Oud eiken eettafel bladverbreding sterk en vlak houden met U profielen

ottowitte

Nieuw lid
4 mei 2018
5
1
Beste mensen,

Dit is mijn eerste bericht op het forum en ik brand gelijk los.

Ik moet binnenkort een eettafel maken van 2800x900x40 mm (lxbxd) en heb alles in mijn hoofd, Het blad word gemaakt met een blad verbreding van 6 oud eiken planken 40 mm netto dik en 150 mm breed.
Nu was mijn idee om hier stalen U profielen met slob gaten in te zetten van 800x50x23 mm de lippen ingezaagd tot halverwege het blad 20 mm het profiel niet ingefreesd.
Nu hoor ik van de een: "dat is een goed idee, goede constructie dat houdt het blad vlak"van de ander hoor je de "ketting is zo sterk als de zwakste schakel" en raden houten klampen aan. Nu dus de vraag aan jullie of jullie ervaringen hiermee hebben qua sterkte, en of de U profielen goed hiervoor zijn of dat het juist het blad zwakker maakt.

Ik hoop dat jullie hier mij wat meer duidelijkheid over kunnen geven?

Aanvullend: tafel onderstel is van staal met slob gaten.
Hout leg ik om en om in de houtverbreding en ik let op het vochtgehalte 10-12%.
zeer waarschijnlijk Dosse gezaagd hout. (ligt aan de houthandel).

Met vriendelijke groet,

Otto
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Als de overspanning ongeveer 2,5 meter is vindt ik 20mm rest dikte een beetje aan de magere kant klinken.
 

ottowitte

Nieuw lid
4 mei 2018
5
1
Dank voor de reactie, misschien even handig om te vertellen dat ik in dit eettafel blad 6 van de bovenstaande profielen wil inlaten. Deze zijn op een afstand van 314 mm van elkaar geplaatst. Binnenmaat poot naar poot is 2400 mm.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Waarom kies je voor metalen profielen in te frezen? Normaal gezien verlijm je de delen aan elkaar om er één geheel van te maken. Aan de bovenkant metalen poten zit als het goed is een metalen strip van een bepaalde breedte met slobgaten. Hier zet je het blad mee vast aan de poten. Deze helpen ook om het blad 'recht' te houden.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Ik sluit me aan bij de opmerking van Marcel.

Daarbij het advies om vooral ook de search te gebruiken, want er zijn zeker een stuk of honderd topics te vinden over diverse vormen van (eet)tafels, dus verdiep je daar vooral eens lekker in (altijd erg fijn topics struinen) en beoordeel daarna of het nog nodig is om bepaalde gerichte vragen te stellen.
 

ottowitte

Nieuw lid
4 mei 2018
5
1
Waarom kies je voor metalen profielen in te frezen? Normaal gezien verlijm je de delen aan elkaar om er één geheel van te maken. Aan de bovenkant metalen poten zit als het goed is een metalen strip van een bepaalde breedte met slobgaten. Hier zet je het blad mee vast aan de poten. Deze helpen ook om het blad 'recht' te houden.

de poten helpen inderdaad mee maar ik denk dat ik dan toch niet helemaal duidelijk geweest ben. Ik frees de U-profielen niet in maar laat ik ze erin vallen, Eerst dus de houtverbreding van 6 delen lijmen (hart om en om). Om vervolgens de lippen van de
U-profielen in het blad te laten vallen.
Om antwoord te geven op je vraag Ik kies voor de profielen om zeker te zijn dat het blad recht gehouden word.
Dank voor het meedenken hopend op je reactie.

Met vriendelijke groet,

Otto

Hieronder 2 foto's voor de duidelijkheid.
Onderkant tafelblad doorsnede.jpgbovenkant tafelblad doorsnede.jpg
 

ottowitte

Nieuw lid
4 mei 2018
5
1
Ik sluit me aan bij de opmerking van Marcel.

Daarbij het advies om vooral ook de search te gebruiken, want er zijn zeker een stuk of honderd topics te vinden over diverse vormen van (eet)tafels, dus verdiep je daar vooral eens lekker in (altijd erg fijn topics struinen) en beoordeel daarna of het nog nodig is om bepaalde gerichte vragen te stellen.

Dank voor de reactie, ik had al het een en ander bekeken, maar zou nog even goed gaan struinen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.