Zwarte verkleuring bij Yellow Pine, behandel met Lazuur. Oorzaken?

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Goedenmiddag!

Ik heb laatst een buiten trap gemaakt (zie foto's) met treden van Yellow Pine. Ik heb het hout behandeld met Lazuur UV+ farbloss van Remmers.

Nu kreeg ik een paar maanden later van de klant een mailtje dat de tredes een zwarte verkleuring hebben gekregen. Ik heb toen contact opgenomen met de leverancier, die zei dat het kwam omdat dit product eigenlijk niet voor tredes geschikt is en dat er vuil opgesloten zit onder de afwerkingslaag.

Deze verklaring kan echter niet kloppen omdat de tredes in zijn geheel zwart zijn geworden en dus niet alleen op de plekken waar men loopt. Opvallend is dat de latjes te zien zijn waarop het hout heeft gedroogd.

Ik denk dat er een reactie is tussen het hout (het hars misschien), de Lazuur en de lucht/UV-straling/water o.i.d.

Heeft iemand hier ervaring mee en weet wat het is?

Vriendelijke groet,

Lucas

Bekijk bijlage 82797Bekijk bijlage 82798Bekijk bijlage 82796
 

Bijlagen

  • Lazuur 1.jpg
    Lazuur 1.jpg
    41,4 KB · Weergaven: 212
  • 20181011_085059.jpg
    20181011_085059.jpg
    77,8 KB · Weergaven: 215
  • IMG-1214.jpg
    IMG-1214.jpg
    99,7 KB · Weergaven: 214
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Het lijkt erg veel op looizuur, wat je ook in eikenhout hebt, als dat in contact komt met ijzer dan heb je dit verschijnsel. Ik denk dat het komt door het gebruik van de trap met o.a. regen en straatvuil wat aan de schoenen blijft hangen, wat zich weer vermengt met water.

Groet Pel.
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
ziet er eerder uit dat er schimmel onder de lak zit. Dat is van een foto moeilijk te zien.

Het aparte is dat verkleuring zichtbaar is op de plekken waar de lazuur (olie) goed is ingetrokken. Zou het dan kunnen zijn dat de lazuur de schimmel veroorzaakt?
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Het lijkt erg veel op looizuur, wat je ook in eikenhout hebt, als dat in contact komt met ijzer dan heb je dit verschijnsel. Ik denk dat het komt door het gebruik van de trap met o.a. regen en straatvuil wat aan de schoenen blijft hangen, wat zich weer vermengt met water.

Groet Pel.

Ik moest inderdaad ook aan looizuur denken, maar voor zover ik weet zit dat niet in Yellow Pine.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Is yellow pine uberhaupt geschikt voor buitentrappen ???

Als je een onbehandelde plank naaldhout zoals grenen buiten gebruikt krijg je ook een vergrijzing. Planken zijn serieus blootgesteld aan vocht (groot horizontaal oppervlak + een ingefreesde antislipstrip, in de groef kan ook nog eens water blijven staan). De UV filter houdt de zonnenstralen tegen, maar de verdere invloed van het vochtige klimaat niet... Snellere veroudering op het loopvlak is ook niet helemaal onlogisch: dit is vrij zacht hout.
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Is yellow pine uberhaupt geschikt voor buitentrappen ???

Als je een onbehandelde plank naaldhout zoals grenen buiten gebruikt krijg je ook een vergrijzing. Planken zijn serieus blootgesteld aan vocht (groot horizontaal oppervlak + een ingefreesde antislipstrip, in de groef kan ook nog eens water blijven staan). De UV filter houdt de zonnenstralen tegen, maar de verdere invloed van het vochtige klimaat niet... Snellere veroudering op het loopvlak is ook niet helemaal onlogisch: dit is vrij zacht hout.

Ik heb eerder een zo'n trap gemaakt van Yellow Pine en deze niet in de olie gezet. Deze werd echter grijs na een tijdje, maar niet zwart.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Eerder was iemand er enthousiast over https://www.woodworking.nl/showthrea...g-met-HK-lasur.

Maar dit is voor een trap, is daar het product wel geschikt voor? Er zit ook oplosmiddel is, dus je houdt minder laagdikte over. De trap lijkt gewoon te verweren, er zit te weinig bescherming op lijkt het. Remmers heeft voor vlonders en terrassen een andere olie, die is misschien geschikter?

Misschien zit ik er ook helemaal naast. Andre Tuoh is erg enthousiast over Biopin olie, maar ik weet niet of dat ook voor te belopen delen geldt...

jaap
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Wow, super interessant. Inderdaad grote kans dat dit het is. Wel leuk dat het eigenlijk een extra beschermlaag geeft. Nu maar hopen dat de klant dit ook zo ziet ;)
 

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Eerder was iemand er enthousiast over https://www.woodworking.nl/showthrea...g-met-HK-lasur.

Maar dit is voor een trap, is daar het product wel geschikt voor? Er zit ook oplosmiddel is, dus je houdt minder laagdikte over. De trap lijkt gewoon te verweren, er zit te weinig bescherming op lijkt het. Remmers heeft voor vlonders en terrassen een andere olie, die is misschien geschikter?

Misschien zit ik er ook helemaal naast. Andre Tuoh is erg enthousiast over Biopin olie, maar ik weet niet of dat ook voor te belopen delen geldt...

jaap

Ik ga de klant inderdaad die vlonderolie van Remmers aanbieden. En de bootlolie van Biopin lijkt me ook een optie. Op boten loop je namelijk ook...
 

tuoh

Oud hout
Biopin, net als andere oliën, zijn niet geschikt om horizontale vlakken, waar water op kan blijven staan, mee af te werken. De olie gaat redelijk snel degraderen.
Er is enkel een verschil in tijd wanneer dit gaat gebeuren. Tungolie gaat ruimschoots het dubbele in tijd mee dan een afwerking met lijnolie of een product met lijnolie erin zoals Owatrol D1 of D2.

Tungolie is weliswaar de beste natuurlijke olie, maar ook deze heeft zijn beperkingen.

Ps; wel een interessant onderzoek, dit is iets om op te volgen naar de toekomst toe.
 
Laatst bewerkt:

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Niet behandelen. Met lak wordt die spekglad als er water op staat. Eens de eerste beschadiging een feit is wordt het het daar alsnog vuil en grijs. Kaal laten en met lijnoliezeep schoonhouden.

Een tafel durf ik nog wel te oliën, alles op de grond kun je beter blank laten.
 

tuoh

Oud hout
Dat zal dan een heel flexibele, en tezelfdertijd ook een heel krasvaste lak moeten worden:p
De verkleuring die je ziet op de treden is te wijten aan minuscule barstjes in de afwerklaag, het hout werkt meer dan de afwerklaag aan kan.
Het gevolg is water onder de lak, wat de verkleuring veroorzaakt, en zorgt voor een snellere degradatie van de afwerklagen.

Een buitentrap is zowat het lastigste dat er is om te behandelen, hier zeker omdat de gekozen houtsoort nu niet direct de meest geschikte is voor deze toepassing.
Echt goede (duurzame) resultaten ga je nooit halen, het best zal nog een product zijn dat het hout verduurzaamd en niet zozeer afwerkt. Kijk eens bij de producten van Tenco, daar zitten een paar transparante coatings tussen voor naaldhout buiten. Gaat wel jaarlijks minimaal één nieuw onderhoudslaagje vragen om de boel strak te houden. Maar je moet de boel dan niet meer eerst kaal halen, even licht schuren en ontvetten volstaat.
 
Laatst bewerkt:

LucasLomans

Actieve deelnemer
20 apr 2015
32
0
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik heb zo voldoende informatie om met de klant te kunnen overleggen.

En puur uit interesse, wat zou dan wel een goede houtsoort zijn voor deze toepassing? Tropisch hardhout?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.