Toerental speling? hoe?

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo Allen,

ik zie bij de technische specificaties van een Creusen bankslijper (DS 4150 T) dat er als toerental 2800 tot 3400 staan. Hoe komt men aan die speling?
Eigenlijk verwacht ik maximum 3000 toeren, met wat wrijving belasting, , kan het iets minder zijn .

Ik kan er naast zitten, ik weet het niet , maar denk aan iets als wisselstroom met 50 Hertz uit onze stopcontacten
dus 50 cycli per seconde x 60 = 3000 cycli per minuut en zou kunnen resulteren in 3000 toeren per minuut

Hoe komen ze aan 3400 toeren per minuut? En hoe komen ze aan zo'n grote speling? Kan iemand me dat uitleggen?
Alvast dank


groeten

Ornament
http://www.houtsnijden.eu

[h=1][/h]
 

evs

Actieve deelnemer
28 nov 2013
580
5
Regio Haaglanden
Voor een synchrone motor: aantal omwentelingen per minute (50*60) / aantal pool PAREN.
Voor een asynchrone motor gaat er nog wat slip af.
Dus het is waarschijnlijk een asynchrone motor met 1 pool paar die op 50 of 60 Hz kan draaien.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Dank u heren, voor de toelichtingen.
de speling komt dus doordat men ( ook bij ons in het Nederlands) het toerental bij 60 hetz erbij zetten. Vindt ik wat vreemd, maar ja, nu is het duidelijk

Dank,

Groeten,

Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Mag je zo'n motortje eigenlijk wat dimmen met een eenvoudige lichtdimmer, laten we zeggen tot de helft van het toerental. Zonder het dan zwaar te gaan belasten of te langdurig te laten draaien, natuurlijk ?

groeten

Ornament
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.