Hoeveel persoonlijke bescherming gebruiken jullie?

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Ik was eikenhout aan het schaven op mijn hobbyzolder, en na een uurtje viel het me op dat ik het eikenhout proefde. Toen bedacht ik dat er waarschijnlijk toch wel veel stof in de lucht zit ook al was ik 'alleen maar' met handgereedschap aan het werk. Een uurtje later moest ik ook een beetje kuchen, en toen heb ik besloten dat ik mezelf toch beter moet beschermen.

Voor (groot) machinewerk ga ik naar de stadswerkplaats in Utrecht. Daar wordt goed opgelet dat iedereen gehoorbescherming draagt, maar mondkapjes worden maar door een enkeling gebruikt.

Nu vroeg ik me af of jullie (kort) antwoord willen geven op de volgende vragen, om een beetje te inventariseren hoeveel bescherming iedereen gebruikt bij verschillende werkzaamheden. Een beetje als opzet om gedachten te wisselen, een beetje om eens kritisch naar onszelf te kijken.

1. Gebruik je bij handwerk (ongemotoriseerd) een mondkapje? Wanneer wel, wanneer niet?
2. Gebruik je bij machinewerk een mondkapje? Wanneer wel, wanneer niet?
3. Gebruik je altijd een stofzuiger aan je machines?
4. Heb je een (fijnstof)filter om de lucht te filteren?
5. Als je mondkapjes gebruikt, welke gebruik je dan?

Ik zal beginnen!

1. Gebruik je bij handwerk (ongemotoriseerd) een mondkapje? Wanneer wel, wanneer niet?
Geen mondkopje bij handwerk, maar ik overweeg om dit te gaan doen wanneer er meer stof vrijkomt (bv langdurig schaafwerk in eiken)

2. Gebruik je bij machinewerk een mondkapje? Wanneer wel, wanneer niet?
Wel op mijn hobbyzolder, niet op de stadswerkplaats.

3. Gebruik je altijd een stofzuiger aan je machines?
Ja, maar de afzuiging van bijvoorbeeld de festool invalzaag valt me vaak erg tegen.

4. Heb je een (fijnstof)filter om de lucht te filteren?
Nog niet, maar daar komt snel verandering in.

5. Als je mondkapjes gebruikt, welke gebruik je dan?
meestal de goedkoopste kapjes van ecotools.nl...


Ik ben benieuwd naar jullie praktijk.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Mondkapjes zijn onvoldoende.
Een (half ) gelaatsmasker is prima, met patronen.
Ik gebruik geen masker tijdens handwerkzaam heden.
Tijdens machinegebruik alleen bij vervelende houtsoorten, ik ben gevoelig voor merbau.
Ik zuig aan alle machines af en heb een 0,2 micron filter op deze (Scheppach 2000 m3) afzuiger.
Tevens hangt een fijnstoffilter unit (nummer 1) en tijdelijk een 2.0 versie in de werkplaats.
Groet, Kor
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Bij handwerk gebruik ik geen bescherming, hoogstens een halfgelaatsmasker als ik veel met de hand schuur, maar ik ben daar niet echt consistent in...
Bij machinewerk gebruik ik meestal wel een halfgelaatsmasker, dat ligt een beetje aan welke machine (mijn zaagtafel is goed afgezogen, maar mijn vlak-vandiktebank niet, bijvoorbeeld; alle grote spul hangt aan een 3pk afzuiger met cycloon en filterzakken voordat het naar buiten wordt geblazen. Ik woon erg landelijk en de buren wonen een kilometer verderop dus ik meen dat dit wel kan)
Ja, altijd de stofzuiger aan het kleine spul, maar ik ben het met je eens dat de festool invalzaag tamelijk slecht afzuigt (althans in combinatie met mijn starmix). Ik heb wel eens iets gelezen/gezien over iemand die met een magneet gelijmd in de aluminium kast een stalen plaatje voor het gat met de as had gemaakt om de afzuiging te verbeteren
Yep, ik heb een fijnstoffilter
Ik gebruik geen mondkapjes (keienmaskers, noemden we die vroeger)
Groeten,
Hans
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Bij hand en machinaal werk gebruik ik geen stofmasker, bij machinaal werk wel altijd een stofzuiger (ik moet zeggen dat de stofafzuiging op de Makita invalzaag top is!) en overweeg om een filter op te gaan hangen.
Als ik een keer werk heb waar veel stof bij komt (met name sloopwerk), dan gebruik ik meestal wel een stofmasker. Ook die van de Ecotools (meen ik), maar dan niet de goedkoopste maar zo’n uitvoering met een ventiel, dat zweet wat minder.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Bij tropische hardhout soorten een 3M halfgelaatsmasker. Afzuiging op de machines met filterpatroon van onbekende fijnheid. Fijnstoffilter met filters van een overdrukinstallatie .
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Hallo allemaal,

Ik gebruik de volgende beschermingsmiddelen:
- Fijnstof-filter (Zo pas een nieuwe moeten aanschaffen (Record). Ik weet het het hele fijne stof haal die er niet uit, maar het is ook tegen stofneerslag in de werkplaats.
- Een half-gelaats-masker bij schuurwerk op de draaibank en met de schuurmachine
- Bij werk waarbij grove spaanders of vonken richting mijn gezicht vrijkomen een gelaatsscherm / vizier
- Bij werken met cirkelzaag, haakse slijper. boren met handboormachine, schuurmachine, bovenfrees, kettingzaag, schaafmachine, gehoorbescherming.
- Bij draaiwerk: houtdraaierskiel, tegen het stof op je kleding, maar ook tegen houtstof op je huid. Ik heb nl. eens uitslag gehad door stof van cocobolo.
- En bij demonstraties ook nog een scherm tussen draaibank en publiek.

En alles ligt of hangt op de pak in mijn werkplaats.

Ik wens jullie allemaal een veilig 2019 toe.

Met hartelijke groet,
Bert Rosbach.
 

SDG

Actieve deelnemer
29 nov 2018
130
1
't Gooi
Call me crazy, maar ik wil m'n lichaam graag beschermen en er nog zo lang mogelijk mee door.
Dus alles wat ik er zelf aan kan doen en wat binnen het budget en alle redelijkheid valt daar doe ik aan mee.

1. Altijd een mondkapje, behalve als ik in de buitenlucht grof aan het zagen ben.
2. Juist bij machinewerk, daar ontstaat altijd fijne stof wat je zelfs niet altijd met hetblote oog waar kunt nemen.
3. Alle kleine beetjes helpen dus al m'n tools (kleine lijst) beschikken over een stofafzuiging die ik altijd aansluit.
4. Nee, daarvoor ben ik nog te weinig bezig.
5. https://stofmasker-shop.nl/3m-halfgelaatsmasker-6501-small.html --> investeer hier eens twee tientjes in en je bent voor de rest van je houtbewerkingscarriere veilig.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
634
301
Het Groene Hart
1. Gebruik je bij handwerk (ongemotoriseerd) een mondkapje? Wanneer wel, wanneer niet?
Meestal niet, bij sloopwerk (tegels oid) wel.

2. Gebruik je bij machinewerk een mondkapje? Wanneer wel, wanneer niet?
Bijna altijd.

3. Gebruik je altijd een stofzuiger aan je machines?
Ja, voor zo ver mogelijk.

4. Heb je een (fijnstof)filter om de lucht te filteren?
Nee.

5. Als je mondkapjes gebruikt, welke gebruik je dan?
Bijna dezelfde als SDG, maar met snelsluiting, https://stofmasker-shop.nl/product_info.php?products_id=794
Deze zit VEEL comfortabeler dan die goedkope dingen. Daarnaast ook fijne 3M oorkappen: https://gehoorbescherming-shop.nl/product_info.php?products_id=319
 

RonaldVereycken

Actieve deelnemer
30 sep 2017
226
18
Leuven, België
Belangrijk punt is of je er elke dag inzit of elk op de hobbymomenten. Ik dat laatste en dus denk ik dat mijn "stofopname" wel zal meevallen tov. een "dagdagelijkse" schrijnwerker.

Als je op youtube naar de (heerlijke) filmpjes kijkt van timmerman koos, dan zie je dat je toch al redelijk oud kan worden zonder ook maar enige vorm van bescherming ;)

Wat ik doe:
a) masker vermijden ; lijkt me erg lastig, vooral in de zomer. Gehoorbescherming doe ik dan weer wel áltijd op, maar dat terzijde.

Dat betekent niet dat ik hou van stoflucht, integendeel, dus:
b) buiten werken als ik kan
c) zoveel mogelijk afzuigen met mijn diy stofinstallatie
d) als ik toch binnen moet werken: ramen open, deuren open, en de uitblaas van de stofzuiger leg ik buiten, zodat het heel fijne stof niet binnen blijft.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
Belangrijk punt is of je er elke dag inzit of elk op de hobbymomenten. Ik dat laatste en dus denk ik dat mijn "stofopname" wel zal meevallen tov. een "dagdagelijkse" schrijnwerker.

Als je op youtube naar de (heerlijke) filmpjes kijkt van timmerman koos, dan zie je dat je toch al redelijk oud kan worden zonder ook maar enige vorm van bescherming ;)

Je gaat ook niet persee eerder dood door stof of hard geluid.
Maar het kan je latere levensjaren wel een stuk aangenamer maken door je nu al te beschermen ertegen.
Denk aan tinitus (oorsuizen) voor je gehoor.
Stoflongen etc
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Ik gebruik altijd het halfgelaatsmasker van 3M https://stofmasker-shop.nl/halfgela...l?phpMyAdmin=17c19db3b9c0d804a42aa5cb38ee2322

Heel erg tevreden over, heb in de warme zomer op zolder een schouw en draagmuur aan het afbreken geweest en heb geen last ondervonden.
Je kan deze ook dragen met de benodigde oor- en oogbescherming.
Ademen gaat vele malen fijner dan zo'n stofkapje.

Ik heb P3 filters erbij besteld, gelijk een doos van 20, https://www.basiqpbm.nl/3m-6035-p3-filter-p-2418.html?osCsid=017b626456f5bdcfc651ef0d73b116f0
Voordeel van dit gelaatsmasker is dat je allerlei soorten filters erop kan zetten.
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Je gaat ook niet persee eerder dood door stof of hard geluid.
Maar het kan je latere levensjaren wel een stuk aangenamer maken door je nu al te beschermen ertegen.
Denk aan tinitus (oorsuizen) voor je gehoor.
Stoflongen etc

Fijnstof is dodelijk, al zal niet iedereen aanleg hebben.
Er zijn ook mensen die roken en honderd worden, maar ik neem het risico niet.
Google maar eens op "dood door fijnstof".

Groet, Kor
 

Bigfoot48

Actieve deelnemer
18 dec 2018
84
11
Lieshout
Hoe heb jij de juiste grootte van het halfgelaatsmasker bepaald? Het lijkt me dat deze niet te klein moet zijn en zeker niet te groot.

In een fysieke winkel pas je hem voor je koopt. Maar via een webshop?

Nu krijg ik veel help bij het verbouwen van vrienden en heb verschillende maten op voorraad liggen.
Maar hier staat goede uitleg over hoe je moet weten en welke maat je moet hebben.
https://www.imbema.com/industrie/handige-tips-om-de-juiste-maat-halfmasker-te-kiezen/
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Nu krijg ik veel help bij het verbouwen van vrienden en heb verschillende maten op voorraad liggen.
Maar hier staat goede uitleg over hoe je moet weten en welke maat je moet hebben.
https://www.imbema.com/industrie/handige-tips-om-de-juiste-maat-halfmasker-te-kiezen/

Dank je. Ik zie zojuist dat op de website van stofmaskershop een linkje naar 3M pasvormen staat. Hij staat er zo klein dat de link me eerder niet opgevallen was.

https://stofmasker-shop.nl/size_chart.php?id=24
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Handwerk doe ik weinig daar draag ik geen bescherming bij.

Ik werk op zolder, waar 's-zomers de ramen van de dakkappelen tegen elkaar open gaan, dat scheelt veel, maar in de winter is me dat wat te fris. Een luchtzuiveringsunit staat op het verlanglijstje.
Daarnaast heb ik een vol gelaatsmasker via Axminster besteld. Kost aardig wat, maar wat een fijn ding is dat. Ik ben nl brildrager en met kapjes en een halfgelaatmasker (voor spuitwerk, daar zitten andere filters in) heb ik binnen 10 minuten geen zicht meer. Daar heb ik nu geen last meer van. Het masker dient tegelijk als beschermkap, dus ik gebruik die ook bij het slijpen e.d. en heeft een harde bovenkant, zodat je hoofd stoten ook minder vervelend is. Let wel, het is geen veiligheidshelm.

Daarnaast gehoorbescherming en waar nodig werkhandschoenen, bv bij grof en ruw hout. Dat helpt aardig tegen splinters.

De stofzuiger hang ik bijna nergens aan, want met of zonder maakt naar mijn mening weinig verschil qua fijnstof, alleen het grove stof scheelt veel, maar daarvoor vindt ik die extra slang toch te vaak onhandig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.