Festool tafelzaag met SawStop technologie

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Ik heb hem ook in actie gezien.

100 euro plus zaagblad is een koopje als je vinger er nog aan zit.
 

Rene Holbrugge

Nieuw lid
10 feb 2018
17
0
Ik begrijp niet waarom de Sawstop modellen niet op de Europese markt worden gebracht. Hun Jobsite model is vergelijkbaar in grootte en krijgt goede beoordelingen. Kost in de VS ongeveer $1300 dus dat moet voor €2000 wel kunnen denk ik.
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Heeft iemand meer gehoord over dit zaag? Ik zie het voor een begin prijs van 1800 Euro. Naast de veiligheid aspect, been ik ben benieuwde of het precies genoeg is voor fine houtbewerking - eg werken met naturel hout voor klein objecten zo as een doos, en middelmaat meubelen. Ik denk ook dat ik geen sluiven zien, en dus kan mens hun eigen begeleiders (eg cross cut slide) niet maken een gebruiken.

 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
@Grant837 Ik heb een TKS 80 en qua precisie geen aanmerkingen. Moest wel de 'scales' calibreren, maar dat was heel eenvoudig. Wel denk ik dat het standaard zaagblad dat erbij geleverd wordt iets te grof is voor het fijnere werk waar jij naar vroeg. Maar een extra fijner blad kost ook niet de wereld.
Waar ik vooral blij mee ben is psychologisch van aard — ik heb altijd al een heilig ontzag voor rondvliegende mesjes en dergelijk gehad, dus het idee dat je bij deze zaag geen vingers kwijt kunt raken bevalt mij heel erg.
Ik heb de verlenging en verbreding erbij, maar ben nog niet zover dat ik kan zeggen of die nou echt nodig zijn. De verbreding is handig omdat je meer ruimte naast de zaag krijgt & dus ook bredere delen kunt zagen (er zit ook een 'scale' op, die verlening is van die van de tafel). Tot iets meer dan 60 cm breed dus.
Als je hem wilt kopen, kun je dat het beste in Duitsland doen. Scheelt serieus veel. Ik heb de mijne van Rubart.
 
  • Leuk
Waarderingen: baas

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
@Grant837 Ik heb een TKS 80..... Ik heb de mijne van Rubart.
Heel hartelijk bedankt Bert! I ook ben hoofdzakelijk geïnteresseerd in dit zaag om dat het de ‘StopSaw’ technologie gebruikt. Maar het heeft geen zin als ik niet consistent een par tiende van een millimeter precisie krijgt. I verwacht van Festool dat dit wel goed zal zijn, maar hoor het graag van anderen.

Ook bedankt voor het ‘tip’ om het in Duitsland te kopen. Inderdaad, the besparingen zal minstens 200 Euro zijn.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.141
850
Ulvenhout
Ik zat er toevalig ook naar te kijken. Wat ik jammer vind is dat je, zoals al gezegd, geen miterslots hebt een geen zaagslede kan gebruiken. Ook moet je om 60cm te kunnen zagen (veel gebruikt bij kasten) ook de tafelverbreding en langsgeleider aanschaffen. En dan ben je weer €700 verder.
Al is een vinger dat natuurlijk meer dan waard...
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Heel hartelijk bedankt Bert! I ook ben hoofdzakelijk geïnteresseerd in dit zaag om dat het de ‘StopSaw’ technologie gebruikt. Maar het heeft geen zin als ik niet consistent een par tiende van een millimeter precisie krijgt. I verwacht van Festool dat dit wel goed zal zijn, maar hoor het graag van anderen.

Ook bedankt voor het ‘tip’ om het in Duitsland te kopen. Inderdaad, the besparingen zal minstens 200 Euro zijn.
Een tiende is wel veelgevraagd — maar het kan wel met deze zaag.
Tip: als je bij Rubart een aanvraag doet krijg je vaak een nog betere prijs. Enne, mocht je een bedrijf hebben, met BTW-nummer, dan scheelt het weer veel.
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
....Wat ik jammer vind is dat je, zoals al gezegd, geen miterslots hebt een geen zaagslede kan gebruiken. ....
Ik hebt dit video gevonden waar iemand heeft een zaagslede gemakt voor een ander Festool zaag. De concept zal waarschijnlijk ook werken op een KTS 80 denk ik...

 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Kan volgens mij prima in de V-gleuven/slots. Is alleen geen mitre maar waarom zou dat moeten?

Zelf kijke ik ook verlekkerd naar de TKS80, CS70 en de Mafell Erika 70 (als tegenhanger van de CS 70) en nagenoeg even “goedkoop”. De extra 1000,- voor een Erika 85 kan ik moeilijk verantwoorden. Veel geld voor 15mm die je sporadisch nodig kan hebben?
 

Grant837

Actieve deelnemer
31 mrt 2019
164
48
Eindhoven
Juist klaar met 90+ minuten latjes zagen... nog merk ik dat ik wordt lakser na de loop van tijd... niet gevaarlijk zo, maar genoeg om bezorgt te zijn... dus, mijn focus op StopSaw technology blijft.

Jammer dat Festool, nu eigenaar van StopSaw, geen stationaire zagen makt/verkoopt in Europa met dit technologie... gemist kans denk it...
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.