Hoe bepaal je de kwaliteit van een boormachine?

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Vrolijke kerst iedereen!

Bijna twee jaar geleden liet ik tijdens mijn renovatie mijn Lidl 18v boormachine vallen. Een ferriet ring brak achterin, de electromotor zoog de stukjes op en de boormachine liep vast. Dit gebeurde vroeg in de ochtend, en ik kon maar 2 dagen in de week aan de renovatie werken dus ik moest onmiddelijk een nieuwe, ik had er op dat moment ook nog niet 2. Ik dus meteen naar de dichtsbijzijnde praxis gegaan, en een 14.4V Makita gekocht van ~125 euro, hij was in de aanbieding met 2 accus en een oplader. Ik had verder geen research gedaan, mijn gedachtegang was Makita is robuust spul, ik wil niet weer vast komen te zitten met een stukke boormachine.

Fast forward naar vandaag, ik boor met een botte 18mm boor door een dik stuk hout, dat hoor je natuurlijk niet te doen, en vooral niet met een 14.4V, maar dat was ik even vergeten, en de bithouder in de boorkop breekt! Ik weet niet of het in de boorkop van plastic of van metaal is, maar hij zei pang, en nu houdt ie geen bitjes meer vast. Gelukkig werk ik nu wel altijd met twee machines, dus het kostte me verder niet veel tijd.

Op zich logisch dat een 14.4 machientje hier moeite mee zou hebben, maar ik had niet echt verwacht dat de Makita hier echt kapot van zou gaan, misschien dat ie stil zou staan, en misschien als ik dan toch vol had gehouden dat ie wat zou gaan roken ofzo en uiteindelijk de geest zou geven, maar dat ik de boorkop zou breken dat had ik meer van de 20V Parkside machine verwacht die nu het werk weer overneemt.

Nou is het zo dat 125 euro voor een Makita boormachine best wel weinig geld is. Ze hebben ook modellen van 2x die prijs, en misschien nog wel meer, maar wat krijg je dan extra? En betekent dat dat een Makita van 125 euro niet veel onderdoet voor zo'n parkside van 60 euro? Wanneer is een Makita zijn geld waard? De 14.4 Makita was fijn, maar niet veel fijner dan de Parkside, en qua levensduur had ik er wel een stuk meer van verwacht. Hoe lang doe je meestal met je boormachine in de bouw?

Is die boorkop te vervangen?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Boorkop is te vervangen, schroef in de kop losdraaien, rechtsom!
Dan de kop linksom eraf.
Zoek eens op timmerman koos en makita schroefmachines. Er is tegenwoordig blijkbaar verschil tussen bouwmarkt machines en professionele. Zelf geen ervaring met dit.
 
Laatst bewerkt:

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Ik had blijkbaar te vroeg gehuild, terwijl ik bezig was de boorkop er af te halen heb ik blijkbaar iets een hard genoege tik gegeven, en nu doet ie het weer. Een beetje verdacht wel, maar ja hij lijkt alles weer te kunnen...

Bedankt ik ga timmerman koos weer eens checken maar, handige man is dat toch ook.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Ik heb al jaren een Makits accuboormachine. Moet eens nieuwe accu’s kopen, maar voor de rest onverwoestbaar. Is al aantal keer gevallen, maar hij blijft het doen.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Boorkop is te vervangen, schroef in de kop losdraaien, rechtsom!
Dan de kop linksom eraf.
Zoek eens op timmerman koos en makita schroefmachines. Er is tegenwoordig blijkbaar verschil tussen bouwmarkt machines en professionele. Zelf geen ervaring met dit.

Je kan makkita kopen met witte accu’s die zijn van slechtere kwaliteit. Ik weet welk filmpje je bedoelde van koos maar kan hem niet vinden. Maar hij vergelijkte een oudere machine met een nieuwe en daar zit altijd verschil in kwa accu’s
 

Schipper

Actieve deelnemer
22 sep 2014
27
1
Het gaat niet persé om 14,4 of 18 volt. Maar voor 125 krijg je natuurlijk minder als voor een stuk meer. Mijn 14,4 volt makitamachine die volgens mij rond de €350 kostte doet het nog steeds goed ondanks dat hij stevig mishandeld is. Aangezien ik vooral op boten aan de gang ben is de kracht voor mij belangrijk. Als ik met deze machine met een 12 mm in staal boor moet ik uitkijken dat de boor zich niet in de braam vastgrijpt. Als dat gebeurt vlieg ik zelf een half rondje over de machine heen. Ik heb nu ook een vergelijkbare machine gekocht in 18 volt. Daar is een grote stang bijgeleverd die zeker nodig is. De machine kan de polsen breken.
Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat de bithouder breekt, maar alle waar naar zijn geld
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Zelf heb ik onlangs een nieuwe Parkside Performance Brushless 18V machine gekocht. Sterk apparaat en lijkt vooralsnog prima te zijn. Om onduidelijke reden is hij niet meer op de website van de Lidl te vinden, ik ben benieuwd of hij:
A: heel slecht is en te vaak werd teruggestuurd
B: heel goed is en volledig uitverkocht
C: Iets teveel geïnspireerd is op een machine van een ander merk en dat ze hem daarom niet meer mogen verkopen.

Overigens vond ik het erg frustrerend dat hij in Duitsland €69,- kostte en hier in NL €89,- Maar dan nog is het niet teveel geld voor een fijne machine.

Daarnaast heb ik een paar machines van DeWalt 10,8V die op zich ook prima zijn, maar uiteraard stukken minder sterk dan een 18V boormachine. Ook heb ik een wat oudere groene Bosch 18V, ook wel sterk, maar minder snel, de boorkop heeft een kleinere maximale diameter en hij is een stuk lomper en zwaarder dan de nieuwe Parkside.
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Heb twee van die parkside dingen gehad, de eerste was met iets twee weken al klaar, de tweede nog sneller .
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Het gaat niet persé om 14,4 of 18 volt. Maar voor 125 krijg je natuurlijk minder als voor een stuk meer. Mijn 14,4 volt makitamachine die volgens mij rond de €350 kostte doet het nog steeds goed ondanks dat hij stevig mishandeld is. Aangezien ik vooral op boten aan de gang ben is de kracht voor mij belangrijk. Als ik met deze machine met een 12 mm in staal boor moet ik uitkijken dat de boor zich niet in de braam vastgrijpt. Als dat gebeurt vlieg ik zelf een half rondje over de machine heen. Ik heb nu ook een vergelijkbare machine gekocht in 18 volt. Daar is een grote stang bijgeleverd die zeker nodig is. De machine kan de polsen breken.
Het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat de bithouder breekt, maar alle waar naar zijn geld

De prijs zegt ook niet altijd of het nou beter is. Ik kan soms dingen goedkoper krijgen dan dat jij ze koopt. Dat is dan bij dezelfde leverancier en zelfde type nr. Zou het omdat ik hem voor 125 koopt en jij voor 350, hij ineens een stuk slechter zijn?
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Hi Spinningwheels, was dat het nieuwe zwarte model, of nog een groene? Ooit, lang geleden heb ik ook wel een groene van de Lidl gehad, daar was ik ook niet erg over te spreken. Deze apparaten lijken toch best degelijk te zijn. De boorkop is van metaal, waar de oude van plastic was en het geheel ligt ook veel beter in de hand. Uit dezelfde serie heb ik ook een multitool (Fein) gekocht waar ik ook al veel plezier van heb gehad. Apparaten zonder snoer zijn toch wel heel makkelijk om ergens bij te pakken.

Het gaat om deze serie: https://www.lidl-shop.nl/search?query=performance
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb al jaren een makita 9,6V schroefmachine, met die lange accu's. Prima ding en na ruim 20 jaar nog steeds nieuwe accu's voor te koop. Een keer een eigen merk van de gamma erbij gekocht. 2 versnellingen, 18V dacht ik, en deed het goed. Één nadeel, geen nieuwe accu's voor te krijgen.

De nieuwe generatie slagschroevendraaiers zijn niet te vergelijken met mijn oude makita, maar dat is ook een schroef-boormachine.
Ik heb ook gekeken naar een lidl slagschroevendraaier, met 2 accu's erbij toch meer dan de helft goedkoper dan een vergelijkbare dewalt, makita enz. Omdat ik nergens kan vinden hoe de accu aansluiting omschreven is, toch maar niet gedaan. Het zal ook wel de weggooi maatschappij zijn, maar om nu een goede machine weg te moeten gooien omdat er bijvoorbeeld geen accu of lader voor te koop is, dat is niet mijn ding.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Je hebt nog garantie als hij nog geen twee jaar oud is volgens mij.

Gebruik gewoon een boor met een stekker voor de zwaardere klussen.
een willekeurig 600W heeft geen enkele moeite met 18mm in hout.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik heb mijn Makita accu (18v, 3ah) slagschroevendraaier en boor/schroefmachine in 2009 of 2010 gekocht, heel veel gebruikte/mishandeld, maar het blijft maar gaan. Top spul.

Merk wel dat de accu’s wat minder beginnen te worden (dat is ook geen wonder) en twijfel of ik voor nieuwe accu’s ga of volgend jaar een keer een nieuwe set ga kopen. Indien dat laatste dan misschien wel een 14,4v set, net wat minder lomp.
 

gasman

Actieve deelnemer
1 feb 2012
201
2
Schoonebeek
Merken als Metabo, DeWalt en Makita hebben accuboormachines van €125 tot bijna €500, voor de leek die zich er niet in verdiept is het verschil niet te zien
Bosch heeft de groene (DHZ) en blauwe (pro) lijn, maar ook bij de blauwe lijn heb je goedkope en dure series.......

Als vuistregel kun je eigenlijk wel zeggen dat je bij de Gamma, Praxis etc niet de duurdere lijnen van de merken zult aantreffen
Daarvoor moet je naar de vakhandel of internetshops (vaak zijn die internetshops ook begonnen als ouderwetse ijzerwarenwinkel)
 

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.402
295
omgeving Rotterdam
Merken als Metabo, DeWalt en Makita hebben accuboormachines van €125 tot bijna €500, voor de leek die zich er niet in verdiept is het verschil niet te zien
Bosch heeft de groene (DHZ) en blauwe (pro) lijn, maar ook bij de blauwe lijn heb je goedkope en dure series.......

Als vuistregel kun je eigenlijk wel zeggen dat je bij de Gamma, Praxis etc niet de duurdere lijnen van de merken zult aantreffen
Daarvoor moet je naar de vakhandel of internetshops (vaak zijn die internetshops ook begonnen als ouderwetse ijzerwarenwinkel)

Bij Bosch en Makita heb je 18V machines met metalen binnenwerk en metalen boorkoppen in hun professional series. Dat zijn de top modellen.
Betaal je ook meer dan 200E voor alleen de machine. Zo heb ik een Makita 481 met 115NM koppel als schroefboormachine en heeft mijn nieuwe GSR 18v60C ook 60NM en het model daarboven 85NM
Ik heb nog nooit electrisch gereedschap bij de bouwmarkt gekocht, opgevoed met idee dat je kwaliteit moet kopen. Je betaalt de hoofdprijs en krijgt B kwaliteit.

Als je geen "al te zware eisen stelt" kun je tegenwoordig net zo goed een 12V blauwe Bosch kopen, die zijn veel handzamer en hebben met een 4Ah accu veel energie. Ik vind alleen de boormachines te langzaam draaien als je veel schroeven achter elkaar erin moet draaien omdat ze relatief langzaam draaien.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.