Welke zaagtafel

Robert72

Nieuw lid
9 jun 2018
9
0
Hallo allemaal,

ik ben Robert en lees al enige tijd mee op het forum. Na van allerlei topics te lezen over welke zaagtafel kom ik maar niet tot de conclusie welke ik moet hebben alsbeginner maar dan ook een echte beginner.
kijkend naar mijn budget twijfel ik tussen 3 zaagatafels.
de bedoeling is uiteindelijk na veel oefenen ik samen met mijn vrouw onze keuken zelf ga maken.
de kandidaten zijn;

Dewalt dw745
metabo tkhs 315m
bosch pts 10t

de eerste twee zitten in dezelfde prijsklasse maar bij de dewalt zit niet een standaard onderstel wat ik erg jammer vind en de laatste zit er wel een stukje onder maar ik heb gewoon goede ervaringen met ander bosch gereedschap.

ik weet het, ik ben al de zoveelste met zo’n onderwerp maar ik kom er gewoon niet uit.
ik hoop dat jullie mij verder kunnen maar vooral willen helpen..

groetjes Robert
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi Robert,
Ik weet niet of je de zaagtafels die je op het oog hebt al in het echt heb gezien, dat helpt ook vaak bij de keuze.
Verder ligt het er aan wat je van plan bent. Grote steigerhouten meubels maken, meubeltjes of kistjes of....
Maar het kan ook zijn dat je het gewoon nog niet weet. In dat laatste geval en gezien je budget dat je aangeeft, zou ik dan de dewalt adviseren. Een degelijke zaag met een handig te verstellen langsgeleider en verrassend nauwkeurig. En waardevast mocht je hem later weer willen verkopen.
De metabo die je aangeeft is echt voor de bouwplaats. De bosch zaagt ook natuurlijk maar is van een heel andere categorie dan de dewalt.
Dat de dewalt geen onderstel heeft hoeft geen probleem te zijn toch: heb je meteen een mooi project!
Thomas

Oh,had er overheen gelezen dat je een keuken wil maken. Het advies luidt dan nog steeds dewalt :)
 
Laatst bewerkt:

Robert72

Nieuw lid
9 jun 2018
9
0
Thomasz,

dankjewel, ik ben tot nog toe alleen uitgegaan van gegevens op internet en van allerlei testen. Binnenlandse en buitenlandse testen
 

Robert72

Nieuw lid
9 jun 2018
9
0
Ben nu dus verder aan het zoeken en kom ik de metabo ts254 tegen als ik budget iets verhoog. Wat ik al een paar keer gedaan heb trouwens ;). Hoe is deze in vergelijk met de DeWalt de 745?
 

mostudio

Actieve deelnemer
22 aug 2017
62
0
Den haag
Ik zou voor de dw745 gaan ik heb ook voor deze keus gestaan. Ik vind hem degelijk gebouwd en nauwkeurig zagen wel een ander goed merk zaagblad er bij kopen hoor de standaard zaagblad is leuk maar niet voor mooi zaag werk.
De verstek geleider moet je niet gebruiken is van plastic en veel speling voor de rest een top zaag. Hij heeft geen moeite om 70 mm eiken te rippen of ander hardhout.
Zakt niet in toeren en gaat als booter er doorheen
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Panelen zagen op een kleine Dewalt lijkt me een uitdaging. Ter overweging: een Festool MFT en invalzaag. Of een Maffel invalzaag, daar die een ritsfunctie heeft voor nog nauwkeuriger zaagwerk. Die kan ook op een Festool rail. Enig nadeel, het is duurder.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Als je ruimte hebt kan je heel goed een werkblad rondom zo’n zaag maken en dan is panelen verzagen goed te doen. Anders het advies om daarvoor een invalzaag aanschaffen, of het hout op maat laten zagen.
 

Robert72

Nieuw lid
9 jun 2018
9
0
Dank jullie wel voor de reacties. Heb weer genoeg om over na te denken. De mogelijkheid van invalzaag was nog niet bij me opgekomen.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Voor een keuken zou ik zeker veel liever een goede invalzaag hebben. De zaagtafel gebruik ik eigenlijk alleen voor het herzagen van planken en balken. Nou doe ik dat in mijn verbouwing een boel dus is ie super handig, maar ik stel me zo voor dat je voor een keuken vooral platen op maakt maakt. Dat gaat voor geen meter op een goedkope zaagtafel, zelfs niet op de De Walt.

Ga voor een nette invalzaag, als het in je budget past de Festool, maar aan de Makita val je je ook echt geen buil, en dan past er misschien nog een goeie afkortzaag in je budget. Bij de afkortzaag opletten dat ie niet wiebelt, en dat ie een paar standaard hoeken kan klikken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan71

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Uit welk materiaal wil je je keuken maken? Massief of plaatmateriaal?
Indien het plaatmateriaal is kan je best een goede houthandel met de nodige CNC machines zoeken. Je geeft de maten door en een tijdje later kan je een bouwpakket (in de stijl van Ikea) ophalen. Het gaat iets kosten maar weegt niet op tegen de miserie die je je op je hals haalt door het zelf te doen. Bij plaatmateriaal heb je weinig of geen ruimte om foutjes weg te werken.
Volledige platen verwerken op de zaagtafels die je voor ogen hebt gaat niet lukken. Met een invalzaag kan het wel, maar is behelpen. Een invalzaag is bedoeld om op een werf kleine aanpassingen te doen en om de laatste stukjes passend te maken. Niet om een volledige keuken mee te bouwen.
 

Robert72

Nieuw lid
9 jun 2018
9
0
Dankje tinco, ik ga nakijken voor een invalzaag. Ruimtebesparing en budgettechnisch zeker aantrekkelijker.
het wordt of de makita sp6000j1x of de festool ts55rebq. Mocht iemand hier nog tips in hebben hoor ik het graag :)

mathieu, dankje voor je reactie, ik neem het zeker mee maar de keuken is voor de toekomst.
laat ik eerst alles maar eens onder de knie krijgen. Zie dus mijn antwoord hierboven.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
Als je goede ervaringen hebt met Bosch gereedschap zou je ook nog eens naar de Bosch Professional (Blauw) GKT 55 GCE kunnen kijken, ik heb 'm zelf en ben er erg tevreden over :)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Dankje tinco, ik ga nakijken voor een invalzaag. Ruimtebesparing en budgettechnisch zeker aantrekkelijker.
het wordt of de makita sp6000j1x of de festool ts55rebq. Mocht iemand hier nog tips in hebben hoor ik het graag :)

mathieu, dankje voor je reactie, ik neem het zeker mee maar de keuken is voor de toekomst.
laat ik eerst alles maar eens onder de knie krijgen. Zie dus mijn antwoord hierboven.

Een keuken uit plaatmateriaal is een heel andere tak van houtbewerking dan werken met massief.
Als je van plan bent met massief hout te beginnen en zeker als je kleinere werkstukken gaat maken zou ik niet voor een invalzaag gaan maar een goede kleine zaagtafel, eventueel aangevuld met een handcirkelzaag. Kleinere werkstukken afkorten en schulpen gaat veel gemakkelijker en veiliger met een tafelzaag(je) dan met lineaal en invalzaag.
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Ook lang over nagedacht maar toch even door gespaard en de Makita LF1000 flipover zaagtafel met onderstel aangeschaft.
Ik moet zeggen ik zou niets anders willen bevalt mij prima .

Simon
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Een keuken uit plaatmateriaal is een heel andere tak van houtbewerking dan werken met massief.
Als je van plan bent met massief hout te beginnen en zeker als je kleinere werkstukken gaat maken zou ik niet voor een invalzaag gaan maar een goede kleine zaagtafel, eventueel aangevuld met een handcirkelzaag. Kleinere werkstukken afkorten en schulpen gaat veel gemakkelijker en veiliger met een tafelzaag(je) dan met lineaal en invalzaag.
Makkelijker wel, veiliger niet. Zeker niet met een MFT, met een setup voor je liniaal. Werkstuk netjes onder je liniaal, vast klemmen en je zaag er overheen. Dan moet je wel heel raar doen om je je zelf te verwonden.

Het makkelijkste is als je ze allebei hebt. Maar met zowel de ene als de ander zal het wel lukken. Er vanuit gaande dat je ook een bovenfrees hebt (die zal je toch wel nodig hebben voor zo’n project), kun je op een zaagtafel panelen ook iets ruimer zagen en vervolgens exact op maat frezen.
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Hallo allemaal,

ik ben Robert en lees al enige tijd mee op het forum. Na van allerlei topics te lezen over welke zaagtafel kom ik maar niet tot de conclusie welke ik moet hebben alsbeginner maar dan ook een echte beginner.
kijkend naar mijn budget twijfel ik tussen 3 zaagatafels.
de bedoeling is uiteindelijk na veel oefenen ik samen met mijn vrouw onze keuken zelf ga maken.
de kandidaten zijn;

Dewalt dw745
metabo tkhs 315m
bosch pts 10t

de eerste twee zitten in dezelfde prijsklasse maar bij de dewalt zit niet een standaard onderstel wat ik erg jammer vind en de laatste zit er wel een stukje onder maar ik heb gewoon goede ervaringen met ander bosch gereedschap.

ik weet het, ik ben al de zoveelste met zo’n onderwerp maar ik kom er gewoon niet uit.
ik hoop dat jullie mij verder kunnen maar vooral willen helpen..

groetjes Robert

Van deze drie zou ik de DeWalt nemen, de PTS 10 zou ik met een grote boog omheen wandelen. Kijk ook een bij Axminster / Ebay UK en in Duitsland, daar is het vaak veeeel goedkoper.
Onderschat bij het maken van een keuken niet hoeveel extra spul je nodig hebt om alles "snel" te kunnen maken omdat er zoveel repetitie in zit. Kastjes zijn standaard 600mm breed, planken liggen op dragers van 5mm die 32mm uit elkaar liggen, gaten voor scharnieren zijn 30mm en liggen oip vast afstanden van de rand etc. Daarvoor zijn allemaal mallen te koop of te maken maar dat kost geld of tijd.
Wat je ook kunt doen is alles bij de Houthandel al in stroken van de juiste diepte laten zag zodat je alles alleen in de juiste lengtes hoeft te zagen om de frames te maken. Dan moet je alles nog lakker/fineren.
Daar is bijna niet zelf tegenop te werken. timmerman kennis van mij heeft uiteindelijk alle frames bij IKEA gehaald, scharnieren etc bij Blum of Hettich gekocht en alleen de lades en fronten zelf gemaakt. Keukenblad hebben ze ook ingemeten en perfect op maat gemaakt
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Een MFT is, voor mij, geen vervanger voor een zaagtafel. Een MFT is voor het afkorten van balkjes, plankjes en plaatmateriaal tot een breedte van circa 70 cm. Maar je kunt er geen planken mee schulpen of groter plaatmateriaal verwerken, terwijl dat met een zaagtafel wel kan. Hoe groot het plaatmateriaal kan zijn dat je op een zaagtafel gemakkelijk kunt verwerken is afhankelijk van het model. De bovenstaande modellen zijn ook niet heel geschikt om volledige platen op te zagen (maar in tegenstelling tot een MFT kan het wel).

Een MFT met invalzaag is meer dan €1000. Mocht jij zoveel geld uit willen geven, dan is een zaagtafel en een losse invalzaag even duur en breder inzetbaar. Voor de zaagtafel zou ik voor de Bosch Professional of de Dewalt gaan, waarbij de laatste mijn voorkeur zou hebben. Als invalzaag kun je de Makita, Bosch of Festool overwegen. De Mafell is nog beter, maar ook duurder.

De al gegeven optie om het plaatmateriaal al te laten zagen is een goede. Dat laat ik vaak ook doen, want volledige platen passen niet in mijn auto. Gezaagde platen wel en de zaagkosten zijn meestal even hoog als de leverkosten die ik nu bespaar. Een goede leverancier zaagt ook hele precies, waardoor je zeker passende stukken hebt.
 

Robert72

Nieuw lid
9 jun 2018
9
0
Wauw, wat een hoop informatie. Ben blij met al jullie adviezen en ga er eens goed over nadenken. Zeker het feit om het plaat materiaal al te laten zagen. Ik heb nog een poosje vrij, heb dus genoeg tijd om te oriënteren.
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.135
969
Het plaatmateriaal laten zagen is een goed plan. Laat het dan wel zagen bij een houthandel of goede leverancier van bouwmaterialen. Bij de Gamma/Praxis/Karwei/Formido zou ik niet laten zagen, want dat is vaak niet nauwkeurig genoeg.

Om je nog een optie te geven: invalzaag met een plaat met bench holes, want met bench dogs kun je dan snel haaks zagen. Het is nog steeds geen vervanger van voor een tafelzaag, maar wel veelzijdig. Ik bedoel dus zo iets:

attachment.php


Het voordeel is dat je deze zo groot of klein kunt maken als je wilt en daarmee niet het limiet van 70 cm hebt zoals bij de MFT. Het is ook veel goedkoper te maken. Het gatenpatroon kun je laten maken door iemand met een CNC, of je maakt gebruik van een mal zoals deze of het UJK Parf Guide System. Verder heb je een paar Bench Dogs (2 hoge en minstens 1 lage) nodig en eventueel de Rail Dog Clips.


 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.