Cross cut slede alsmede miter gauge.....

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Allen......

Ik ben sinds een paar dagen de trotse bezitter van een Dewalt 7491 zaagtafel(tje).
Ik ben er erg blij mee en ik denk dat deze tafel mij de komende tijd gaat helpen om beter te worden en sneller meerdere snedes op exact dezelfde maat te maken.....

Ik merkte toch dat met m'n "oude" setup met invalzaag en liniaal teveel kleine variatie gaf, en veel tijd kostte....

Enfin.....die tafel is er......maar zoals ik in de reviews al had gelezen, is de bijgeleverde hoekaanslag van bedenkelijke kwaliteit.....

Dus die wilde ik vervangen voor een Incra hoekaanslag.......
Is dan een HD1000 overkill of raden jullie een andere aan?

Daarbij wilde ik een cross-cut slede gaan maken en wilde die op gaan bouwen uit 18mm triplex voor het onderblad......
Daar wilde ik deze geleiders onder monteren.......

https://www.gereedschappro.nl/frees...re-metalen-geleider-45-7-cm-18-glidelock/1683

Is dat een goede basis om op verder te bouwen?
Of zijn er adviezen om dit anders aan te vliegen?

Bvd,

Gr,
Danny
 

mcbons

Actieve deelnemer
8 sep 2015
251
4
Landgraaf
Als geleider heb ik een brrodplank gebruikt van 1 euro. Werkt perfect en geen speling in.
het betreft die witte plastic broodplankjes. Tip heb ik van youtube
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
290
110
heb ook een Dewalt 7491 en die Incra HD1000 werkt echt wel leuk, nauwkeurig en veilig. Is het overkill? tja hangt af van wat je ermee doet...
voor geleiders voor je cross-cut slede kan je idd alternatieven gebruiken, voorbeelden genoeg op YouTube. Ik gebruik hardhouten (meranti) latjes

afhankelijk van wat je maakt zal je waarschijnlijk nog wel wat jigs moeten maken en dikwijls moet je dan geleiders gebruiken en dan is het wel handig (en goedkoop) dat je die geleiders zelf maakt...

hier nog een filmpje van Chris Salomone "Top 10 Woodworking Table Saw Jigs and Accessories & How To Make Them"
https://www.youtube.com/watch?v=tf2gaSmNqcg&t=142s

groeten en veel plezier
Wim

 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Ik heb ook reststukjes stabiel hardhout gebruikt voor het maken van de geleiders. Op maat zagen en de fijne afwerking met een schraapstaal. De geleiders heb ik net wel/net niet klemmend gemaakt en toen met een waxinelichtje ingevet. Dit werkt perfect en kost niks. Ik moet eerlijkheidshalve wel zeggen dat ik de geleiders twee keer heb moeten maken omdat ik de eerste geleiders net een flintertje te smal maakte. Je haalt er namelijk snel te veel materiaal af, zelfs met een schraapstaal. En je staat verstelt wat insmeren met een waxinelichtje doet op het moment dat de geleiders nog een beetje te veel klemmen.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Project Cross-cut slede heeft een tijd stil gelegen, maar heb in de afgelopen maanden af en toe wat tussendoor kunnen doen......

Op dit moment heb ik een werkende slede die heel mooi haaks is samen met een T-track en stops.....
Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt natuurlijk, maar voor nu ga ik er eerst maar eens mee werken en kijken of ik tegen dingen aan loop die ik mis.
Dan kan ik nog eea aanpassen.

Heb wel wat ideeen natuurlijk......maar ga eerst ermee werken.


IMG_8967.jpg
IMG_8968.jpg
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Thanks......maar het is een hele simpele hoor..
Als je de creaties op youtube voorbij ziet komen......dan is dit houtje touwtje...:eek:

Maar dit is een begin......hij zal vast nog uitbreid en aangepast gaan worden.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
525
48
Groningen
Nog even een blokje hout aan de achterkant (waar je staat) lijmen, zodat je niet gelijk een zaagblad in je duim hebt zitten als je je materiaal goed vasthoudt en je de slede iets te ver doordrukt..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.