Welke zaagtafel

FeikeJan

Actieve deelnemer
14 mrt 2017
38
1
Twente
Hoe langer je naar verschillende merken en types kijkt, hoe meer je went aan het idee dat het veel geld kost en hoe makkelijker je het budget verhoogt. Voor iedere euro extra krijg je een extra functionaliteit/handigheidje.

Mijn ervaring met een goedkoop merk waren niet indrukwekkend, maar voor een budget rond de 500-800 euro koop je een hele goede zaag waar je veel plezier aan beleeft. Als je het budget hebt, zou ik in die richting gaan kijken als beginner.

Ik heb de volgende onderwerpen in mijn uiteindelijke keuze meegenomen:

- Is het een professioneel merk/type. hiervoor heb ik ook wel gezocht naar reviews van echte gebruikers, en dan specifiek waarom ze de zaag zo goed vinden. Ik denk dat je voor jouw budget geen slechte zaag koopt. Dus moet je kijken naar overige functionalteit:
- Heeft de zaag een vervangbare inzet (zodat ik een zero-clearance inzet kan maken voor nettere zaagsnedes)
- Hoe is de parallelgeleider (die van de DW745 is makkelijk parallel te zetten én blijft ook parallel door het verstelmechanisme)
- Heeft het oppervlak sleuven om diverse hulpstukken in de monteren (zoek eens op cross-cut sled, taper-jig, box-joint jigof kijk naar een Incra V120), dat zijn mooie uitbreidingen voor de toekomst.
- Heeft de zaag ondersteuning aan de achterkant (zoals de Metabo), ik gebruik mijn 5mm lagere werkbank als ondersteuning voor de uitvoer, dus ik heb dat niet nodig.

En ga eens langs bij diverse winkels om de verschillende zagen te bekijken. En hou de verschillende acties in de gaten, diverse bedrijven hebben regelmatig acties met bijvoorbeeld een gratis onderstel of extra garantie.

Ik denk dat een zaagtafel een stuk functioneler is dan een invalzaag, zolang je het groffe werk door de bouwmarkt/houthandel laat doen. Tip: de lokale Multimate zaagt platen op bestelling op maat. Die zijn meestal iets nauwkeuriger/professioneler dan de Gamma/Karwei/Praxis. En als je hem zonder onderstel koopt, heb je inderdaad een mooi eerste project.

Ik heb zelf de DW745 en tot nu toe heel erg tevreden mee. Parallelgeleider is perfect (ook voor slappere platen op 61 cm breedte), motor is voldoende sterk. Verstekgeleider is (zoals meestal) niet de moeite waard. Daar wil ik nog een keer een Incra voor kopen. Ik heb hem op een onderstel met wieltjes, wil binnenkort een groter oppervlak maken waar direct een simpele freestafel bij in komt. Zelf heb ik overigens géén invalzaag, maar alleen een Bosch PKS55A cirkelzaag met een zelfgemaakte lineaal (deze zaag heeft een sleuf in de zool zodat je altijd haaks zaagt).

Succes en veel plezier met de zoektocht.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Dat ding ziet er een stuk beter uit dan de DW745, maar ik vermoed ook een stuk zwaarder. Ik heb geen werkplaats dus ik moet altijd met DeWalt sjouwen, dat zou ik niet willen met zo'n Bosch.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Hey L.N.

Das een bekend plekje.....:D

Ik heb inderdaad deze setup in m'n garage/werkplaats staan.
Ik heb er inmiddels meer gaten in geboord voor nog iets meer flexibiliteit....

Ik overweeg ook om hem iets in te korten omdat ik toch ook gekozen heb voor een een tafelzaag.....voor mij is het de Dewalt 7491 geworden.

Ik wil de "werktafel" met het MFT/PARF systeem wat gaan inkorten en verhogen zodat het tevens gaat dienen als outfeed tafel voor m'n Dewalt.

De tafel rust op 2 metalen schragen met balken ertussen, dus ik kan elk gewenst formaat maken, en t belangrijkste..........ik heb de garage in 5 minuten vrij om er een auto in te zetten indien nodig.....

Dus het is voor mij een mooie en flexibele oplossing.......

IMG_6817.jpg

- - - Updated - - -
 

Bijlagen

  • IMG_6817.jpg
    IMG_6817.jpg
    101,9 KB · Weergaven: 291

dulcinea

Actieve deelnemer
10 dec 2011
156
1
Houten
Dat ding ziet er een stuk beter uit dan de DW745, maar ik vermoed ook een stuk zwaarder. Ik heb geen werkplaats dus ik moet altijd met DeWalt sjouwen, dat zou ik niet willen met zo'n Bosch.

Dat is het voordeel van een Metabo TS254. Die klap je in en je rijdt hem zo weg. Mooi systeem en verder ook een heel fijne zaag. Ik kocht die deze zomer nieuw voor 700 euro.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.134
969
Mijn vader heeft de Bosch en is er tevreden over. De schuiftafel gebruikt hij veel, maar door de beperkte slag is deze alleen geschikt voor kleine stukken. Bosch Professional heeft Europese garantie, dus ook met die van Axminster heb je gewoon garantie in Nederland (die van mijn vader komt ook van Axminster). Hou er wel rekening mee dat de Miter slots niet de standaard maat hebben, dus een ander merk verstekgeleider gebruiken is er niet bij. De Dewalt heeft wel standaard slots.

Puff, yep heb even jouw werkbank gebruikt ter illustratie.
 

Robert72

Nieuw lid
9 jun 2018
9
0
Ik merk ook steeds dat mijn budget steeds verder omhoog gaat, aangezien ik in februari ga beginnen met het afbouwen van de garage en het materiaal ga gebruiken om een overkapping te maken, heb ik straks niet meer zoveel ruimte voor groot gereedschap. Vandaar dat ik ook ga kijken voor een invalzaag, de afkortzaag heb ik al een poosje. Als de overkapping met ingebouwde schuur/opslag klaar is heb ik wat meer ruimte maar vind het sowieso fijn als het gereedschap inklapbaar/opvouwbaar is. Het wordt nogal een project aangezien de overkapping inclusief schuur 12x3m moet worden waarbij de schuur 4 meter diep moet worden. Ik heb het over het algemeen niet zo op lenen van gereedschap dus wil ik het zelf aanschaffen, gelukkig kijkt er iemand over mijn schouder mee om te kijken of ik het allemaal niet te gek ga maken.

later, als ik meer bedreven ben in het werken met hout wil ik een keuken maken. Maar stapje voor stapje :)
 

Robert72

Nieuw lid
9 jun 2018
9
0
Allereerst wil ik iedereen een geweldig, creatief 2019 wensen.
ik heb een aanbieding gekregen om een DeWalt 27113 over te nemen. Ik wil graag weten hoe jullie hier tegenover staan. Zoals in mijn post hier boven ga ik de garage afbouwen en de materialen hergebruiken voor een overkapping. Ik heb hierbij douglaspalen van 15x15 afkorten. Mijn plan. Was om dit te laten doen waar ik ze zou kopen maar kan die hiermee zelf afkorten als ik het goed heb.
plus dakplaten op maat zagen wat ik dan met het zaagtafeldeel kan doen.

hoor graag van jullie
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Die DeWalt 27113 heeft een zaagdiepte 8.5cm, en een max breedte van 16 cm, dus dat gaat prima als je de balk een keer keert. Palen afkorten doen ze in de bouw ook gewoon met een handcirkelzaag trouwens. Voor een bouwplaats is zo'n 27113 natuurlijk ideaal. De nadelen van de zaagtafel zijn natuurlijk wel nog sterker dan die van de DW745 al waren, het blad is nog kleiner en lichter, en zo ook de langsgeleider.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Om enkele palen af te korten heb je helemaal geen machine nodig. Een goede handzaag (Westers of Japans) klaart de klus even snel. Het vraagt alleen wat meer inspanning.
Je moet bij de keuze voor ogen houden dat een universele machine niet bestaat. Eén machine die goed is in afkorten van lange stukken, nauwkeurig en snel verzagen van grote platen, schulpen van lange stukken en mobiel en compact kan niet. Dan moet je keuzes maken. De enige machine die dit alles kan is een grote paneelzaag. Maar dat is een vaste opstelling die veel ruimte in beslag neemt.
Bedrijven die afbouwen hebben meestal twee machines op de werf: een afkortzaag en een afgejakkerd zaagtafeltje ( vaak Dewalt). Een invalzaag van Festool (laat staan een Mafell) met lineaal zie ik zelden.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Mafell heb ik ook nog nooit in het "echt" gezien, maar vast populairder in Duitsland. De Festool daarentegen heb ik verschillende timmerlieden op de werkplaats zien gebruiken, maar als niet Festool, dan wel gewoon een DeWalt of Makita handcirkelzaag, ik kan me niet voorstellen dat er een afbouwer bestaat die niet een handcirkelzaag in zijn bestelbusje heeft liggen. Maar ja, natuurlijk ook altijd wel een handzaag. Niet dat ik dat zou aanraden die daadwerkelijk te gebruiken, heb hem tijdens mijn renovatie een paar keer gebruikt, omdat de handcirkelzaag ergens net niet paste. Bij de lidl heb je al een draadloze handcirkelzaag voor 60 euro, moet je wel een beetje voorzichtig mee zijn want het motortje brand snel door, maar alsnog een stuk handiger dan een handzaag.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Mafell heb ik ook nog nooit in het "echt" gezien, maar vast populairder in Duitsland. De Festool daarentegen heb ik verschillende timmerlieden op de werkplaats zien gebruiken, maar als niet Festool, dan wel gewoon een DeWalt of Makita handcirkelzaag, ik kan me niet voorstellen dat er een afbouwer bestaat die niet een handcirkelzaag in zijn bestelbusje heeft liggen. Maar ja, natuurlijk ook altijd wel een handzaag. Niet dat ik dat zou aanraden die daadwerkelijk te gebruiken, heb hem tijdens mijn renovatie een paar keer gebruikt, omdat de handcirkelzaag ergens net niet paste. Bij de lidl heb je al een draadloze handcirkelzaag voor 60 euro, moet je wel een beetje voorzichtig mee zijn want het motortje brand snel door, maar alsnog een stuk handiger dan een handzaag.

Misschien moet je toch eens een goede handzaag kopen. Een lat of plank afkorten gaat net even snel en gemakkelijk met een handzaag dan met een electrische machine.
De electrische handcirkelzaag zal zeker in de meeste busjes zitten, maar dat zal dan een een cirkelzaag zijn, geen invalzaag. Een handcirkelzaag in de handen van een ervaren gebruiker is een veelzijdig stuk gereedschap, zonder dat er allerlei 'jiggs' en hulpstukken aan de pas komen. Ik heb zo een werkpaard:

hitachi-c9u-handcirkelzaag_10686_7.jpg

Ander kaliber dan een accumachientje en met zo een machine kan je gerust douglas van 150 de baas. Maar je moet zelf de zaag ook de baas blijven want deze machines zijn niet zo vergevingsgezind.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die heb ik ook. Niet mijn meest veilige machine.

Wat afbouwers betreft, dat zijn geen keukenbouwers. Een beetje kit en plamuur doet wonderen.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Die lijkt een beetje op mijn Hitachi, ben inderdaad een beetje bang voor dat apparaat, zoveel power. Wat nice is aan die Parkside is dat je er mee kan stunten, want je verliest nooit de controle over het blad. En met een scherp blad en wat beleid komt ie ook wel door die balk denk ik.

Je hebt ook wel gelijk, met een scherpe handzaag ga je ook als boter door een balk, maar ik besteed die moeite liever aan wat leukers.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.