houtdraaibank

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Dopeling, het is ook zo dat je een keer een keuze moet maken. Ook al is het een hobby, het blijft wel geld kosten, en het is dan onrealistisch om altijd net zolang te sparen tot je de top of de top hebt.

Ik ben op mijn 14e begonnen met houtbewerkingen, en ben nu 18. Als ik in die vier jaar dat ik nu aan houtbewerking doe alleen de top had gekocht, had ik nooit dat niveau bereikt dat ik nu heb bereikt, simpelweg omdat ik daar de uitrusting niet voor had gehad. In dat geval had ik nog nooit meubels kunnen maken van afvalhout omdat ik nog geen vlak/vandiktebank had, omdat ik een scheppach had moeten kopen van 1500 euro, heb er nu een van 300 euro en bevalt me best voor het werk dat ik ermee doe. Had ik ook nog nooit houtgedraaid omdat ik zonodig moest sparen voor een machine van 2500 euro terwijl ik nu een draaibank heb van € 250, die perfect bij mijn niveau past en nog jaren mee vooruit kan. Een beginneling merkt het niet als hij/zij werkt aan een goede machine van €500 of een topkwaliteit machine van 5 keer zoveel.

Ik merk op dit forum de liefde voor het vak en voor hout, wil je dat overbrengen op de volgende generatie, prijs dan vooral geen machines aan van duizenden euro's, want dan blijven ze achter hun computer zitten. Het spreekwoord is niet voor niets, op een oude fiets moet je het leren.
 

dunlop

Nieuw lid
9 dec 2009
13
0
tuoh zei:
Hallo,

Hiebij nog enkele foto's van werkstukken gedraaid op de toen nieuwe bank.

Mvg,

André
heee die houtendraaibank ken ik ,komt me heel bekent voor zie ,en zekers het ijzerbeslag van jou draaibank iets vanuit mijn handen ,volgens een beproefd bouwplan van 80cm a 1m tussen de punten dat ik indertijd heb getekend gemaakt en getest ,die houtendraaibanken draaide net zogoed als een draaibank uit metaal ,jij hebt er wel een beetje een langere draaibank van gemaakt dan de oorspronkelijke 1m tussen de punten ,het is een prachtige draaibank jongen ,bij ons hier hebben we er toen indertijd zo in hout totaal een 60 tal van gemaakt in clubverband , de meesten leden draaien er nog steeds mee ,en ze worden nog steeds door leden prive gemaakt .hoe is het met je nog steeds een houtworm zie ik .
 

Danny

Nieuw lid
28 jan 2010
1
0
Dag Hemski,

Ben jij nog steeds op zoek naar inlichtingen aangaande die Engelse draaibank?
Het is een Harrison Graduate of Graduate tout court. De firma is de afgelopen decenia al verschillende keren van naam en eigenaar veranderd maar de naam Graduate.
Ongeveer 14 jaar geleden heb ik er zelf eentje ingevoerd uit Engeland.
Het topmodel uit hun reeks: 20cm verhoogd, 140 cm tussen de centers, buitenboord iets van een 40 cm, traploos regelbaar, links rechts draaien, noodstoppen op 3 plaatsen plus een stoppedaal en nog veel meer... Staat bij mij thuis in België en denk er over om ze te verkopen...
Groetjes Danny
 

Hans Scholte

Actieve deelnemer
Een oude bekende. Naar mijn mening wat verouderd, maar ongetwijfeld een echte kwaliteitsdraaibank. Klaas Dikstaal, in Radius algemeen bekend, gebruikt er een, waar hij een vacuum inrichting aangebouwd heeft.
shopklaa_1.jpg


Hans
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@andre aha gevonden!!! zoiets zoek ik ook

ik heb wat problemen bij het draaien van mijn laatste project. de vaas is dusdanig groot dat hij voor een groot deel ongesteund draait. ik wil een soort van bril gaan maken om deze te kunnen steunen. wil dus graag een bril maken met een te-steunen diameter van 40 cm. heeft iemand hier ideeen over of tips voor??

bvd

rick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.