Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18
    P1030283.jpg

De ornamentjes bovenaan het tussenwandje en links en rechts bij de plankjes van het bovenkastje zijn gemaakt van Lindenhout en Purple Heart. Vormen bepaald door de foto digitaal uit te vergroten naar formaat 1:1, printen en carbonpapier. Steeds een paar ornamentjes bij elkaar gehouden om een hanteerbaar formaat te hebben.

P1030287.jpg

Purple heart met tweezijdig plakband opgeplakt en met een scherp mesje overgenomen.

P1030288.jpg

Met grondschaafje op diepte gewerkt naar de dikte van het paarse hout.

P1030289.jpg

Purple heart ingelijmd en randen voorzichtig rondgefraisd.

P1030291.jpg

Vormen van elkaar losgezaagd. Van het lijmen tegen het tussenwandje en op de plankjes heb ik geen foto's. Van een stokje beuken rond 6 lange deuvels gezaagd en de deuvels aan beide zijden buiten de plankjes uit laten steken. Met overmaatse boorgaatjes in de ornamentjes en spleetvullende lijm viel het erg mee om ze goed vast en op de plaats te krijgen. Het Linden is dekkend meegeschilderd met de kastjes en op het Purple Heart is shellac aangebracht.

P1030309.jpg

Zoals eerder aangegeven heb ik de deurtjes gehangen aan RVS pianoscharnieren. Zij hebben "benen" van 16 mm. Bij de namaak messing scharnieren worden (lelijke) gele metalen schroefjes bijgeleverd, bij de RVS scharnieren niet. In de winkel kon ik geen goed passende schroefjes vinden. Via internet dit doosje gevonden waarvan ik de schroefjes 2,9 x 13 in de wandjes gebruikte en de schroefjes 2,9 x 16 in de kopse kant van de deurtjes. Torx schroefjes vond ik iets mooier dan kruiskop. Heb je wel een mini schroevendraaier voor nodig want torx 10 is al te groot. King microscrews uit noord oost Nederland heeft een uitgebreide internetsite en leverde vlot. Voorlopig genoeg voorraad voor toekomstige projecten.

P1030308.jpg

Voor dit kastje zocht ik een niet opvallende sluiting voor de deurtjes ook al zullen ze niet vaak dicht zijn. Bij zulk dun materiaal is er niet zoveel keuze zeker als je niets in het zicht wilt hebben. Vanwege de dekkende verf afwerking was de keuze voor magneetjes makkelijk. Ik maakte geen foto's van de montage. Ik boorde gaatjes in de ornamentjes aan weerszijden van het tussenwandje en in de voorzijde van de deurtjes. Ik liet 2 mm hout staan. Heb per gaatje er meerdere magneetjes ingestopt en de gaatjes afgewerkt met Alsibois. Links magneetjes met 6 mm. doorsnede en rechts 3 mm. Allerlei diktes mogelijk. Door de afstand van de magneetjes (2 x 2 mm.) is de klemkracht gering, maar de deurtjes trekken wel aan tegen de aanslag. In de toekomst zal ik voor zo'n functie waarschijnlijk magneetjes kopen met een klemkracht van minimaal 2 kg. Ik bestelde de magneetjes bij Magnetenkopen.nl in Hoogeveen. Vlekkeloze levering, ook een uitgebreide site.
    Laatst gewijzigd door RdeR; 30-12-18 om 21:56.

P1030292.jpg

De foto op de voorkant is ingescand en uitvergroot op de computer en daarna op schaal 1:1 geprint op een groot formaat printer. Ook 1 keer in spiegelbeeld. Daarna met carbonpapier op de binnenkant van de deurtjes overgebracht. Een eerste deel met Talens Acryl opgezet.

P1030293.jpg

Verdere uitwerking, ook met zwarte achtergrond voor onder het bladzilver.

P1030294.jpg

Figuren verder uitgewerkt. Verf is bewust dik opgezet, zodat je de kwaststreken ook later in het bladzilver terug ziet.

P1030307.jpg

Van het aanbrengen van het bladzilver heb ik geen foto's. Het viel mij mee om te doen. Ik kocht boekjes bladzilver op vloei met de bijbehorende "Anlegemilch". Het hele oppervlak waar je zilver wilt hebben smeer je in met de lijm. Die laat je 15 tot 30 min. drogen. Daarna heb je alle tijd om het zilver op te brengen. Velletje met zilver (vloei boven) leg je op het voorwerp en met een kwastje ga je over het vloeipapier. Waar lijm zit blijft het zilver zitten en waar geen lijm zit blijft het vaak op het vloeipapier. Gemiste stukjes kun je opnieuw lijmen en het proces overdoen. Geen stres! Zilverlaagje daarna met een kwastje verder in de lijm drukken. Omdat zilver aan de buitenlucht na enige tijd zwart wordt en zilverpoets geen optie is, heb ik over beide deurtjes een laagje shellac aangebracht. Maakt het ook iets minder kwetsbaar.

Wordt vervolgd.

Zoals het kastje nu is

P1030299.jpg

P1030298.jpg

P1030306.jpg

Creatief en veilig Nieuw Jaar!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Al hoewel het niet mijn smaak is, is het daar in tegen een heel mooi sierlijk kastje geworden.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Complimenten! Wat een mooi werkstuk zeg!

Inderdaad zeer Creatief met mooie uiteenlopende technieken!
    Groeten... Eric

Je mag zeker trots zijn op het eindresultaat, wat een werk en uren moet hier wel niet in hebben gezeten, chapeau!

Forum Rechten