Mini/micro werkbank

WR1944

Oud hout
Ik heb al twee jaar een bankschroef met bekken van 175 mm breed in de doos liggen die ik ooit voor een kleine opzet werkbank wilde gebruiken. Omdat ik m'n "echte" werkbank in de praktijk wat te groot vond (of m'n werkplaats te klein) heb ik die gekortwiekt en het werkblad vervangen door een doosvormige versie met MFT-gatenpatroon. Ik ben daar zeer tevreden over. Maar ik voelde toch het gemis aan een bankschroef.

Dus daar gaat nu wat aan gebeuren. Het geheel wordt erg klein en ook een beetje anders dan anders. Ik ben begonnen met een plank maple oftewel esdoorn van 19 x 140, 2440 lang.
P1010588q.jpg

Die heb ik in zessen gezaagd en ik moet bekennen dat ik voor het eerst gebruik heb gemaakt van het inch-systeem omdat het me net een keer goed uitkwam. Hoe deel je een plank van 8' op in zessen zonder te veel te rekenen? 8' is 96". Deel dat door 6 en je hebt 16". Als compensatie heb ik de plank opgedeeld met een Japanse zaag en elk deel gehalveerd op een Duitse zaag.
P1010589q.jpg

Ik heb stukjes plakband aangebracht met pijlen er op. De pijlen wijzen van beide helften in tegenovergestelde richtingen. Bij het lijmen moeten de pijlen allemaal in dezelfde richting wijzen zodat de eventuele draad in dezelfde richting loopt. En dan de hele handel insmeren met lijm en in de klemmen.
P1010590q.jpg

Eenmaal gedroogd viel het me met de bankschroef er naast wel wat tegen. Dus plak ik er nog wat esdoorn tegen aan om het te verbreden. Ik had sowieso extra esdoorn nodig voor de bekken. Ik had vurenhout voor de ondersteuning gepland maar dat wordt waarschijnlijk ook esdoorn. Eerst eens kijken wat ik van de plank over houd.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Tussen de Kerstmisdrukte door heb ik toch nog wat vordering gemaakt.

Na het lijmen zijn de onder- en bovenkanten gevlakt. Met de nieuwe diamantstenen heb ik m'n beitels lekker scherp gekregen maar dat kon niet voorkomen dat ik wat uitbraak had. Het blok was net te breed om door de vandiktebank te halen. Maar met de handschaven kon ik het goed vlak krijgen en ook parallel. Met de zaagtafel heb ik de einden haaks gezaagd. De laatste 25 mm heb ik met de schaaf behandeld en wederom was ik verbaasd over het gemak dat een scherpe schaaf gaf op kops hout.

Met alle zijden bewerkt was het tijd om een stukje uit de onderkant te happen om de bankschroef op de juiste hoogte te krijgen. Ik moest 6 mm verwijderen en ik begon welgemoed met de beitel te hakken. Het esdoorn was toch harder dan ik dacht dus verzon ik een list. Van een restje 12 mm MDF maakte ik een mal om met een kopieerring het restje te verwijderen. Met gaten voorgeboord op de hoeken van de uitsparing en een zijgeleider kon ik met de bovenfrees een rechthoekig gat in de plaat maken. Daarna was het verwijderen van het hout een fluitje van een cent.
P1010591q.jpg

Ik wilde ook een rij 20 mm gaten hebben op dezelfde steek als de MFT-tafel. Een noodzaak op de gaten op 96 mm te hebben was er technisch gezien niet maar ik had het Parff-systeem nu eenmaal in huis en ik was blij dat ik het kon toepassen. Eerst een lijn in het midden van het blok en het eerste gat (3 mm) op 60 mm van de rand geboord. Met de lineaal kon het laatste gat geboord worden. Met de mal werden alle gaten op 20 mm geboord. De boor had wel wat moeite met het esdoorn. Ik moet zeggen dat het systeem veelzijdiger is dan ik eerst had aangenomen. Ik ontdek steeds weer andere toepassingen.
P1010592q.jpg

Maar de gaten kwamen er. Het laatste gat heb ik helemaal door geboord, de overige tot 30 mm diep want de bankschroef zit daar in de weg.
P1010593q.jpg

Van het overschot van het esdoorn heb ik bekken gemaakt. Ik heb net wat schroeven bij moeten halen want passende schroeven kwam ik net te kort.
P1010596q.jpg

Nu komt de ondersteuning aan de beurt. Ik ga een 2x4 schoon schaven op de vandiktebank en dan met de mortiser aan de slag om stevige pen-en-gat verbindingen te maken.
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
@WR1944 Ik zou in die ondiepe gaten toch nog een klein doorgaand gat boren — Parf dogs passen soms zo goed dat ze door de luchtstuwing gaan 'stuiteren' als je ze erin drukt.
 

WR1944

Oud hout
@WR1944 Ik zou in die ondiepe gaten toch nog een klein doorgaand gat boren — Parf dogs passen soms zo goed dat ze door de luchtstuwing gaan 'stuiteren' als je ze erin drukt.

Dat is een goed argument. Ik had de gaten niet door willen boren om geen troep op de draadstang van de bakschroef te laten vallen. Maar het is droog materiaal en dus gemakkelijk weg te vegen. Ik ga de overige gaten alsnog geheel door boren. Ik moet alleen even kijken of het eerste gat niet uitkomt op het gietijzer/staal van de vaste klem. Dan zal ik een zijdelings ontluchtingsgat moeten maken.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Ik heb alle gaten in het blok door geboord. Het gat dat eindigde op het gietstuk van de bankschroef heb ik van een plasgootje voorzien om de luchtdruk weg te laten vloeien. Tussen de Kerstbeslommeringen door kon ik een paar keer even de werkplaats in om nog wat te werken.

De voet bestaat uit vier glad geschaafde 2 x 4's. In de lange delen kwamen gaten voor de pennen. Ik ga de mortiser steeds meer waarderen. De gaten probeerde ik zoveel mogelijk in het midden van de dikte te krijgen zodat de pennen later ook in het midden van de dikte zitten.
P1010597q.jpg

Daarna kwamen de dwarsverbindingen aan de beurt. De pennen maakte ik aan één kant gelijk met de zijkant. Aan de andere kant sprong de pen 20 mm in. De schouders heb ik ingezaagd met de fameuze knife wall methode van Paul Sellers. Ik pas langzaam steeds meer van z'n methoden toe. Het feit dat ik een metaalbewerkers bankschroef gebruik geeft gelijk aan waarom ik dit bankje maak.
P1010598q.jpg

Ook de horletoet (router plane) pas ik steeds meer toe. Voor de zijkanten gebruikte ik de Veritas schaaf, voor de inspringing de kleine Stanley schaaf. Er moet nodig een tweede volwassen router plane bij komen. Omdat de pennen in het midden zaten kon ik met één keer instellen de pennen op dikte maken. En die pasten perfect.
P1010599q.jpg

Ik moest met de shoulder plane de schouders een haartje bewerken en toen was de voet bewerkingstechnisch klaar.
P1010600q.jpg

Nu komen de steunen tussen de voet en het blok aan de beurt. Omdat het makkelijker is ga ik hier wel domino's gebruiken. Dan hoef ik het toch wel looige blok niet te verslepen naar de mortiser of de boormachine. De steunen worden L-vormig en bestaan uit een stuk esdoorn en een stuk vuren. In de voet komen nog vier 20 mm deuvels die in de gaten passen van de grote werkbank. Dan kan ik het bankje neerzetten en schuift het niet weg. Alleen bij bijzondere bewerkingen zal ik het bankje vast moeten klemmen.
 

WR1944

Oud hout
Om het bankje op m'n werkbank te fixeren komen er twee houten pennen in die ik op het metaaldraaibankje het gedraaid alsof het van metaal was. Ik heb een deuvel gemaakt van een stukje 19 mm esdoorn. Hierdoor is er een klein plat kantje aan beide zijden van de pen, ideaal om de lijm te laten ontsnappen. Met het Parff-systeem heb ik twee gaten in de voet gemaakt, zodanig dat de voorkant van het bankje gelijk komt met de voorkant van de grote werkbank.
P1010604q.jpg

Nu is het tijd voor de steunen. Eerst worden de stukken esdoorn en vuren met domino's aan elkaar bevestigd zodat er een soort van L ontstaat.
P1010601q.jpg

De voet en het blad worden met domino's bevestigd, 6x40 voor de plaats waar het esdoorn komt en 10x50 voor het vuren. Het was een aardig gehannes om alle delen eerst goed uit te lijnen en af te tekenen. En nog meer gehannes om alle delen zodanig op te spannen dat er met de Domino-frees goed gewerkt kon worden. Ik heb niets gepast maar mijn ervaring is dat je met de streepjes als uitlijning voldoende nauwkeurig kan werken.
P1010605q.jpg

Morgen ga ik eerst naar Woodcraft om een Kreg C-rail te kopen alsmede wat klemmen. Aan de hand van die klemmen kan ik zien hoeveel ik die rails van de rand af moet houden om die klemmen te kunnen gebruiken. Ik heb al twee automatische toggle clamps van Kreg die in de rail passen.

Ik heb wel een klein ontwerpfoutje ontdekt. Aan de voorkant, waar de bankschroef komt, zitten twee bouten op de plaats van de vuren steun. Ik heb het al wel wat aangepast maar ik moet beide steunen wat meer uitnemen om de bankschroef in gelijmde toestand te kunnen demonteren. Maar het kan probleemloos verholpen worden. Ik ga pas lijmen als ik zeker weet dat alles functioneel is.
 
Laatst bewerkt:

WR1944

Oud hout
Globaal gezien is het mini bankje klaar. Er zijn nog twee puntjes die ik moet aanpassen respectievelijk aanbrengen. De bankschroef moet ik 4 mm lager plaatsen en de gaten voor de pennen op de MFT-steek zitten aan de achterkant en moeten aan de voorkant komen. Dat laten zakken van de bankschroef gaat met een onderlegplaat van 4 mm. Voor de pennen boor ik nieuwe gaten. Maar eerst nog het verslag van de tussenliggende stappen.

Vanmorgen ben ik naar Woodcraft gegaan en heb een mini rail gehaald van ruim 1m20 alsmede 4 klemmen. Op de freestafel heb ik de groeven voor de rails gemaakt. Dat zware blok over de freestafel schuiven vereiste veel concentratie want met dat relatieve harde hout wil de frees wel eens happen. Eerst heb ik de groef op diepte gemaakt en daarna millimeter voor millimeter op de juiste breedte. Uiteindelijk paste het wonderbaarlijk goed. Er gingen houtschroeven in van ongeveer 3 mm schachtdiameter en bij Chinese kwaliteit kun je die niet te strak aan draaien. De eerste schroef brak spontaan af dus kwam er een extra gat. De rest ging wel goed. Gelijk maar de klemmen getest.
P1010607q.jpg

Die zelfinstellende klemmen passen eigenlijk in een ander systeem van Kreg. Om ze in de rail te laten passen moest ik de kop van de inbusbout wat bewerken op de draaibank.
P1010609q.jpg

Nu kwam het grote moment, alles tezamen lijmen. Eerst deed ik de voet. Dat was wat handelbaarder. Gelukkig had ik robuuste klemmen want er moest veel kracht gezet worden.
P1010608q.jpg

Daarna werd de bovenkant op de voet gelijmd en dat ging ook met veel kracht gepaard. De open tijd van Titebond is 20 minuten maar dan begint de lijm al aardig te plakken. Zelfs na 5 minuten moet er al grof geweld gebruikt worden. Toen de lijm voldoende gedroogd was ging de bankschroef er op. Twee bouten kon ik met de ratel vastzetten maar de twee aan de voorkant gingen met een sleutel. En dat vergde wat geduld. Maar dan is het mini bankje eindelijk gereed behoudens twee puntjes.

Het voelt enorm solide aan. Ik zou het net geen over kill willen noemen maar het komt in de buurt. Als ik een kleinere bankschroef had kunnen vinden met een quick release dan had ik die gekocht. Wat ook meespeelde was dat deze bankschroef met 25% korting werd aangeboden. En je blijft natuurlijk wel een Hollander. ;) Als ik het bankje zo zie staan ben ik er wel tevreden over. En nu de praktijk.
 

Bijlagen

  • P1010610q.jpg
    P1010610q.jpg
    87,3 KB · Weergaven: 397

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo
Het ziet er goed uit allemaal
Het kan beter overdadig zijn
Want als het later blijk te zwak te zijn krijg je later spijt
Veel plezier ermee
Mvg Leroy
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
47
zwolle
www.masave.nl
Dat ziet er zeer bruikbaar uit. Die tip van Bert om de gaten helemaal door te boren was ook erg goed. Zulke dingen vind ik echt mooi van het forum. Iedereen helpt waar mogelijk.
 

WR1944

Oud hout
Dan is nu eindelijk de laatste hand aan de mini werkbank gelegd.

Voor het 4 mm naar beneden laten zakken van de bankschroef heb ik toch een iets andere weg gekozen. Uit een staaf grijs PVC heb ik 4 ringen van 4 mm dik gedraaid. De ringen zien er misschien een beetje vreemd uit maat dat heeft te maken met de beperkte hoeveelheid beiteltjes voor de draaibank. De staaf is iets meer dan 40 mm rond en dat kon ik niet door de klauwplaat schuiven. Dus werd het op het meedraaiend center gesteund. De steekbeitel ging maar 10 mm diep dus moest ik de rest met een zaag doen. Met de klauwen omgekeerd kon ik de schijfjes verder bewerken. Eerst draaide ik de kern weg waar de zaagsporen stonden. Met de schoon gedraaide omtrek kon ik de schijf omkeren en zonder afwijking opspannen. Ook hier werd de kern schoon gedraaid en het gat geboord. Ik had m'n 4 mm afstandsringen.
P1010611q.jpg

De groeven aan de zijkant voor de Incra rails die ik oorspronkelijk voor een ander project had gekocht waren aan de beurt. Om te voorkomen dat de frees zou gaan bewegen in zijdelingse richting heb ik twee geleiders gebruikt. Maar de stangen waren niet lang genoeg om beide geleiders te koppelen. Dan maar een truc die niet in het handboek staat, elke geleider z'n eigen stang. Het ziet er wat onogelijk uit maar het bleek dankzij de goede kwaliteit van Festool een werkzame methode.
P1010612q.jpg

De rails zijn in de zijkant geschroefd en de twee deuvels voor het positioneren in de tafel zijn ook gelijmd.
P1010613q.jpg

Om een indruk te krijgen van de opspanmogelijkheid aan de zijkant heb ik een plankje met wat klemmen vast gezet. Dat werkt voortreffelijk. Ik ben tevreden met het resultaat.
P1010614q.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Dat is best een stevig werkbankje Wim, een bankschroef is niet te missen in een werkplaats.

Groet Pel.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Mooi opzetbankje, ook die t tracks lijken mij handig.
Het wordt tijd dat ik er ook een ga maken, voor meeste werkzaamheden is de werkbank goed van hoogte maar voor sommige te laag.
Er ligt nog een blok eik, die is wel geschikt voor het blad. En op zoek naar een bankschroef.
 

WR1944

Oud hout
Ziet er verdraaid mooi uit en ook nog eens gebruiksvriendelijk.

Ik liep al zo'n twee jaar met het idee in m'n hoofd. In de loze uurtjes fantaseer je als techneut over de vorm en de gebruiksmogelijkheden. Dan vormt zich langzaam constructie. Als je dan begint met de uitvoering is een simpel schetsje je handleiding. Tijdens het maken heb ik nog een paar kleine dingen aangepast maar dat is normaal.
Met die twee deuvels aan de onderkant kan ik het bankje op nagenoeg elke plaats en in alle richtingen op de grote werkbank plaatsen maar ook op de MFT-tafel.

Ik heb al wat kleine frutsels gedaan en voor fijn werk is het ideaal iets op ongeveer borsthoogte te hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.