantal linialen. Ik zou geen andere meer willen. Kijk eens of je niet iemand kent van wie je zo’n zaag zou kunnen lenen. Of anders op marktplaats. Dan kan je relatief voordelig het eens uitproberen.
Voor het zagen van stroken van 4 cm heb je wel wat oefening nodig. Die blijven niet vrijwillig onder de liniaal liggen. Zoals anderen al schreven kan je die beter bij de houthandel laten zagen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.