Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 14 van de 14

Onderwerp: beginnen met fineer

Je moet appels niet met peren vergelijken hé
    Bij boeidelen ga je soms wel degelijk een kromming te zien krijgen in de zomer, maar de kromming zit dan in de breedte, de lengte zit vastgespijkerd en kan niet werken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flytox Bekijk Berichten
    Hey! Zelf ken ik (nog) nauwelijks iets over het onderwerp, maar heb ik hier ook wel interesse voor. Ik zou persoonlijk een paar boeken over fineren aanschaffen - het aanbod op internet en YouTube vind ik wat te versnipperd. "The Craft of Veneering" van Craig Thibodeau (Fine Woodworking) is recent uitgekomen en lijkt mij misschien een goeie introductie, zelfs al is het Angelsaksisch?

Wat het kromtrekken betreft, hangt dat volgens mij af van de grootte van je paneel. 't Is een beetje zoals verf: geen probleem om MDF 18mm aan één kant te schilderen als het niet te groot is, maar anders kan dat wel degelijk problemen geven. Maar ja, geen idee wat "te groot" dan is, eerlijk gezegd.
    Ik heb dit boek besteld. Kijk of ik hiermee wat wijzer wordt. Bedankt!

het kromtrekken komt grotendeels door de invloed van de afwerking op het vochttransport.
    in nauwelijks wisselende omstandigheden blijft het recht

verder kan je plaatmateriaal makkelijker recht houden dan massief hout

18 mm is echt niet de dik om krom te trekken elke dikte kan krom als 1 zijde langer wordt door vocht en de andere niet

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door evs Bekijk Berichten
    Ik heb dit boek besteld. Kijk of ik hiermee wat wijzer wordt. Bedankt!
    Prima boek, zo'n beetje alles m.b.t. fineren staat er wel in.

Forum Rechten