geleiding voor bakken Ikea Trofast systeem

Spaansebrabander

Actieve deelnemer
19 nov 2018
26
0
Ik ben een uitbreiding aan het maken voor mijn werkbank en ik wil dat deel wegrijdbaar maken met een kast eronder. Voor die kast heb ik me laten inspireren door het Ikea Trofast opbergsysteem met bakken / planken. De basis van de kast wordt 88 cm hoog, 45 cm diep en 94 cm breed, gemaakt van steigerplanken. Er komen dan 3 "kolommen" bakken/planken van ongeveer 30 cm breed en 42 cm diep . Voor het blad neem ik een werkblad van Hornbach. Hoe kan ik die bakken het beste geleiden? Ik kan een kunststof u profiel nemen, maar ben bang dat dat niet lekker loopt op de schroefkopjes. Heeft iemand idee voor een slim u profiel?
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik weet niet precies wat je met de u profielen wilt doen, maar er zijn ook aluminium u profielen die een stuk slijtvaster zijn.
 

arjaano

Actieve deelnemer
27 jan 2017
314
78
Rotterdam
Ze hoeven niet ín het u-profiel. Sterker nog: het kan zonder u-profiel. Ik zou gewoon een (hardhouten) latje tegen de zijkant schroeven en daar de bakken overheen laten schuiven. Als je wilt voorkomen dat ze naar voren kantelen bij uitschuiven, dan ook een latje erboven schroeven. Dat is dan direct de "afstandshouder" voor de volgende bak. Eventueel beetje wax of kaarsvet om het nog soepeler te laten lopen.

Andere optie is om sleuven in de zijkant te frezen en daar de bakken in te schuiven.

Groet,
Arjaan
 

Spaansebrabander

Actieve deelnemer
19 nov 2018
26
0
Rot latjes splijten altijd. Kan misschien latjes zagen van stuk multipleks. Ben beetje lui, dus geef voorkeur aan stukje kunststof rails
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ah. Nu snap ik de bedoeling. Dan zou ik ook voor de optie van arjaano kiezen. Ik heb op deze manier al mijn lades in mijn werkbank gemaakt en dat loopt al jaren naar volle tevredenheid. 1 keer per jaar met een waxinelichtje erover en ze glijden weer als een malle. En over dat splijten, kwestie van voorboren met een boor die even dik is als de schroef en met de verzinkboor verzinken. Dan splijt dat rothout ook niet meer. ;)
 

detopo2011

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
109
17
Ik heb meerdere kasten voor speelgoed kinderen gemaakt in 18 mm berkenmultiplex. Ik frees altijd een groef. Is toch net wat strakker. Voor in de werkplaats heb ik hardhouten latjes, bijv glaslatten uit dat rek met latten profielen bij bouwmarkt
 

Spaansebrabander

Actieve deelnemer
19 nov 2018
26
0
Is al bijna klaar behalve rails. Moet ook dienen als oderstrl van werkbankblad. Is nu bijna meter breed, 90 cm hoog en 42 cm diep gemaakt va n steigerplanken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.