Leek zoekt info

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Goedenavond,

ik ben Remco en ben nieuw op dit forum.

Het lijkt me leuk om zelf dingen te gaan maken van hout.
uiteraard simpel beginnen.

echter beschik ik thuis niet over een garage of werkruimte, zal dus vooral werken onder de overkapping worden.
niet ideaal maar is helaas niet anders.

Nu ben ik een beetje aan het rondkijken voor een zaag.
gekeken naar cirkelzagen met geleiderail, invalzagen met rail en zaagtafels.
denk dat een zaagtafel af gaat vallen.

ik vermoed dat ik soms ook met plaatmateriaal zal gaan werken.
wat is dan een leuke instap cirkel of Invalzaag wat ook fatsoenlijk functioneerd.
wat is een goede oplossing om plaatmateriaal te zagen thuis? Een van boven geschreven zagen in combinatie met een workmate?

alvast bedankt.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Misschien kun je ook vertellen wat je budget is en wat voor plaatmateriaal, 8mm triplex of mischien wel 25 of zelfs trespa om maar wat te noemen
ik vind de festool een fijne machine die 2e hands redelijk betaalbaar is, de linialen zijn duur maar daar zijn alternatieven voor (youtool bijv)
van de week zeg ik een scheppach met 2 linialen op Mp voorbij komen op marktplaats, maar ik heb geen idee hoe goed die zijn

is thuis bij ouders of thuis is een eigen thuis, ik het laatste geval kun je de carport misschien dicht maken, wellicht zelfs isoleren dan kun je toch een fijn werkplekje creeeren
 

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Thuis is bij mijn eigen huis, dicht maken is geen optie helaas, is de overkapping achter mijn huis.

ik wil wel voor nieuw gaan, voel ik me fijner bij.
op moment iets in gedachte om te maken van multiplex, dikte rond de 20mm
maar liefst iets wat ook in de toekomst ander materiaal kan zagen, maar daar zal het zaagblad op aan te passen zijn.

nu zelf gekeken naar cirkelzagen van bosch blauw, makita en metabo.
festool is iets te prijzig om uit te zoeken of het me wel bevalt, bedoel met hout werken.

budget tja, ligt er een beetje aan.
denk voor de zaag met liniaal rond de 250 euro.

maar zit meer met hoe het makkelijk te zagen is.
een plaat moet ik ook ergens op kunnen leggen natuurlijk.
een cirkelzaag met liniaal heb ik weinig aan als ik op de grond moeten liggen.

hoe doen andere dit thuis, de amateurs onder ons.
ook met een workmate ofzo, kleine werktafel?
of toch een compacte zaagtafel?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als ik buiten moet zagen gebruik ik 2 metselschragen met daar overheen 3 balkjes van 44 x 69. Daar dwars overheen leg ik rachels 19 x 69. Aan elkaar bevestigen met beuken deuvels. Dan kan je plaatmateriaal zagen zonder dat je bang moet zijn om een spijker of schroef te raken. Raken de rachels te veel beschadigd kan je ze omdraaien. Daarna gaan er nieuwe op en gaan de oude in de kachel.
 

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Wat ik zo van scheppach gelezen heb, hebben die niet zo een diepe zaagdiepte, Max 55
nu zal dat meestal wel geen probleem maar is wel beperkter natuurlijk.
 

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Van Lidl is toch parkside, is dat ook Scheppach?
weet niet wat ik van parkside moet verwachten, is dat geen goedkoop is duurkoop??
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Wil je vooral plaat zagen, kies dan voor een invalzaag, en ja, 55 mm zaagdiepte is meer dan genoeg.
Wil je vooral massief hout zagen, kies dan voor een cirkelzaag. Gewicht en transport mogelijkheid is wel een aandachtspunt, na gebruik zal deze niet onder de overkapping blijven staan. Maximale zaaghoogte, tja dat is afhankelijk van wat je wilt gaan maken. Met 4cm zaaghoogte kan je al 8 cm massief hout zagen.
 

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Is een Invalzaag ook eerder aan te raden dan een zaagtafel?
met een zaagtafel lijkt het weer beperkt met grote platen
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
… maar zit meer met hoe het makkelijk te zagen is.
een plaat moet ik ook ergens op kunnen leggen natuurlijk.
een cirkelzaag met liniaal heb ik weinig aan als ik op de grond moeten liggen.

Een plaat hardschuimisolatie of een stel stroken daarvan op de grond of een flinke tafel leggen en je kunt zonder problemen met je zaag aan de slag.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ik heb mijn Festool invalzaag (55mm) zeker 10 jaar lang op simpele schragen van de bouwmarkt gebruikt. Deze iets opgehoogd door er een strook vurenhout tegenaan te schroeven (en hier op/doorheen te zagen). Af en toe de vurenhouten strook vervangen en 1x in de paar jaar de schragen. Inmiddels heb ik een betere werkplaats en een zaagtafel (DeWalt 7491). Maar nog steeds deel ik grote platen op met de invalzaag en en liniaal op de hierboven genoemde schragen. En op pad neem ik ook eerder de invalzaag dan de zaagtafel mee.

Budget is altijd een dingetje. Mijn advies: koop binnen je budget de beste invalzaag met een paar linialen (een korte en een lange om plaatmateriaal mee door te halen, verbindingststukken zijn ook mogelijk). Voor een goede en nieuwe en nieuwe machine lijkt me een budget van 250 euro aan de krappe kant. Heb je gelegenheid om nog even door te sparen?

Succes met je beslissingen!
Groet,
Arjaan
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Als je wat meer te besteden heb, ik denk dat ik heel goed weet wie deze verkoper is
https://www.marktplaats.nl/a/doe-he...285449651fa109c354bbabe740c1b&previousPage=lr

Je hebt voor die prijs een top machine en aangezien de verkoper ook een winkel heeft hoef je echt niet bang te zijn dat je belazerd word (velen hier zijn wel klant bij hem)

Bosch blauw is over het algemeen ook wel goed spul, of dat voor de invalzaag ook zo is, dat weet ik niet
Past wel binnen je budget

https://link.marktplaats.nl/a1205046124

Zelf zou ik toch eerder mikken op de mafell, mocht het met hout werken niet je ding zijn dan krijg je hier zeker een goede prijs voor bij verkoop
 
Laatst bewerkt:

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Dank voor alle reacties.
budget is zeker uit te breiden.
reden om niet direct te duur te gaan is om te kijken of het weer niet een van mijn vele impulsieve ideeen is waar ik weinig verstand van heb.
of eigenlijk totaal geen verstand.
lijkt me gewoon leuk om zelf iets te kunnen maken.

was onder andere aan het denken om een tafelblad te maken van multiplex, maar dan van de kopsekanten.
dus veel zaag en plak werk.
zodat je een heel glad krijgt wat bestaat uit allemaal kopse kanten.

nu weet ik niet of een cirkelzaag of Invalzaag daar direct geschikt voor is.
zou beteken dat ik veel stroken van bijvoorbeeld 4 cm moet zagen.

dus twijfel tussen cirkel/Invalzaag of toch een zaagtafel bijvoorbeeld metabo TS216 of een Dewalt dw745.
zag er ook van scheppach de TS310 bijvoorbeeld.

eigenijk heb ik dus nergens verstand van en lijkt het me gewoon leuk.
heb geen werkplek, alleen buiten onder de overkapping.
budget heeft wel wat speling.
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Welk type zaag je gebruikt is maar 1 element. Even belangrijk is welk zaagblad je neemt (meer tandjes = fijnere zaagsnede). En welk systeem je gebruikt om recht en haaks te zagen.

Zaagtafel is duur, zou ik mee wachten tot je zeker weet dat je vaker gaat gebruiken. Is ook moeilijker om mee te leren werken dan een simpele cirkelzaag.

Ik heb zelf het meest plezier van mijn bosch invalszaag, cirkelzaag gebruik ik nog zelden.
 

Remco-1980

Nieuw lid
27 dec 2018
15
0
Een zaagtafel is zeker een stuk duurder ja.
is het met een cirkelzaag een beetje te doen om bijvoorbeeld 30 stroken te zagen van 4 cm breed?

daar lijkt een zaagtafel me dan weer veel makkelijker in.
1 x instellen en de plaat er dan gewoon steeds doorheen geleiden.

terwijl met een cirkelzaag met liniaal en iedere snede apart moet meten.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Klopt helemaal Remco. Maar ook voor linialen bestaan parellel hulpmiddelen waarmee je repeterende stroken kunt zagen. Zijn vaak wel vrij kostbaar, maar ook zelf te fabrieken ( een zogenaamde ‘jig’).

Focus je niet op 1 werkstuk, maar op het meest veelzijdige stuk gereedschap binnen je mogelijkheden.

Als je eenmalig 30 stroken nodig hebt, kan je ook hier op het forum vragen of iemand je wil helpen. #durftevragen, zeg maar ;) Je bent van harte welkom in R’dam.

Groet,
Arjaan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.