Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Question Hoeveel persoonlijke bescherming gebruiken jullie?

Ik was eikenhout aan het schaven op mijn hobbyzolder, en na een uurtje viel het me op dat ik het eikenhout proefde. Toen bedacht ik dat er waarschijnlijk toch wel veel stof in de lucht zit ook al was ik 'alleen maar' met handgereedschap aan het werk. Een uurtje later moest ik ook een beetje kuchen, en toen heb ik besloten dat ik mezelf toch beter moet beschermen.

Voor (groot) machinewerk ga ik naar de stadswerkplaats in Utrecht. Daar wordt goed opgelet dat iedereen gehoorbescherming draagt, maar mondkapjes worden maar door een enkeling gebruikt.

Nu vroeg ik me af of jullie (kort) antwoord willen geven op de volgende vragen, om een beetje te inventariseren hoeveel bescherming iedereen gebruikt bij verschillende werkzaamheden. Een beetje als opzet om gedachten te wisselen, een beetje om eens kritisch naar onszelf te kijken.

1. Gebruik je bij handwerk (ongemotoriseerd) een mondkapje? Wanneer wel, wanneer niet?
    2. Gebruik je bij machinewerk een mondkapje? Wanneer wel, wanneer niet?
    3. Gebruik je altijd een stofzuiger aan je machines?
    4. Heb je een (fijnstof)filter om de lucht te filteren?
    5. Als je mondkapjes gebruikt, welke gebruik je dan?

Ik zal beginnen!

1. Gebruik je bij handwerk (ongemotoriseerd) een mondkapje? Wanneer wel, wanneer niet?
    Geen mondkopje bij handwerk, maar ik overweeg om dit te gaan doen wanneer er meer stof vrijkomt (bv langdurig schaafwerk in eiken)

Wel op mijn hobbyzolder, niet op de stadswerkplaats.

Ja, maar de afzuiging van bijvoorbeeld de festool invalzaag valt me vaak erg tegen.

Nog niet, maar daar komt snel verandering in.

meestal de goedkoopste kapjes van ecotools.nl...

Ik ben benieuwd naar jullie praktijk.

Mondkapjes zijn onvoldoende.
    Een (half ) gelaatsmasker is prima, met patronen.
    Ik gebruik geen masker tijdens handwerkzaam heden.
    Tijdens machinegebruik alleen bij vervelende houtsoorten, ik ben gevoelig voor merbau.
    Ik zuig aan alle machines af en heb een 0,2 micron filter op deze (Scheppach 2000 m3) afzuiger.
    Tevens hangt een fijnstoffilter unit (nummer 1) en tijdelijk een 2.0 versie in de werkplaats.
    Groet, Kor
    kies ook voor hout
    Voor advies over fijnstof filtratie en het maken van een fijnstof filterunit voor de werkplaats: kiesvoorminderfijnstof.nl
    http://www.kiesvoorhout.nl

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Hier staan ook nog wat antwoorden op je vraag.
    https://www.woodworking.nl/showthrea...ke-bescherming
    Mvg,
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Bij handwerk gebruik ik geen bescherming, hoogstens een halfgelaatsmasker als ik veel met de hand schuur, maar ik ben daar niet echt consistent in...
    Bij machinewerk gebruik ik meestal wel een halfgelaatsmasker, dat ligt een beetje aan welke machine (mijn zaagtafel is goed afgezogen, maar mijn vlak-vandiktebank niet, bijvoorbeeld; alle grote spul hangt aan een 3pk afzuiger met cycloon en filterzakken voordat het naar buiten wordt geblazen. Ik woon erg landelijk en de buren wonen een kilometer verderop dus ik meen dat dit wel kan)
    Ja, altijd de stofzuiger aan het kleine spul, maar ik ben het met je eens dat de festool invalzaag tamelijk slecht afzuigt (althans in combinatie met mijn starmix). Ik heb wel eens iets gelezen/gezien over iemand die met een magneet gelijmd in de aluminium kast een stalen plaatje voor het gat met de as had gemaakt om de afzuiging te verbeteren
    Yep, ik heb een fijnstoffilter
    Ik gebruik geen mondkapjes (keienmaskers, noemden we die vroeger)
    Groeten,
    Hans

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Bij hand en machinaal werk gebruik ik geen stofmasker, bij machinaal werk wel altijd een stofzuiger (ik moet zeggen dat de stofafzuiging op de Makita invalzaag top is!) en overweeg om een filter op te gaan hangen.
    Als ik een keer werk heb waar veel stof bij komt (met name sloopwerk), dan gebruik ik meestal wel een stofmasker. Ook die van de Ecotools (meen ik), maar dan niet de goedkoopste maar zo’n uitvoering met een ventiel, dat zweet wat minder.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    Hier staan ook nog wat antwoorden op je vraag.
    https://www.woodworking.nl/showthrea...ke-bescherming
    Mvg,
    Bedankt voor de tip!

Bij tropische hardhout soorten een 3M halfgelaatsmasker. Afzuiging op de machines met filterpatroon van onbekende fijnheid. Fijnstoffilter met filters van een overdrukinstallatie .

Hallo allemaal,

Ik gebruik de volgende beschermingsmiddelen:
    - Fijnstof-filter (Zo pas een nieuwe moeten aanschaffen (Record). Ik weet het het hele fijne stof haal die er niet uit, maar het is ook tegen stofneerslag in de werkplaats.
    - Een half-gelaats-masker bij schuurwerk op de draaibank en met de schuurmachine
    - Bij werk waarbij grove spaanders of vonken richting mijn gezicht vrijkomen een gelaatsscherm / vizier
    - Bij werken met cirkelzaag, haakse slijper. boren met handboormachine, schuurmachine, bovenfrees, kettingzaag, schaafmachine, gehoorbescherming.
    - Bij draaiwerk: houtdraaierskiel, tegen het stof op je kleding, maar ook tegen houtstof op je huid. Ik heb nl. eens uitslag gehad door stof van cocobolo.
    - En bij demonstraties ook nog een scherm tussen draaibank en publiek.

En alles ligt of hangt op de pak in mijn werkplaats.

Ik wens jullie allemaal een veilig 2019 toe.

Met hartelijke groet,
    Bert Rosbach.

Call me crazy, maar ik wil m'n lichaam graag beschermen en er nog zo lang mogelijk mee door.
    Dus alles wat ik er zelf aan kan doen en wat binnen het budget en alle redelijkheid valt daar doe ik aan mee.

1. Altijd een mondkapje, behalve als ik in de buitenlucht grof aan het zagen ben.
    2. Juist bij machinewerk, daar ontstaat altijd fijne stof wat je zelfs niet altijd met hetblote oog waar kunt nemen.
    3. Alle kleine beetjes helpen dus al m'n tools (kleine lijst) beschikken over een stofafzuiging die ik altijd aansluit.
    4. Nee, daarvoor ben ik nog te weinig bezig.
    5. https://stofmasker-shop.nl/3m-halfge...501-small.html --> investeer hier eens twee tientjes in en je bent voor de rest van je houtbewerkingscarriere veilig.

Meestal niet, bij sloopwerk (tegels oid) wel.

Bijna altijd.

Ja, voor zo ver mogelijk.

Nee.

Bijna dezelfde als SDG, maar met snelsluiting, https://stofmasker-shop.nl/product_i...roducts_id=794
    Deze zit VEEL comfortabeler dan die goedkope dingen. Daarnaast ook fijne 3M oorkappen: https://gehoorbescherming-shop.nl/pr...roducts_id=319

Forum Rechten