Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 11
  1. #1

    Autogarage maken, wat vragen vooraf.

    Beste forumleden, zoals ik zojuist in mijn voorstel ronde ook aangaf ben ik van plan een autogarage te maken voor mijn zoon.
    Heb het idee van internet (zie foto hieronder), en heb hier zelf een tekening van gemaakt omdat ik hem iets kleiner wil.
    heb alleen wat vragen over de aanpak van dit project.

    origineel:


    Aangepaste tekening:
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Speelgoed Garage 2 - Sheet1.jpg
Bekeken:   330
Grootte:   61,4 KB
ID:        82999

    1e verdieping:
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Garage 1e verdieping 2 - Sheet1.jpg
Bekeken:   334
Grootte:   56,6 KB
ID:        83000

    De garage bestaat uit 4 verdiepingen, plan is om berkenmultiplex van 15mm te gebruiken als basismateriaal, en dit in het midden terug te frezen.
    dit omdat ik (mijn zoon kennende) de randjes zoals in het origineel te iel vind, ben bang dat die snel af zullen breken, vandaar dat ik het uit 1 stuk wil maken.

    De eerste verdieping is de meest complexe qua vorm, wil het buitencontour als volgt maken:
    1) buiten maten zaken op tafelzaag (rechthoek).
    2) gaten boren voor de twee binnen radiussen van 25mm
    3) twee stukken (rechthoeken tot de 25mm radius) uitzagen met tafelzaag of lintzaag.
    4) buitenradius 50mm (4x) voorbewerken met lintzaag (~3mm materiaal overlaten.
    5) d.m.v. een mal de radius met bovenfrees en kopieer-ring nabewerken
    6) buitencontour waar nodig schuren om glad te maken en overgangen weg te werken.
    7) buitencontour naar binnen kopiëren.

    Hier loop ik even vast, want weet niet hoe ik dit eenvoudig kan kopiëren met een bovenfrees, wat gebruik je hiervoor?

    8) Als ik het dan gekopieerd heb, kan ik de binnenkant over heel de plaat 5mm uitfrezen met een bovenfrees slede (die ik nog wel moet maken) zoals hier gebruikt:
    https://www.youtube.com/watch?v=J0SDvKHcL5M

    9) hierna kan ik met de bovenfrees of met schuurpapier de kanten breken (radius van 1,5). voor de bovenfrees heb ik te weinig balans denk ik of ik moet hem omdraaien en als tafelfrees gebruiken.

    Als ik dan alle verdiepingen klaar heb moet ik de gaten van 25mm nog gaan maken, dit doe ik denk ik met alle verdiepingen tegelijk zodat ik zeker weet dat ze boven elkaar zitten.
    Dan verbinden met lijm en duvels, of met schroeven. daar moet ik nog even over nadenken.

    1) Voor nu dus de vraag aan jullie, hoe kopieer ik het buitencontour naar binnen (met een bovenfrees).
    2) zouden jullie het ook zo aanpakken, of hebben jullie nadere tips.

    Alvast bedankt voor de hulp.

    Ps. heb een Hitachi M12VE bovenfrees
    Laatst gewijzigd door vogels; 25-12-18 om 16:39.

  2. #2
    Punt 9 kan je de buitenrand afronden voor dat je de binnenkant uitfreest. Je kan ook losse hoeken/rondingen maken in de dikte die je wilt en die er later opmaken. Zodat je het niet uit hoeft te frezen.

  3. #3
    Ik denk niet dat het mooi word dat je het midden over de gehele plaat dieper gaat frezen. Multiplex is opgebouwd uit verschillende lagen, en de binnenste lagen zijn vaak van mindere kwaliteit. En je hebt kans dat je meerdere lagen in het zicht krijgt. Ik zou ook de optie van jefmen gebruiken. Dit lijkt me ook makkelijker werken.

    Voor wat betreft de ronde hoeken. Ik zou één mal maken die de goede ronding heeft, en deze mal gebruiken om alle hoeken de frezen met een kopieerfrees. Zo heb je alle hoeken gelijk en hoef je maar één keer een mal te maken.

  4. #4
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jefmen Bekijk Berichten
    Punt 9 kan je de buitenrand afronden voor dat je de binnenkant uitfreest. Je kan ook losse hoeken/rondingen maken in de dikte die je wilt en die er later opmaken. Zodat je het niet uit hoeft te frezen.
    losse hoeken maken en rechte stukken en die er weer oplijmen bedoelen jullie?
    vraag me af of je dat zo netjes krijgt, en of het inderdaad minder werk is. het is waarschijnlijk wel makkelijker.
    ga er eens over nadenken.

    maar los daarvan, is er een methode om een buiten contour naar binnen te kopiëren, kan nergens zoiets vinden met een bovenfrees?

  5. #5
    Dit ziet er gaaf uit, ga ik volgen, succes.

    Gr danny

  6. #6
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      3BC20C4A-3C2A-4A4D-838E-BB963BFEFB37.jpg
Bekeken:   258
Grootte:   25,7 KB
ID:        83012

    Je zou zoiets kunnen creëren zodat een pen of wieltje je ronding volgt en je frees de binnen kant freest. Maar dan moet je maar hopen dat je net een mooie laag tegen komt op de diepte die je wilt en dat zal nog verschillen als je het uit andere planken haalt.

  7. #7
    Hier Heb ik ook aan zitten denken, maar als je het wieltje uit het center van je frees plaatst ben je erg gevoelig voor het "recht" houden van je frees. Denk dat je makkelijk fouten maakt. Mischien is twee wieltjes beter, maar zoiets lijkt niet standaard te bestaan.

  8. #8
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door vogels Bekijk Berichten
    losse hoeken maken en rechte stukken en die er weer oplijmen bedoelen jullie?
    vraag me af of je dat zo netjes krijgt, en of het inderdaad minder werk is. het is waarschijnlijk wel makkelijker.
    ga er eens over nadenken.

    maar los daarvan, is er een methode om een buiten contour naar binnen te kopiëren, kan nergens zoiets vinden met een bovenfrees?
    Ik denk dat je er op uitkomt om een contramal te maken van de buitenkant en deze op de juiste plaats te "monteren" waarna je met een 0 frees de juiste contour maakt.

  9. #9
    Hoi,
    Wat denk je er van om de rand van een aluminium strip te maken?
    Makkelijk te buigen. Lijmen met expoxy, en eventueel ook nog schroeven.
    Thomas
    Laatst gewijzigd door thomasz; 26-12-18 om 10:41.

  10. #10
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thomasz Bekijk Berichten
    Hoi,
    Wat denk je er van om de rand van een aluminium strip te maken?
    Makkelijk te buigen. Lijmen met expoxy, en eventueel ook nog schroeven.
    Thomas
    Weet niet of de binnen radius van 25 ook te buigen is zonder buig gereedschap. En vind het idee om het geheel van hout te maken ook wel iets hebben. Heb nog wel nagedacht om het van hout te buigen, maar betwijfel of zon radius lukt

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top