Oude beitel , nieuw handvat .

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.016
359
Alphen aan den Rijn
Een oude Bahco beitel 40 mm gevonden waarvan het heft kapot was . De beitel heeft nog bijna de volle lengte .
Van Bubenga een nieuwe gedraaid . Door een kennis met epoxy er op vast gezet , messing ringen er overheen en hij is weer klaar voor gebruik .
Waar kun je het heft het beste mee behandelen ?
Willem
fullsizeoutput_167.jpgfullsizeoutput_168.jpgfullsizeoutput_169.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_0806.jpg
    IMG_0806.jpg
    89,4 KB · Weergaven: 365

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Deze generatie slagvaste beitels waren het slachtoffer van de groeistuipen van bahco , nadat ze diverse zweedse bedrijven hadden overgenomen zijn ze de productie gaan aanpassen met als gevolg dat de hechten een stuk minder slagvast waren .
Volgens mij werden deze nog wel van zweeds staal geproduceerd dat werd in de generatie daarna pas verplaatst naar spanje .


Mooi stuk gereedschap !

Ik ben ook voorstander van impregneren met zweet en handvet
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik zou hem een keer in verwarmde olie dompelen (door de warmte word het lekker dun, trekt er dan goed in)
Daarna eens met bijenwas behandelen
Voelt prettig aan, maar glibbert niet uit je handen
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
Deze generatie slagvaste beitels waren het slachtoffer van de groeistuipen van bahco , nadat ze diverse zweedse bedrijven hadden overgenomen zijn ze de productie gaan aanpassen met als gevolg dat de hechten een stuk minder slagvast waren .
Volgens mij werden deze nog wel van zweeds staal geproduceerd dat werd in de generatie daarna pas verplaatst naar spanje .


Als ik goede ogen heb kan ik een haai ontdekken op het oude hecht? Daaruit volgt een speculatie dat het misschien waarschijnlijk denkik ook een erik anton berg connectie heeft...
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Als ik goede ogen heb kan ik een haai ontdekken op het oude hecht? Daaruit volgt een speculatie dat het misschien waarschijnlijk denkik ook een erik anton berg connectie heeft...

Deze werden inderdaad bij berg gemaakt alleen de hechten waren wat lichter van kleur geworden en van een mindere kwaliteit .

Toen ik zocht naar bahco beitels zag ik tot mijn verbazing dat je ze nog nieuw kan kopen , nieuw old stock ?https://www.google.com/aclk?sa=l&ai...b&previousPage=lr&nm=2&nx=41&ny=15&is=600x160
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De oude heften van Berg zijn nog steeds in een nieuwe uitvoering te koop. De 1031 serie. De kwaliteit is echter niet die van Berg, die zijn bijna niet stuk te slaan. De eerste Bahco uitvoeringen zoals hierboven hadden al een iets rodere kleur, de Berg heften zijn wat donkerder. Het staal was misschien destijds net zo goed, tegenwoordig is dat gemiddeld. Ik heb zelf een set Ergo beitels gehad, maar deze heb ik weer verkocht.

Reden, de slijping is zeer grof, waardoor je gewoon geen nette snijkant krijgt, in ieder geval niet zonder veel werk op de wetsteen. Ze zijn de prijs niet waard, zeker niet tegenover de Narex beitels, maar Pfeil zit ook in dezelfde prijsklasse, zo'n €20 per beitel, en die zijn gewoon fijner.

Zo'n oude Bahco, of Nooitgedacht Swedish steel beitel is met een mooi houten handvat gewoon een prima beitel om mee te werken.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Ik ben eens even op onderzoek gegaan in mijn mancave naar deoude beitels die ik nog steeds gebruik.
Ze zijn afkomstig van mijn opa die al 38 jaar geleden overleden is.

Op drie stuks Bahco staat inderdaad ook de haai afgebeeld. Op 2 stuks de vermelding 1031

beitels1.jpg

Eentje waarvan ik ook dacht dat het een Bahco was is een copycat van Nooitgedagt gebleken.

beitels2.jpg

Verder zitten in opa's serie 3 beitels met een blauw handvat Op een ervan staat Marples.
De andere 2 hebben geen merknaam. Weet iemand waar deze vandaan komen?

beitels3.jpg

beitels4.jpg

Daarnaast ook nog 2 stuks Sandvik. Ze zien er redelijk modern uit maar zijn toch ook al meer dan 40 jaar oud.

beitels6.jpg

Nog een andere met zwart handvat van een onbekend merk.

beitels5.jpg

Voor de rest en de compleetheid ben ik heel tevreden over mijn serie van Narex.

beitels8.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
>>>Eentje waarvan ik ook dacht dat het een Bahco was is een copycat van Nooitgedagt gebleken.

Die werden door Bahco (en voorgangers) voor Nooitgedagt gemaakt. Dus geen copycat : )
 
P

Pel

Guest
Ja, de Sandvik beitels dat waren mijn eerste beitels die ik kocht toen ik van de ambachtschool kwam, ik heb ze laatst mijn zwager cadeau gedaan, ze waren inmiddels toch tekort aan het worden voor mij. De smalle van 6 mm was nog redelijk van lengte, maar de brede van een duim, van ¾ en een ½ duim waren nog maar ± 8 cm lang. Het waren m.i. goede beitels met een redelijk standtijd, de plastice heften waren nog helemaal heel, en die hebben heel wat te verduren gehad.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Op de bovenste foto zijn de bovenste 2 gemerkt me e.a.berg op het hecht deze zijn ouder dan die met bahco op het hecht en als ze met e.a. berg op het metaal zijn gemerkt zijn ze van voor de overname van bahco
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Op de bovenste foto zijn de bovenste 2 gemerkt me e.a.berg op het hecht deze zijn ouder dan die met bahco op het hecht en als ze met e.a. berg op het metaal zijn gemerkt zijn ze van voor de overname van bahco

Je hebt helemaal gelijk. Zo nauwkeurig had ik nog niet gekeken.
Bedankt daarvoor.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
De onbekende met blauwe heften zijn zeer waarschijnlijk Stanley beitels. Het staal zal waarschijnlijk erg hard zijn, mijn vader heeft ze ook maar ze wetten niet echt lekker af. De Sandvik met zwarte heften heb ik ook twee stuks van, prima beitels, alleen ze liggen niet super in de hand. Ik vind ze er ook niet uit zien, maar dat is relatief voor gereedschap:cool:
Het is voor bijna iedereen wel doorslaggevend!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.