Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 14

Onderwerp: beginnen met fineer

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013

beginnen met fineer

Hallo,

Ik zit een beetje in de afweging: massief hout. edelplaat of fineer. Vooral de beschikbaarheid in kleine hoeveelheden is een probleem.Dan betaal je de hoofdprijs en dan is transport ook nog een significante kosten post.
    Daarom ben ik aan het kijken naar fineer. Ik heb alleen een aantal vragen.
    - Wil iemand me uitleggen waarom(de reden achter) je " altijd" beide zeiden moet fineren? Bij lang en dun hout begrijp ik het. Maar 18mm mdf V313 trekt toch niet zomaar krom.
    - Ik zou willen vacuum persen. Ik vond op polyestershoppen onderdelen voor een vacuumzak. Tips, alternieven?

Ik heb http://joewoodworker.com allang gevonden. Maar zo'n Amerikaanse site heeft beperkte waarde in europa.

Bedankt

Het is natuurlijk ook mooier als je rondom fineerd.
    maar het hangt ook van verdere afwerking af als je met afsluitende lak aan de slag gaat volstaat lakken van de tegenzijde m.i. ook tegen kromtrekken

Member
    Ingeschreven
    Aug 2016
    Hey! Zelf ken ik (nog) nauwelijks iets over het onderwerp, maar heb ik hier ook wel interesse voor. Ik zou persoonlijk een paar boeken over fineren aanschaffen - het aanbod op internet en YouTube vind ik wat te versnipperd. "The Craft of Veneering" van Craig Thibodeau (Fine Woodworking) is recent uitgekomen en lijkt mij misschien een goeie introductie, zelfs al is het Angelsaksisch?

Wat het kromtrekken betreft, hangt dat volgens mij af van de grootte van je paneel. 't Is een beetje zoals verf: geen probleem om MDF 18mm aan één kant te schilderen als het niet te groot is, maar anders kan dat wel degelijk problemen geven. Maar ja, geen idee wat "te groot" dan is, eerlijk gezegd.

Om een vlakke plaat te laten kromtrekken voldoet één laagje verf aan één zijde al ruimschoots
    ALTIJD beide zijden gelijk afwerken om kromtrekken te vermijden, ook al zijn die platen 25mm dik!

Doe gewoon zelf de test, zal je snel zien wat er gaat gebeuren

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Om een vlakke plaat te laten kromtrekken voldoet één laagje verf aan één zijde al ruimschoots
    ALTIJD beide zijden gelijk afwerken om kromtrekken te vermijden, ook al zijn die platen 25mm dik!

Doe gewoon zelf de test, zal je snel zien wat er gaat gebeuren
    Dat is mijn punt juist. Dat heb ik wel meer dan eens gedaan zonder dat resultaat. Dus ik denk dat het wat complexer is dan dit. Geld het niet hoofdzakelijk voor echt hout, dus geen MDF en multiplex en lijmen/verven die water als basis hebben.. Het lijkt me dat het indringen van water de vezels in het hout aan 1 kant uitzetten waardoor het krom trekt Maar als dat niet mogelijk is dan zie ik niet in waarom het hout krom zou trekken.

Het ligt ook een beetje wat je wil gaan maken?
    Als je fineer gaat verlijmen is de kans ongeveer 100% dat het krom gaat trekken. Verder heb ik in plaats van een vacuumpers een gewone pers met spindel en dat gaat erg goed. Rondingen zijn wel lastig dus daarvoor kun je beter een vacuumpers gebruiken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2017
    Baptist verkoop setjes om dmv vacuum te fineren.

Zie hier op het forum ook de Zelfbouw vacuumtafel ik heb er nog steeds heel veel plezier van.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door evs Bekijk Berichten
    Dat is mijn punt juist. Dat heb ik wel meer dan eens gedaan zonder dat resultaat. Dus ik denk dat het wat complexer is dan dit. Geld het niet hoofdzakelijk voor echt hout, dus geen MDF en multiplex en lijmen/verven die water als basis hebben.. Het lijkt me dat het indringen van water de vezels in het hout aan 1 kant uitzetten waardoor het krom trekt Maar als dat niet mogelijk is dan zie ik niet in waarom het hout krom zou trekken.
    Nee toch niet, plaat of massief, éénzijdig afwerken = kromtrekken.
    Een plaatje van 300 x 300mm zal misschien geen problemen opleveren, maar een kastdeur bijvoorbeeld gegarandeerd wel.

Fineer word doorgaans verlijmd met pvac lijm, en inderdaad, daar zit water in. Toch is dat niet DE oorzaak. Het verschil in vochtdoorlaatbaarheid per kant is doorslaggevend.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tuoh Bekijk Berichten
    Nee toch niet, plaat of massief, éénzijdig afwerken = kromtrekken.
    Een plaatje van 300 x 300mm zal misschien geen problemen opleveren, maar een kastdeur bijvoorbeeld gegarandeerd wel.

Fineer word doorgaans verlijmd met pvac lijm, en inderdaad, daar zit water in. Toch is dat niet DE oorzaak. Het verschil in vochtdoorlaatbaarheid per kant is doorslaggevend.
    Tuoh,

Dankje voor je uitleg. maar als dat zo is. Waarom trekken alle boeidelen dan niet krom? Aan de binnenkant zit, als het mee zit, een grondverf laag en aan de buitenkant laag na laag verf. En als ik hem eraf haal is hij gewoon nog recht. En boeidelen zijn doorgaans lang en dun.

Forum Rechten