Een goede ruimzichtbril (veiligheidsbril type skibril) gezocht

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
Op zoek naar een betere veiligheidsbril van het type 'ruimzichtbril' (zeg maar een ski-bril) kwam ik op https://veiligheidsbrillen-shop.nl/ruimzichtbrillen.html. Op hun weblog staat nog netjes dat je moet kijken naar je werkgebied (stoffen, chemicaliën of mechanische risico's). Dus ik zoek een bril die bedoelt is om 'mechanische risisco's' te verkleinen: splinters en ander ongemak. Maar als ik dan doorklik naar een populair model staat er 'geschikt bij inslag van grotere deeltjes'. Lekker duidelijk :p wat te denken van kleine splinters?

Heeft iemand ervaring met ruimzichtbrillen en is de sterkte van een ruimzichtbril vergelijkbaar met een standaard veiligheidsbril?
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Hallo Matthijs,

Ik heb er eentje van Würth (Andromeda), dat is een hele fijne bril. Glazen zijn ook los te bestellen. Helaas gaat dat niet werken als je geen ondernemer bent, daar je als particulier niet bij Würth kunt bestellen... Hij lijkt sprekend op de "Goggle Ultrasonic 9302-245 oranje-grijs uvex" op de website die je aangeeft. De glazen zijn in elk geval van polycarbonaat en dat is erg slagvast. Voor alles dat je met hout doet lijkt het me meer dan stevig zat. Ik heb mijne specifiek voor metaal slijpwerkzaamheden gekocht, nadat ik (met een normale bril) een staalsplintertje in mijn oog gekregen had. Kwam er gelukkig goed mee weg, maar daarna direct zo'n ruimzichtbril gekocht.

Groet,

Rick
 

MatthijsG

Actieve deelnemer
24 sep 2017
203
6
... nadat ik (met een normale bril) een staalsplintertje in mijn oog gekregen had. Kwam er gelukkig goed mee weg, maar daarna direct zo'n ruimzichtbril gekocht.

Dit is precies waar ik bang voor ben :eek: en op zoek was naar een ruimzichtbril. Een gewone bril geeft dan wel enige bescherming, maar als het dan net boven of onder je bril kaatst, komt het nog alsnog in je oog.

Bij de Andromeda van Würth staat ook iets over mechanische sterkte genoemd, maar andere webshops nemen dat niet over. Hmm, even verder zoeken ..
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Het is wel een heelstuk duurder, maar waarom niet meteen een vol gelaatmasker. Ik heb de mijne bij Axminster gekocht en dat ding is echt super voor mij als brildrager. Ruim zichtveld, geen beslagen glazen, er kan niets onder of boven in springen, en je hebt daarnaast ook direct bescherming tegen stof en een harde pet (geen veiligheidshelm) die stoten een stuk minder vervelend maakt. En als je je zorgen maakt over het comfort... ik probeer steeds weer aan mijn neus te krabben als ik het masker draag... dus je merkt al heel snel niet meer dat je hem ophebt :)
 

Welp75

Actieve deelnemer
28 dec 2012
140
3
49
Kerkrade, Limburg
Dank voor de link Jan, dat is inderdaad dezelfde die ik heb gekocht. Het is een investering, maar ik ben er ook zeer tevreden mee. En als je net als ik niet van oorbeschermingsplugjes houd, kun je hier gewoon een set oorbeschermers overheen dragen.
 

Timberframe

Actieve deelnemer
3 dec 2013
86
4
Soesterberg
Dat lijkt me inderdaad een fijn masker. Hebben de filters ook wel een beetje een redelijke levensduur of moeten deze vaak vervangen worden; er stroomt immers behoorlijk wat lucht langs. En hoelang duurt het opladen van het apparaat, moet dan het hele masker aan de lader aangesloten worden of kun je een losse accu opladen terwijl je met een tweede accu het masker kunt blijven gebruiken?
 
Dat lijkt me inderdaad een fijn masker. Hebben de filters ook wel een beetje een redelijke levensduur of moeten deze vaak vervangen worden; er stroomt immers behoorlijk wat lucht langs. En hoelang duurt het opladen van het apparaat, moet dan het hele masker aan de lader aangesloten worden of kun je een losse accu opladen terwijl je met een tweede accu het masker kunt blijven gebruiken?

Opladen duurt ongeveer een uur of 8. Dat kun je eventueel opvangen door aanschaf van een tweede accu.
Het opladen kan door het (simpel) los halen van de accu.
De filters gaan vrij lang mee. Bij de kap wordt een apparaatje geleverd om te controleren of de filters al dan niet verstopt raken en of vervangen moeten worden.
Ik gebruik de kap niet heel intensief (nu ongeveer 1,5 jaar) met nog steeds de zelfde filters.

M.vr.gr. Jan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.