Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 37

Onderwerp: Welke zaagtafel

Dankje tinco, ik ga nakijken voor een invalzaag. Ruimtebesparing en budgettechnisch zeker aantrekkelijker.
    het wordt of de makita sp6000j1x of de festool ts55rebq. Mocht iemand hier nog tips in hebben hoor ik het graag

mathieu, dankje voor je reactie, ik neem het zeker mee maar de keuken is voor de toekomst.
    laat ik eerst alles maar eens onder de knie krijgen. Zie dus mijn antwoord hierboven.

Als je goede ervaringen hebt met Bosch gereedschap zou je ook nog eens naar de Bosch Professional (Blauw) GKT 55 GCE kunnen kijken, ik heb 'm zelf en ben er erg tevreden over :-)

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert72 Bekijk Berichten
    Dankje tinco, ik ga nakijken voor een invalzaag. Ruimtebesparing en budgettechnisch zeker aantrekkelijker.
    het wordt of de makita sp6000j1x of de festool ts55rebq. Mocht iemand hier nog tips in hebben hoor ik het graag

mathieu, dankje voor je reactie, ik neem het zeker mee maar de keuken is voor de toekomst.
    laat ik eerst alles maar eens onder de knie krijgen. Zie dus mijn antwoord hierboven.
    Een keuken uit plaatmateriaal is een heel andere tak van houtbewerking dan werken met massief.
    Als je van plan bent met massief hout te beginnen en zeker als je kleinere werkstukken gaat maken zou ik niet voor een invalzaag gaan maar een goede kleine zaagtafel, eventueel aangevuld met een handcirkelzaag. Kleinere werkstukken afkorten en schulpen gaat veel gemakkelijker en veiliger met een tafelzaag(je) dan met lineaal en invalzaag.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Ook lang over nagedacht maar toch even door gespaard en de Makita LF1000 flipover zaagtafel met onderstel aangeschaft.
    Ik moet zeggen ik zou niets anders willen bevalt mij prima .

Simon

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mathieu Bekijk Berichten
    Een keuken uit plaatmateriaal is een heel andere tak van houtbewerking dan werken met massief.
    Als je van plan bent met massief hout te beginnen en zeker als je kleinere werkstukken gaat maken zou ik niet voor een invalzaag gaan maar een goede kleine zaagtafel, eventueel aangevuld met een handcirkelzaag. Kleinere werkstukken afkorten en schulpen gaat veel gemakkelijker en veiliger met een tafelzaag(je) dan met lineaal en invalzaag.
    Makkelijker wel, veiliger niet. Zeker niet met een MFT, met een setup voor je liniaal. Werkstuk netjes onder je liniaal, vast klemmen en je zaag er overheen. Dan moet je wel heel raar doen om je je zelf te verwonden.

Het makkelijkste is als je ze allebei hebt. Maar met zowel de ene als de ander zal het wel lukken. Er vanuit gaande dat je ook een bovenfrees hebt (die zal je toch wel nodig hebben voor zo’n project), kun je op een zaagtafel panelen ook iets ruimer zagen en vervolgens exact op maat frezen.

De Mafell is ook nog een leuke optie
    Een echte vakman maakt veel met weinig gereedschap.
    Ik heb veel gereedschap.......

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2016
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Robert72 Bekijk Berichten
    Hallo allemaal,

ik ben Robert en lees al enige tijd mee op het forum. Na van allerlei topics te lezen over welke zaagtafel kom ik maar niet tot de conclusie welke ik moet hebben alsbeginner maar dan ook een echte beginner.
    kijkend naar mijn budget twijfel ik tussen 3 zaagatafels.
    de bedoeling is uiteindelijk na veel oefenen ik samen met mijn vrouw onze keuken zelf ga maken.
    de kandidaten zijn;

Dewalt dw745
    metabo tkhs 315m
    bosch pts 10t

de eerste twee zitten in dezelfde prijsklasse maar bij de dewalt zit niet een standaard onderstel wat ik erg jammer vind en de laatste zit er wel een stukje onder maar ik heb gewoon goede ervaringen met ander bosch gereedschap.

ik weet het, ik ben al de zoveelste met zo’n onderwerp maar ik kom er gewoon niet uit.
    ik hoop dat jullie mij verder kunnen maar vooral willen helpen..

groetjes Robert
    Van deze drie zou ik de DeWalt nemen, de PTS 10 zou ik met een grote boog omheen wandelen. Kijk ook een bij Axminster / Ebay UK en in Duitsland, daar is het vaak veeeel goedkoper.
    Onderschat bij het maken van een keuken niet hoeveel extra spul je nodig hebt om alles "snel" te kunnen maken omdat er zoveel repetitie in zit. Kastjes zijn standaard 600mm breed, planken liggen op dragers van 5mm die 32mm uit elkaar liggen, gaten voor scharnieren zijn 30mm en liggen oip vast afstanden van de rand etc. Daarvoor zijn allemaal mallen te koop of te maken maar dat kost geld of tijd.
    Wat je ook kunt doen is alles bij de Houthandel al in stroken van de juiste diepte laten zag zodat je alles alleen in de juiste lengtes hoeft te zagen om de frames te maken. Dan moet je alles nog lakker/fineren.
    Daar is bijna niet zelf tegenop te werken. timmerman kennis van mij heeft uiteindelijk alle frames bij IKEA gehaald, scharnieren etc bij Blum of Hettich gekocht en alleen de lades en fronten zelf gemaakt. Keukenblad hebben ze ook ingemeten en perfect op maat gemaakt

Een MFT is, voor mij, geen vervanger voor een zaagtafel. Een MFT is voor het afkorten van balkjes, plankjes en plaatmateriaal tot een breedte van circa 70 cm. Maar je kunt er geen planken mee schulpen of groter plaatmateriaal verwerken, terwijl dat met een zaagtafel wel kan. Hoe groot het plaatmateriaal kan zijn dat je op een zaagtafel gemakkelijk kunt verwerken is afhankelijk van het model. De bovenstaande modellen zijn ook niet heel geschikt om volledige platen op te zagen (maar in tegenstelling tot een MFT kan het wel).

Een MFT met invalzaag is meer dan €1000. Mocht jij zoveel geld uit willen geven, dan is een zaagtafel en een losse invalzaag even duur en breder inzetbaar. Voor de zaagtafel zou ik voor de Bosch Professional of de Dewalt gaan, waarbij de laatste mijn voorkeur zou hebben. Als invalzaag kun je de Makita, Bosch of Festool overwegen. De Mafell is nog beter, maar ook duurder.

De al gegeven optie om het plaatmateriaal al te laten zagen is een goede. Dat laat ik vaak ook doen, want volledige platen passen niet in mijn auto. Gezaagde platen wel en de zaagkosten zijn meestal even hoog als de leverkosten die ik nu bespaar. Een goede leverancier zaagt ook hele precies, waardoor je zeker passende stukken hebt.

Wauw, wat een hoop informatie. Ben blij met al jullie adviezen en ga er eens goed over nadenken. Zeker het feit om het plaat materiaal al te laten zagen. Ik heb nog een poosje vrij, heb dus genoeg tijd om te oriënteren.

Het plaatmateriaal laten zagen is een goed plan. Laat het dan wel zagen bij een houthandel of goede leverancier van bouwmaterialen. Bij de Gamma/Praxis/Karwei/Formido zou ik niet laten zagen, want dat is vaak niet nauwkeurig genoeg.

Om je nog een optie te geven: invalzaag met een plaat met bench holes, want met bench dogs kun je dan snel haaks zagen. Het is nog steeds geen vervanger van voor een tafelzaag, maar wel veelzijdig. Ik bedoel dus zo iets:

Het voordeel is dat je deze zo groot of klein kunt maken als je wilt en daarmee niet het limiet van 70 cm hebt zoals bij de MFT. Het is ook veel goedkoper te maken. Het gatenpatroon kun je laten maken door iemand met een CNC, of je maakt gebruik van een mal zoals deze of het UJK Parf Guide System. Verder heb je een paar Bench Dogs (2 hoge en minstens 1 lage) nodig en eventueel de Rail Dog Clips.

Forum Rechten