Festool tafelzaag met SawStop technologie

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Als je zoveel vertrouwen in je systeem hebt, verwacht ik wel dat je je eigen vingers gebruikt voor zo'n demonstratie.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bwa... Je ziet toch altijd dat het een kleinnn 'wondje' achterlaat op de worst. De presentatie op een beurs doen met 5 ingedraaide vingers, is ook geen goede reclame :D
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vandaag aan het werk gezien, geeft best een klap, maar het schrammetje op het worstje is minimaal.
Demonstratie 3x per dag, de kosten zijn €60,-- voor de cassette en €100,-- voor het zaagblad.
Systeem is uitschakelbaar bij zagen van aluminium of nat hout.
Machine komt volgend jaar op de markt.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Vandaag aan het werk gezien, geeft best een klap, maar het schrammetje op het worstje is minimaal.
Demonstratie 3x per dag, de kosten zijn €60,-- voor de cassette en €100,-- voor het zaagblad.
Systeem is uitschakelbaar bij zagen van aluminium of nat hout.
Machine komt volgend jaar op de markt.

Als je per ongeluk een plank op de zaag legt die in een plasje water gelegen heeft treed het systeem in werking?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Valt allemaal reuze mee..... het hout moet echt flink nat zijn om de beveiliging te laten afgaan, niet elke mate van geleiding wordt gesignaleerd als potentieel probleem. Er zijn filmpjes te vinden waar met flink nat hout de beveiliging gewoon niet signaleert. De sawstops hebben ook een testmodus om te kijken of “nat” hout niet zou leiden tot een ingrijpen als je zou twijfelen aan de vochtigheid. Zal deze ook wel hebben.

In de praktijk gaat het dus zelden om valse ingrepen.
 
Laatst bewerkt:

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
En wat gebeurd er als je een klein metaaldeeltje in het hout zou raken, een nietje of een spijker? Dat is ook geleidend... als daar valse meldingen op komen is de lol er snel af. Als ik voor elk metaaldeeltje ooit geraakt tijdens zagen 160 euro kwijt was was ik al failliet.

Voor mij is het een stuk mooie maar overbodige techniek... te ver gezocht om een echte goede oplossing te zijn... te destructief.
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ipv veronderstellingen die je theorie moeten ondersteunen kan je natuurlijk ook gewoon lezen hoe het echt werkt:


Generally, the safety system will not activate when a nail or staple is cut. Although conductive, these objects are not large enough to cause the safety system to activate unless they are grounded to the table or operator when they contact the blade.
 

tinco

Actieve deelnemer
17 mrt 2017
114
7
Het gaat dus niet alleen om geleiding, maar om geleiding en capaciteit. Dat wil zeggen dat een deel van de stroom vertraagd of verdwaald moet raken. De zaag zal wat ie aanraakt proberen op te laden, wat elektronen overdragen dus, en vervolgens kijken of die elektronen ook weer terugkomen. Als ze terugkomen, maar niet te snel, dan is het een vinger of een worst. Als ze te snel terugkomen dan is het nat hout of metaal, en als ze niet terugkomen is het droog hout, of geaard. Beetje simplistisch weergegeven, ben niet een elektrotechnicus, maar zoiets zal het zijn. Het 'oplaad' proces kan zich voltrekken in nanosecondes, de stroom is miniem.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Ik heb het gewoon gevraagd.
Bij het doorzagen van een spijker oid moet de lekstroom nog steeds ergens naar toe. De inlegplaat is van kunststof, dus als daar de doorgezaagde spijker de tafel raakt is er geen stroomkring.
Zit er nu zo'n grote spijker in die met een gedeelte contact maakt met de metalen tafel dan treedt het systeem in werking.

Mja, een hulpgeleider zit er niet bij.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Vandaag aan het werk gezien, geeft best een klap, maar het schrammetje op het worstje is minimaal.
Demonstratie 3x per dag, de kosten zijn €60,-- voor de cassette en €100,-- voor het zaagblad.
Systeem is uitschakelbaar bij zagen van aluminium of nat hout.
Machine komt volgend jaar op de markt.

Het bedrag voor het zaagblad is natuurlijk fictief, dat ligt eraan welk blad je op dat moment gebruikt natuurlijk. Verder ziet de zaagmachine er wel degelijk uit, is volgens mij gewoon zwaarder ontworpen als de huidige machines. Dus ook zonder de technologie waarschijnlijk wel een noviteit.

Ik was maandag ook op de bouwbeurs, en daar kreeg ik een opener bij Wera:

Opener-1.jpg

Staat op het stickertje wel een opvallende waarschuwing:

Opener-2.jpg

Don't use as pry bar or chisel. Wear appoved safety goggles. Vertaling: Niet als koevoet of beitel gebruiken. Draag een goedgekeurde veiligheidsbril:p

Gevaarlijk werken, dat bier drinken!
 

Sang

Actieve deelnemer
19 mrt 2013
600
15
Berkel en Rodenrijs
En juist omdat ze die waarschuwingen zo overdrijven neemt niemand ze meer serieus.

Zijn erg goede openers trouwens, heb er een stuk of 5, zitten elk jaar in de wera adventkalender
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Het gaat dus niet alleen om geleiding, maar om geleiding en capaciteit. Dat wil zeggen dat een deel van de stroom vertraagd of verdwaald moet raken. De zaag zal wat ie aanraakt proberen op te laden, wat elektronen overdragen dus, en vervolgens kijken of die elektronen ook weer terugkomen. Als ze terugkomen, maar niet te snel, dan is het een vinger of een worst. Als ze te snel terugkomen dan is het nat hout of metaal, en als ze niet terugkomen is het droog hout, of geaard. Beetje simplistisch weergegeven, ben niet een elektrotechnicus, maar zoiets zal het zijn. Het 'oplaad' proces kan zich voltrekken in nanosecondes, de stroom is miniem.

Ik heb het gewoon gevraagd.
Bij het doorzagen van een spijker oid moet de lekstroom nog steeds ergens naar toe. De inlegplaat is van kunststof, dus als daar de doorgezaagde spijker de tafel raakt is er geen stroomkring.
Zit er nu zo'n grote spijker in die met een gedeelte contact maakt met de metalen tafel dan treedt het systeem in werking.

Mja, een hulpgeleider zit er niet bij.

Ziet eruit alsof er goed over nagedacht is..... misschien moet ik het iets genuanceerder zeggen, als de techniek zo goed is dat "valse" uitschakelingen worden voorkomen dan zou het een nuttige toevoeging zijn.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
>>>Het bedrag voor het zaagblad is natuurlijk fictief, dat ligt eraan welk blad je op dat moment gebruikt natuurlijk. Verder ziet de zaagmachine er wel degelijk uit, is volgens mij gewoon zwaarder ontworpen als de huidige machines. Dus ook zonder de technologie waarschijnlijk wel een noviteit.<<<

Mij werd met nadruk verteld dat de opstelling een prototype was (een van de twee) & dat nog niet vaststaat hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. Plus dat de prijs rond de twee mille zal liggen.
Persoonlijk hoop ik dat de accessoires van de Precisio 70 (en CMS) gaan passen op de nieuwe machine - dat zou de beslissing om 'm aan te schaffen makkelijker maken. (Ik wil liefst met al mijn vingers de oven in...)
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Dit is hem dan, de Festool zaag met Sawstop technologie. Het is een belabberde foto, want het was t€r!ng druk vandaag op de bouwbeurs. Had de foto's beter maandag kunnen maken, toen was het een stuk rustiger, maar ben het glad vergeten, was ook al laat toen.

En sorry, maar de foto is gedraaid, zit op de bank met de ipad, de pc start ik nu even niet meer op.

IMG_2255.jpg

Heb ook nog geanimeerd gesproken bij Felder, want die stonden er tot mijn verassing ook. Heb de Hammer A31 schaafmachine bekeken, wel een prachtmachine voor de serieuze hobbyist. De catalogus met prijzen wordt na gestuurd.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
NB Dat de SawStop-versie van Festool nog volop in ontwikkeling is; op de beurs hadden ze 1 van 2 prototypes. Wat die aardige Duitser me kon vertellen is dat een module (die moet je na een 'ingreep' vervangen) tegen de 100 euro gaat kosten, het geheel rond de 2000 & dat-ie voorjaar 2020 gelanceerd wordt.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.