Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18

Onderwerp: Mini/micro werkbank

Hey hallo
    Het ziet er goed uit allemaal
    Het kan beter overdadig zijn
    Want als het later blijk te zwak te zijn krijg je later spijt
    Veel plezier ermee
    Mvg Leroy

Dat ziet er zeer bruikbaar uit. Die tip van Bert om de gaten helemaal door te boren was ook erg goed. Zulke dingen vind ik echt mooi van het forum. Iedereen helpt waar mogelijk.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dan is nu eindelijk de laatste hand aan de mini werkbank gelegd.

Voor het 4 mm naar beneden laten zakken van de bankschroef heb ik toch een iets andere weg gekozen. Uit een staaf grijs PVC heb ik 4 ringen van 4 mm dik gedraaid. De ringen zien er misschien een beetje vreemd uit maat dat heeft te maken met de beperkte hoeveelheid beiteltjes voor de draaibank. De staaf is iets meer dan 40 mm rond en dat kon ik niet door de klauwplaat schuiven. Dus werd het op het meedraaiend center gesteund. De steekbeitel ging maar 10 mm diep dus moest ik de rest met een zaag doen. Met de klauwen omgekeerd kon ik de schijfjes verder bewerken. Eerst draaide ik de kern weg waar de zaagsporen stonden. Met de schoon gedraaide omtrek kon ik de schijf omkeren en zonder afwijking opspannen. Ook hier werd de kern schoon gedraaid en het gat geboord. Ik had m'n 4 mm afstandsringen.
    P1010611q.jpg

De groeven aan de zijkant voor de Incra rails die ik oorspronkelijk voor een ander project had gekocht waren aan de beurt. Om te voorkomen dat de frees zou gaan bewegen in zijdelingse richting heb ik twee geleiders gebruikt. Maar de stangen waren niet lang genoeg om beide geleiders te koppelen. Dan maar een truc die niet in het handboek staat, elke geleider z'n eigen stang. Het ziet er wat onogelijk uit maar het bleek dankzij de goede kwaliteit van Festool een werkzame methode.
    P1010612q.jpg

De rails zijn in de zijkant geschroefd en de twee deuvels voor het positioneren in de tafel zijn ook gelijmd.
    P1010613q.jpg

Om een indruk te krijgen van de opspanmogelijkheid aan de zijkant heb ik een plankje met wat klemmen vast gezet. Dat werkt voortreffelijk. Ik ben tevreden met het resultaat.
    P1010614q.jpg
    Laatst gewijzigd door WR1944; 30-12-18 om 21:12.

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    Dat is best een stevig werkbankje Wim, een bankschroef is niet te missen in een werkplaats.

Groet Pel.
    Pel; Hout wirktj.

Dat is met die T-tracks een prachtig stuk gereedschap geworden.
    Groeten, Raymond

Mooi opzetbankje, ook die t tracks lijken mij handig.
    Het wordt tijd dat ik er ook een ga maken, voor meeste werkzaamheden is de werkbank goed van hoogte maar voor sommige te laag.
    Er ligt nog een blok eik, die is wel geschikt voor het blad. En op zoek naar een bankschroef.
    sometimes you just need a bigger hammer

Ziet er verdraaid mooi uit en ook nog eens gebruiksvriendelijk.
    Nou moe ......

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guus Flater Bekijk Berichten
    Ziet er verdraaid mooi uit en ook nog eens gebruiksvriendelijk.
    Ik liep al zo'n twee jaar met het idee in m'n hoofd. In de loze uurtjes fantaseer je als techneut over de vorm en de gebruiksmogelijkheden. Dan vormt zich langzaam constructie. Als je dan begint met de uitvoering is een simpel schetsje je handleiding. Tijdens het maken heb ik nog een paar kleine dingen aangepast maar dat is normaal.
    Met die twee deuvels aan de onderkant kan ik het bankje op nagenoeg elke plaats en in alle richtingen op de grote werkbank plaatsen maar ook op de MFT-tafel.

Ik heb al wat kleine frutsels gedaan en voor fijn werk is het ideaal iets op ongeveer borsthoogte te hebben.

Forum Rechten