houtdraaibank

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Beste houtdraaiers,

Ik kwam op een beurs in Birmingham deze houtdraaibank tegen. Dacht, daar moet ik even een paar foto's van nemen. Hij ziet er erg stevig en solide uit.

Attached files
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
ze hebben daar veel moois hemski,

ik ben ook nog op zoek naar een draaibankje kan je me vertellen welk merk dit is ?
dan kan ik er wat meer info overzoeken online.

-BaN-
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Bananiel,

Merk kan ik niet meer achterhalen. Sorry :(

Misschien kan iemand anders helpen
 

écureuil

Nieuw lid
5 nov 2008
2
0
Ik heb er zo één met een kort bed.
Uitstekende machine.
Is aangepast. Heeft een hoogte van 118 cm op de as en draait 63 cm diameter.
Wil hem eventueel verkopen maar niet noodzakelijk. Enkel voor een goede prijs.
Waarom zou ik hem verkopen als het zo'n goede machine is?
Omdat ik mij een tweede aangeschaft heb die meer dan 200 cm diameter kan draaien.
En zo wordt de Harrison overbodig - alhoewel hij niet in mijn weg staat.
Groeten - écureuil, België.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
De machine op de foto lijkt wat op, naar ik meen een Graduate. Op een beurs jaren geleden draaide iemand daarmee en als je er een muntstuk op zijn kant op zette dan viel die niet om.
Prachtig. Maar de mooiste bank die ik daarna gezien heb was de One Way bank. Die sprak mij heel erg aan. Echt een bank geproduceerd door (Tim) iemand die weet wat er bij hout draaien komt kijken. Fantastisch. Hij maakt deze houtdraaibanken zelfs in roestvrij staal voor mensen die aan de kust wonen in bijvoorbeeld Amerika. One Way is Canadees. Toen wij met Tim, de eigenaar, in Duitsland, in gesprek kwamen met ons beste Engels, vroeg hij waar we vandaan kwamen en daarop ging hij over in Nederlands. Bleek Tim een Rotterdammer die na de oorlog naar Canada was vertrokken en nooit meer in Nederland was teruggeweest. One-Way dus. Dat zeg ik toch! ONE-WAY!

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Houden ze bij One-Way ook rekening met startende, jonge houtdraaiers met beperkt budget?? ;)

Voor die doelgroep staat nog een grote markt open, er is namelijk bijna geen betaalbare draaibank die ook nog eens kwalitatief goed genoeg is. Of het is goedkoop en slecht, of het is peperduur en zeer goed. Probleem is dat dit jonge mensen afschrikt om met draaien te beginnen. Ikzelf heb me zo'n drie jaar georienteerd op draaibanken en het houtdraaien, voordat ik de stap waagde. Is me tot nu toe wel goed bevallen. Kzal ook eens wat foto's plaatsen van mijn bescheiden eerste werkstukken waar draaiwerk inzit.
 

tuoh

Oud hout
Hallo,
ik ben nieuw hier op het forum.
Ben beroepshalve al 38 jaar met hout bezig, tegenwoordig ben ik restaurateur bij het Nationaal Scheepvaartmuseum in Antwerpen.
Enkele jaren geleden heb ik zelf een grote houtdraaibank gebouwd, mijn eerste draaibank was te klein geworden.
De draaibank is gebouwd in Yellow pine, een houtsoort die heel goed de optredende trillingen weg dempt.

Ik zal proberen om een foto te plaatsen.

Mvg,

André

Attached files
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Als ik eens kijk naar wat men tegenwoordig een goede draaibank vind dan wil ik nog eens meemaken dat iemand dat goedkoop zelf maakt. Ja, goedkoper, dat lukt nog wel, vooral als je vergeet wat de meeste zelfbouwers vergeten, de tijd die ze er in steken. Als ik een beetje bijklus in dezelfde tijd dan heb ik al een leuke draaibank verdiend.

Ik ken de hele groep jonge houtdraaiers niet. Ik weet wel dat heel wat jongeren tegenwoordig een computer hebben, liefst eentje bij de tijd, met de nodige software/games enzovoort. Het is dus nogal eens een kwestie van prioriteit. Ik heb ook een jongere gekend die heel graag een goede draaibank wilde, ik heb hem aangeraden goed door te sparen en dan ook echt een goede te kopen. Ik geloof dat hij er ongeveer een jaar over deed en toen kocht hij een flinke WIVA bank. Het is maar wat je echt wilt, het is maar dat je het echt wilt.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
@Tuoh, jouw draaibank ziet er toch een heel stuk mooier uit dan al die ijzeren rossen! En aan je werkstukken ( en je vakmanschap) te zien werkt ie perfect.
dopeling zei:
Als ik eens kijk naar wat men tegenwoordig een goede draaibank vind dan wil ik nog eens meemaken dat iemand dat goedkoop zelf maakt. Ja, goedkoper, dat lukt nog wel, vooral als je vergeet wat de meeste zelfbouwers vergeten, de tijd die ze er in steken. Als ik een beetje bijklus in dezelfde tijd dan heb ik al een leuke draaibank verdiend.
quote]

Sorry, maar dit vind ik echt een argument van niks. Dan kan een groot gedeelte van dit forum, mijzelf inclusief, maar beter stoppen met hun hobby.
Als ik als hobbyist een tafel wil maken moet ik eerst gereedschap kopen, materiaal aanschaffen om mijn gereedschap scherp te houden en te onderhouden. Mijn tafel moet een finish krijgen dat ook weer geld kost. Natuurlijk heb je hout nodig, moet ik ook voor betalen. En als beginneling moet je leren omgaan met je gereedschap, dit kost tijd, heel veel tijd. Dus geld, heel veel geld. Rechearch via boeken /dvd's (geld en tijd), internet (tijd=geld)...zucht
Helaas heb ik vroeger gekozen voor chemie, ik zou wel kunnen bijbeunen in een xtc lab maar dat zie ik zelf niet zo zitten.

O ja, bijna vergeten, om je tafel te maken heb je nogiets als een werkbank nodig, lijm, etc, etc. Een verwarmde werkplaats is ook lekker. Een houtkachel zou ideaal zijn om mijn oefenstukken te verbranden ;)
Als ik dit allemaal optel kan ik beter naar een meubelmaker gaan en alles laten maken. Ben ik goedkoper uit en heb ik meer tijd om naar zo'n rechthoekige kast te kijken :roll:
Maar daar gaat het juist niet om bij hobbyisten. Wij vinden het leuk om te doen, en het mag wat kosten en er gaat veel tijd in zitten. Of het nu gaat om een zelf gemaakte tafel of draaibank doet er niet toe.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Ik ben blij dat je het met me eens bent Coko. Het " stuit mij heel vaak tegen de borst" als ik hier lees over goedkoop, veel geld, duur, geld besparen, enzovoort, enzovoort. Een hobbie kost heel vaak geld. Een van de forumleden hier vertelde me een keer dat een hobbie geld moet kosten, "zinloos" moet zijn en tijd moet kosten. Het kenmerk van hobbie is ontspanning, plezier, je zinnen verzetten enzovoort. Zo gauw mensen beginnen over geld, duur, veel, besparen enzovoort dan vraag ik mij af of het nog wel een hobbie is. Dan is het meer de wens tot een bedrijf, geld beuren met daarbij zo weinig mogelijk geld uitgeven maar zelf wel proberen om er aan over te houden door een ander geld uit te laten geven. Natuurlijk is het wel frustrerend dat ik bepaalde zaken niet kan kopen, bij Bentley houden ze ook geen rekening met mijn inkomen, maar dat is nou eenmaal het leven zoals dat er voor mij uitziet.
Dus ik pleit er voor dat in bijdrages zoveel mogelijk het element geld buiten de deur wordt gehouden dan blijft het leuk. Ook dit forum is er voor de ontspanning en plezier hebben en elkaar daar in helpen.
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
Hallo Andre. Een mooie bank. Het leuke van een houten draaibank is dat dan ook de bank een uitstraling heeft die je goed doet. Hout dat is toch gewoon mooi materiaal. Je kan overigens lekker strak draaien. De rollensteun voor lang werk is wel de meest ingewikkelde die ik ooit gezien heb. Ik vermoed dat die van een bestaande draaibank afkomt? Zo'n rollensteun kun je namelijk heel simpel zelf maken, Voor een groot deel ook uit hout, of anders Trespa. Ja, ik vind het wel leuk meer fotoos van je draaiwerk te zien.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Andre, Welkom op het forum!

Wat een prachtige uitstraling heeft die draaibank! Ik krijg gelijk associaties met schepen, spanten e.d. Maar dat is natuurlijk je achtergrond als restaurateur. Overigens heb ik afgelopen zomer nog in het buitenmuseum wat van jullie oude schepen en boten gezien. Prachtig werk en we hopen in de toekomst het nieuwe museumgebouw eens te bewonderen. Een kunstwerk op zich wordt dat!

Kun je wat meer vertellen over Jellow Pine, de houtsoort die je gebruikt hebt?

Groet van Fons
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
André,

Wat een prachtig bouwwerk. Draait hij goed?

Die rollensteun heb je zelf gemaakt zo te zien, met die skateboard wielen. Mooi werk man! Zeer fijn af te stellen zo te zien.

Kun je zuiver afwerken met yellow pine?
 

tuoh

Oud hout
Bedankt mannen voor de positieve reacties.
Hierbij ook wat meer uitleg bij de gestelde vragen.
De steunbril heb ik zelf gebouwd, in tegenstelling met de klassieke steunbril kan ik bij deze de beitelsteun eenvoudig van links naar rechts bewegen, zonder steeds beitelsteun of bril te moeten wegnemen.
Deze bril is bruikbaar tot een diameter van 80mm, en enkel voor stukken die tussen de centers zijn opgespannen.
Voor het ondersteunen van grote diameters die enkel opgespannen worden in de vaste kop gebruik ik wel de klassieke bril, eveneens zelf gebouwd, met de zelfde wieltjes, zal eens enkele foto's opzoeken.

Wat de houtsoort betreft, Southern yellow Pine of misschien beter bekend onder de naam Carolina Pine behoort tot de Amerikaanse grenesoorten.
Het hout is verkrijgbaar in grote lengtes die quasi foutvrij zijn, het hout is ook redelijk stabiel.
Deze soort is uitermate geschikt voor het bouwen van draaibanken, het hout dempt de optredende trillingen.
De afwerking van yellow Pine is gemakkelijk, het hout is zeer goed zuiver te schaven met de blokschaaf, er komt een glans op het hout te liggen die met schuren niet te bereiken is.

Ps: de handschaaf heb ik ook zelf gemaakt in wengé met een wig in taxus, het mes in HSS, de standtijd is dan ook te vergelijken met een gerenommeerd Amerikaans merk (L.N.)

Mvg,

André

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Athanor zei:
Hallo Andre, Welkom op het forum!

Wat een prachtige uitstraling heeft die draaibank! Ik krijg gelijk associaties met schepen, spanten e.d. Maar dat is natuurlijk je achtergrond als restaurateur. Overigens heb ik afgelopen zomer nog in het buitenmuseum wat van jullie oude schepen en boten gezien. Prachtig werk en we hopen in de toekomst het nieuwe museumgebouw eens te bewonderen. Een kunstwerk op zich wordt dat!

Kun je wat meer vertellen over Jellow Pine, de houtsoort die je gebruikt hebt?

Groet van Fons

Hallo Fons, bij deze hartelijk welkom in ons nieuwe museum wanneer het opengaat begin 2010.
Mvg,

André
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Andre, welkom op ons forum. Wat een machtig mooie machine heb je gebouwd! De tweede houtdraaier met zelfgebouwd machien. Ik vind het schitterend en hoop nog veel van je werk te zien. En we komen een keer naar het museum!

jaap
 

dopeling

Actieve deelnemer
16 mrt 2008
447
6
Arnhem
timmertje, bij deze een toelichting. Coko reageerde op mijn mail waarin ik weer reageerde op een paar eerdere mails. Daarin werd een verband gelegd tussen een bepaalde "hobbie-bezigheid" (in ons geval op dit forum houtbewerking) en geld besparen, budget, peperduur enzovoort. In mijn reactie, en een andere soortgelijke, heb ik aangegeven dat het me wel eens tegen de borst stuit, dat een bepaalde hobbie-activiteit of keuze wordt uitgelegd/verklaard/gerechtvaardigd met een verwijzing naar geld. Met een hobbie geef je in de meeste gevallen geld uit, en ook tijd, en tijd is in veel gevallen geld.
Als iemand gereedschap wil maken, ok, leuk, interressant, draaibanken, ok ook leuk, freestafels ook leuk en zinvol. Maar de meesten van ons doen dit niet omdat we dan denken geld te verdienen maar omdat we het leuk vinden. Als we het om het geld doen dan kunnen we zoals Coko samenvat er maar beter mee stoppen. Een freestafel bouw ik bijvoorbeeld zelf, ik weet dat me dat geld bespaart, maar dat is niet mijn belangrijkste reden, ik bouw deze omdat ik denk dat ik zelf de meest bij mij passende freestafel kan maken.

Ja en in heel veel gevallen kopen mensen hun gereedschap bij een winkel in Arnhem. Tot nu toe was dat de enige winkel die 12 jaar geleden serieus inging op (de) mijn vraag of er ook eens een keer goed ambachtelijk gereedschap, en boeken en DVD's, in Nederland verkocht kon gaan worden. In een winkel, zodat je het kunt zien, voelen, vasthouden, vergelijken, eventueel uitproberen.
Maar dat neemt niet weg dat in verhouding heel veel houtbewerkers hun spullen overal vandaan halen. Dick, Feine Werkzeuge, Lee Valley, De Buitelaar, Rockler, Axminster, Woodcrafts, Garret Wade, Lie Nielsen enzovoort, enzovoort.
Naar mijn inschatting denk ik dat toekomstige ambachtelijke houtbewerkers het over niet al te lange tijd alleen maar via internet kunnen kopen. En waarschijnlijk alleen maar in het buitenland. Ons landje is waarschijnlijk in menig opzicht te klein voor een echte speciaalzaak voor ambachtelijk houtbewerken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.