beginnen met fineer

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hallo,

Ik zit een beetje in de afweging: massief hout. edelplaat of fineer. Vooral de beschikbaarheid in kleine hoeveelheden is een probleem.Dan betaal je de hoofdprijs en dan is transport ook nog een significante kosten post.
Daarom ben ik aan het kijken naar fineer. Ik heb alleen een aantal vragen.
- Wil iemand me uitleggen waarom(de reden achter) je " altijd" beide zeiden moet fineren? Bij lang en dun hout begrijp ik het. Maar 18mm mdf V313 trekt toch niet zomaar krom.
- Ik zou willen vacuum persen. Ik vond op polyestershoppen onderdelen voor een vacuumzak. Tips, alternieven?

Ik heb http://joewoodworker.com allang gevonden. Maar zo'n Amerikaanse site heeft beperkte waarde in europa.

Bedankt
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Het is natuurlijk ook mooier als je rondom fineerd.
maar het hangt ook van verdere afwerking af als je met afsluitende lak aan de slag gaat volstaat lakken van de tegenzijde m.i. ook tegen kromtrekken
 

flytox

Actieve deelnemer
31 aug 2016
67
0
Oost-Vlaanderen (BE)
Hey! Zelf ken ik (nog) nauwelijks iets over het onderwerp, maar heb ik hier ook wel interesse voor. Ik zou persoonlijk een paar boeken over fineren aanschaffen - het aanbod op internet en YouTube vind ik wat te versnipperd. "The Craft of Veneering" van Craig Thibodeau (Fine Woodworking) is recent uitgekomen en lijkt mij misschien een goeie introductie, zelfs al is het Angelsaksisch?

Wat het kromtrekken betreft, hangt dat volgens mij af van de grootte van je paneel. 't Is een beetje zoals verf: geen probleem om MDF 18mm aan één kant te schilderen als het niet te groot is, maar anders kan dat wel degelijk problemen geven. Maar ja, geen idee wat "te groot" dan is, eerlijk gezegd.
 

tuoh

Oud hout
Om een vlakke plaat te laten kromtrekken voldoet één laagje verf aan één zijde al ruimschoots:p
ALTIJD beide zijden gelijk afwerken om kromtrekken te vermijden, ook al zijn die platen 25mm dik!

Doe gewoon zelf de test, zal je snel zien wat er gaat gebeuren;)
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Om een vlakke plaat te laten kromtrekken voldoet één laagje verf aan één zijde al ruimschoots:p
ALTIJD beide zijden gelijk afwerken om kromtrekken te vermijden, ook al zijn die platen 25mm dik!

Doe gewoon zelf de test, zal je snel zien wat er gaat gebeuren;)

Dat is mijn punt juist. Dat heb ik wel meer dan eens gedaan zonder dat resultaat. Dus ik denk dat het wat complexer is dan dit. Geld het niet hoofdzakelijk voor echt hout, dus geen MDF en multiplex en lijmen/verven die water als basis hebben.. Het lijkt me dat het indringen van water de vezels in het hout aan 1 kant uitzetten waardoor het krom trekt Maar als dat niet mogelijk is dan zie ik niet in waarom het hout krom zou trekken.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
848
63
Thuis
Het ligt ook een beetje wat je wil gaan maken?
Als je fineer gaat verlijmen is de kans ongeveer 100% dat het krom gaat trekken. Verder heb ik in plaats van een vacuumpers een gewone pers met spindel en dat gaat erg goed. Rondingen zijn wel lastig dus daarvoor kun je beter een vacuumpers gebruiken.
 

peter vh

Actieve deelnemer
1 jun 2015
239
77
Zie hier op het forum ook de Zelfbouw vacuumtafel ik heb er nog steeds heel veel plezier van.
 

tuoh

Oud hout
Dat is mijn punt juist. Dat heb ik wel meer dan eens gedaan zonder dat resultaat. Dus ik denk dat het wat complexer is dan dit. Geld het niet hoofdzakelijk voor echt hout, dus geen MDF en multiplex en lijmen/verven die water als basis hebben.. Het lijkt me dat het indringen van water de vezels in het hout aan 1 kant uitzetten waardoor het krom trekt Maar als dat niet mogelijk is dan zie ik niet in waarom het hout krom zou trekken.

Nee toch niet, plaat of massief, éénzijdig afwerken = kromtrekken.
Een plaatje van 300 x 300mm zal misschien geen problemen opleveren, maar een kastdeur bijvoorbeeld gegarandeerd wel.

Fineer word doorgaans verlijmd met pvac lijm, en inderdaad, daar zit water in. Toch is dat niet DE oorzaak. Het verschil in vochtdoorlaatbaarheid per kant is doorslaggevend.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Nee toch niet, plaat of massief, éénzijdig afwerken = kromtrekken.
Een plaatje van 300 x 300mm zal misschien geen problemen opleveren, maar een kastdeur bijvoorbeeld gegarandeerd wel.

Fineer word doorgaans verlijmd met pvac lijm, en inderdaad, daar zit water in. Toch is dat niet DE oorzaak. Het verschil in vochtdoorlaatbaarheid per kant is doorslaggevend.

Tuoh,

Dankje voor je uitleg. maar als dat zo is. Waarom trekken alle boeidelen dan niet krom? Aan de binnenkant zit, als het mee zit, een grondverf laag en aan de buitenkant laag na laag verf. En als ik hem eraf haal is hij gewoon nog recht. En boeidelen zijn doorgaans lang en dun.
 

tuoh

Oud hout
Je moet appels niet met peren vergelijken hé:p
Bij boeidelen ga je soms wel degelijk een kromming te zien krijgen in de zomer, maar de kromming zit dan in de breedte, de lengte zit vastgespijkerd en kan niet werken.
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Hey! Zelf ken ik (nog) nauwelijks iets over het onderwerp, maar heb ik hier ook wel interesse voor. Ik zou persoonlijk een paar boeken over fineren aanschaffen - het aanbod op internet en YouTube vind ik wat te versnipperd. "The Craft of Veneering" van Craig Thibodeau (Fine Woodworking) is recent uitgekomen en lijkt mij misschien een goeie introductie, zelfs al is het Angelsaksisch?

Wat het kromtrekken betreft, hangt dat volgens mij af van de grootte van je paneel. 't Is een beetje zoals verf: geen probleem om MDF 18mm aan één kant te schilderen als het niet te groot is, maar anders kan dat wel degelijk problemen geven. Maar ja, geen idee wat "te groot" dan is, eerlijk gezegd.

Ik heb dit boek besteld. Kijk of ik hiermee wat wijzer wordt. Bedankt!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
het kromtrekken komt grotendeels door de invloed van de afwerking op het vochttransport.
in nauwelijks wisselende omstandigheden blijft het recht

verder kan je plaatmateriaal makkelijker recht houden dan massief hout

18 mm is echt niet de dik om krom te trekken elke dikte kan krom als 1 zijde langer wordt door vocht en de andere niet
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.