Autogarage maken, wat vragen vooraf.

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
13
1
Beste forumleden, zoals ik zojuist in mijn voorstel ronde ook aangaf ben ik van plan een autogarage te maken voor mijn zoon.
Heb het idee van internet (zie foto hieronder), en heb hier zelf een tekening van gemaakt omdat ik hem iets kleiner wil.
heb alleen wat vragen over de aanpak van dit project.

origineel:
garage-gr.jpg


Aangepaste tekening:
Speelgoed Garage 2 - Sheet1.jpg

1e verdieping:
Garage 1e verdieping 2 - Sheet1.jpg

De garage bestaat uit 4 verdiepingen, plan is om berkenmultiplex van 15mm te gebruiken als basismateriaal, en dit in het midden terug te frezen.
dit omdat ik (mijn zoon kennende) de randjes zoals in het origineel te iel vind, ben bang dat die snel af zullen breken, vandaar dat ik het uit 1 stuk wil maken.

De eerste verdieping is de meest complexe qua vorm, wil het buitencontour als volgt maken:
1) buiten maten zaken op tafelzaag (rechthoek).
2) gaten boren voor de twee binnen radiussen van 25mm
3) twee stukken (rechthoeken tot de 25mm radius) uitzagen met tafelzaag of lintzaag.
4) buitenradius 50mm (4x) voorbewerken met lintzaag (~3mm materiaal overlaten.
5) d.m.v. een mal de radius met bovenfrees en kopieer-ring nabewerken
6) buitencontour waar nodig schuren om glad te maken en overgangen weg te werken.
7) buitencontour naar binnen kopiëren.

Hier loop ik even vast, want weet niet hoe ik dit eenvoudig kan kopiëren met een bovenfrees, wat gebruik je hiervoor?

8) Als ik het dan gekopieerd heb, kan ik de binnenkant over heel de plaat 5mm uitfrezen met een bovenfrees slede (die ik nog wel moet maken) zoals hier gebruikt:
https://www.youtube.com/watch?v=J0SDvKHcL5M

9) hierna kan ik met de bovenfrees of met schuurpapier de kanten breken (radius van 1,5). voor de bovenfrees heb ik te weinig balans denk ik of ik moet hem omdraaien en als tafelfrees gebruiken.

Als ik dan alle verdiepingen klaar heb moet ik de gaten van 25mm nog gaan maken, dit doe ik denk ik met alle verdiepingen tegelijk zodat ik zeker weet dat ze boven elkaar zitten.
Dan verbinden met lijm en duvels, of met schroeven. daar moet ik nog even over nadenken.

1) Voor nu dus de vraag aan jullie, hoe kopieer ik het buitencontour naar binnen (met een bovenfrees).
2) zouden jullie het ook zo aanpakken, of hebben jullie nadere tips.

Alvast bedankt voor de hulp.

Ps. heb een Hitachi M12VE bovenfrees
 
Laatst bewerkt:

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
Punt 9 kan je de buitenrand afronden voor dat je de binnenkant uitfreest. Je kan ook losse hoeken/rondingen maken in de dikte die je wilt en die er later opmaken. Zodat je het niet uit hoeft te frezen.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik denk niet dat het mooi word dat je het midden over de gehele plaat dieper gaat frezen. Multiplex is opgebouwd uit verschillende lagen, en de binnenste lagen zijn vaak van mindere kwaliteit. En je hebt kans dat je meerdere lagen in het zicht krijgt. Ik zou ook de optie van jefmen gebruiken. Dit lijkt me ook makkelijker werken.

Voor wat betreft de ronde hoeken. Ik zou één mal maken die de goede ronding heeft, en deze mal gebruiken om alle hoeken de frezen met een kopieerfrees. Zo heb je alle hoeken gelijk en hoef je maar één keer een mal te maken.
 

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
13
1
Punt 9 kan je de buitenrand afronden voor dat je de binnenkant uitfreest. Je kan ook losse hoeken/rondingen maken in de dikte die je wilt en die er later opmaken. Zodat je het niet uit hoeft te frezen.

losse hoeken maken en rechte stukken en die er weer oplijmen bedoelen jullie?
vraag me af of je dat zo netjes krijgt, en of het inderdaad minder werk is. het is waarschijnlijk wel makkelijker.
ga er eens over nadenken.

maar los daarvan, is er een methode om een buiten contour naar binnen te kopiëren, kan nergens zoiets vinden met een bovenfrees?
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.054
62
3BC20C4A-3C2A-4A4D-838E-BB963BFEFB37.jpg

Je zou zoiets kunnen creëren zodat een pen of wieltje je ronding volgt en je frees de binnen kant freest. Maar dan moet je maar hopen dat je net een mooie laag tegen komt op de diepte die je wilt en dat zal nog verschillen als je het uit andere planken haalt.
 

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
13
1
Hier Heb ik ook aan zitten denken, maar als je het wieltje uit het center van je frees plaatst ben je erg gevoelig voor het "recht" houden van je frees. Denk dat je makkelijk fouten maakt. Mischien is twee wieltjes beter, maar zoiets lijkt niet standaard te bestaan.
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
losse hoeken maken en rechte stukken en die er weer oplijmen bedoelen jullie?
vraag me af of je dat zo netjes krijgt, en of het inderdaad minder werk is. het is waarschijnlijk wel makkelijker.
ga er eens over nadenken.

maar los daarvan, is er een methode om een buiten contour naar binnen te kopiëren, kan nergens zoiets vinden met een bovenfrees?

Ik denk dat je er op uitkomt om een contramal te maken van de buitenkant en deze op de juiste plaats te "monteren" waarna je met een 0 frees de juiste contour maakt.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Hoi,
Wat denk je er van om de rand van een aluminium strip te maken?
Makkelijk te buigen. Lijmen met expoxy, en eventueel ook nog schroeven.
Thomas
 
Laatst bewerkt:

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
13
1
Hoi,
Wat denk je er van om de rand van een aluminium strip te maken?
Makkelijk te buigen. Lijmen met expoxy, en eventueel ook nog schroeven.
Thomas

Weet niet of de binnen radius van 25 ook te buigen is zonder buig gereedschap. En vind het idee om het geheel van hout te maken ook wel iets hebben. Heb nog wel nagedacht om het van hout te buigen, maar betwijfel of zon radius lukt
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Weet niet of de binnen radius van 25 ook te buigen is zonder buig gereedschap. En vind het idee om het geheel van hout te maken ook wel iets hebben. Heb nog wel nagedacht om het van hout te buigen, maar betwijfel of zon radius lukt

In de gitaar bouw maakt men het hout warm en dan buigen. Je zou allicht met een strijkbout of soldeerbout het eens kunnen proberen. Denk dat het met een strookje van vij mm dik allicht wel te doen is
 

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
13
1
Ben er een aantal weken geleden dan eindelijk mee begonnen, door een verbouwing thuis heeft het geen prio gehad.
Heb er uiteindelijk voor gekozen om de verdiepingen van 12mm multiplex te maken en de 5mm rand uit losse delen te vervaardigen om ze daarna op de basisplaten te verlijmen.

Daarna met de kopieerfrees het 5mm profiel nalopen om de 12mm plaat precies hetzelfde profiel te geven.
De gaten vervolgens netjes hetzelfde krijgen was ook nog een uitdaging, heb hier maar een mal voor gemaakt.
De oplopen van verdieping naar verdieping zijn aan de bovenzijde blind vastgezet met spijkers en verlijmd, aan de onderzijde een koploze spijker waarvan ik het gaatje weer gedicht heb met kneedbaar hout.

Hij speeld er nu al een tijdje mee, en zit er regelmatig bovenop, dit is speelgoed voor het leven :).

Wat foto's:
eerst een freestafel maken voor het vele freeswerk:
IMG_20191020_124339.jpg

IMG_20191020_133119_1.jpg

IMG_20191020_133123.jpg

De 5mm radiussen en latten maken:
IMG_20191019_162449.jpg

Het geheel op elkaar lijmen:
IMG_20191020_161918_1.jpg

IMG_20191102_154133_1.jpg

in elkaar zetten en afwerken:
IMG_20191116_123730_1.jpg

IMG_20191116_142150.jpg

IMG_20191123_133329.jpg

Eindresultaat:
IMG_20191203_205041.jpg

IMG_20191203_205055.jpg
 

vogels

Nieuw lid
25 dec 2018
13
1
Mooi gemaakt, Misschien kun je er nog een benzinepompje op maken of andere attributen.
Heerlijk knutselen zo met het kacheltje snorrend op de achtergrond aan... :D

De benzinepomp staat nog op de planning, hij moest nu klaar voor zijn verjaardag ;).
En inderdaad het was er zomaar koud, dus de kachel aan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.