Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 2 EersteEerste 12
Resultaten 11 tot 18 van de 18

Onderwerp: CNC bedrijf gezocht

Ik begrijp wel wat voor kosten er allemaal verantwoordelijk zijn voor een prijs, zoals huur, electra, personeel.

Maar bij een stratenmaker kun je aangeven: Zoveel M2 kost zoveel aan stenen. Is je ondergrond niet goed, dan moet er zoveel kuub goed zand bij. Een stratenmakker legt zoveel M2 per dag, dus wil je je flinke oprit in 1 dag afhebben, moet er 3 mensen komen, en je kunt een beetje inschatten wat arbeid kost. Zoiets doel ik meer op.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kijk inderdaad bij alle diensten (en ook producten) of ik de prijs acceptabel vindt afgezet tegen de kosten en nog een aantal andere factoren. Voor zover ik die kan begrijpen en ik er natuurlijk inzage in heb.
    Dat is volgens mij ook het doel van offertes aanvragen: Niet alleen kijken naar een goedkopere leverancier, maar ook kijken wat je voor die prijs allemaal krijgt. En dan met die inzage van kosten, beslis je misschien toch voor de aanbieder met de hoogste prijs.
    Bij aankoop van een product kijk ik bijvoorbeeld ook naar de reclame-uitingen en het pand en de locatie waar het bedrijf zit. Want dat zal allemaal verrekend moeten worden in de prijs.

Ik ben (nog) niet van plan om iets te laten frezen. Dat komt ook vooral omdat ik er nooit zo erg bij heb stil gestaan dat er allerhande kleinere bedrijfjes zijn die dit doen.
    Ik heb voor mijn werk wel eens grote stukken laten frezen uit enorme platen kunststof, maar dat was bij een megabedrijf.

Kan je die mallen niet laten lasersnijden? Is denk goedkoper dan frezen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Keeswest Bekijk Berichten

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kijk inderdaad bij alle diensten (en ook producten) of ik de prijs acceptabel vindt afgezet tegen de kosten en nog een aantal andere factoren. Voor zover ik die kan begrijpen en ik er natuurlijk inzage in heb.
    Dat is volgens mij ook het doel van offertes aanvragen: Niet alleen kijken naar een goedkopere leverancier, maar ook kijken wat je voor die prijs allemaal krijgt. En dan met die inzage van kosten, beslis je misschien toch voor de aanbieder met de hoogste prijs.
    Bij aankoop van een product kijk ik bijvoorbeeld ook naar de reclame-uitingen en het pand en de locatie waar het bedrijf zit. Want dat zal allemaal verrekend moeten worden in de prijs.

Ik ben (nog) niet van plan om iets te laten frezen. Dat komt ook vooral omdat ik er nooit zo erg bij heb stil gestaan dat er allerhande kleinere bedrijfjes zijn die dit doen.
    Ik heb voor mijn werk wel eens grote stukken laten frezen uit enorme platen kunststof, maar dat was bij een megabedrijf.

Bij cnc frezen komt er een hoop kijken, materiaal soorten en nauwkeurigheid om er maar twee te noemen
    Door hout met een nauwkeurigheid van 5/100 kost een stuk minder dan door rvs met een nauwkeurigheid van 1/1000

Dan is vormgeving van belang heb je aan 3 assen genoeg of moet het over 5 assen gefreesd worden

Je vraag is niet zo simpel te beantwoorden al je graag zou willen en ik betwijfel ook of er bedrijven zijn bepaalde gegevens graag met je delen
    Als je een auto koopt delen ze dat ook niet
    Je weet wat je koopt/krijgt en wat het doet, maar niet hoe het tot stand komt, uren etc...

Mijner inziens wil je iets te veel weten
    belangrijker is het eind product/nauwkeurigheid
    Vraag een paar offertes op, kijk of die het gewenste resultaat kunnen leveren en dan maak je een keuze

Uiteraard kun je ook bij die mega bedrijven aankloppen en die kunnen jouw vraag helemaal voorkauwen, maar die uren, daar betaal je voor !
    een kleiner bedrijf heeft geen tijd om zover om die materie in te gaan, maakt duidelijke afspraken, levert het resultaat en je betaald waar je een offerte voor hebt gehad
    Laatst gewijzigd door Toxiq; 11-05-19 om 14:48.
    Met een hamer past alles...

Het is ook niet dat ik helemaal wil doorgronden wat iets kost.
    En veel dingen zijn ook het geheim van de smid.
    Maar was gewoon een beetje benieuwd wat voor zaken er allemaal berekend worden en hoe zo'n prijs tot stand komt.
    Ik heb ooit in het verleden mijn huis laten schilderen en daar kon ik redelijk nauwkeurig zien hoeveel ik voor wat betaalde.
    Misschien is dat bij CNC frezen een stuk lastiger.

Ik heb ook nog niks te frezen. Ik kende de CNC machines eigenlijk alleen van metaal en kunststof waar ik mij bedrijfstak wel eens wat voor heb laten maken.
    Maar ik vind het een interessante techniek met hout.

@chevy66 Lasersnijden klinkt ook interessant. Dank voor de tip.

Snap ik, sommige dingen zijn ook niet te doorgronden en worden simpeler berekend dan je denkt, hoeveel heb ik nodig om voort te bestaan/leven

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Wat iets werkelijk kost is niet te achterhalen. Kijk je enkel naar de grondstoffen, dan zijn die eigenlijk meestal gratis. Je moet enkel een diep gat graven om het uit de grond te halen. En dan nog iets verzinnen om het te maken tot wat je nodig hebt. En dan heb je een beetje zilver om mee te beginnen -- ge begrijpt wat ik bedoel; het samenspel van heel veel mensen en bedrijven is nodig om iets te produceren & uiteindelijk heeft de prijs ervan niets te maken met de werkelijke kosten, maar wat het KAN opleveren (omdat iemand het wil hebben).

Praktisch gezien kun je trouwens ook de prestaties van een huisschilder niet beoordelen op wat men in rekening brengt. Het aantal uren kun je checken, maar wie weet krijgt het bedrijf wel 30% korting op de prijs van de gebruikte verf en heb jij er geen weet van. Of heeft men via een schimmige constructie schilders uit een Oostblokland in dienst die veel minder kosten en meer marge opleveren voor de baas.

Zelfs je eigen uren kun je niet in een berekening meenemen. Ieder uur dat jij staat te klussen had je op de beurs een fortuin kunnen binnenharken. Of een open hart operatie kunnen uitvoeren (die zijn erg prijzig, trouwens). Of omdat je met pensioen bent zijn die uren 'voor niets'...

Mijn vader (timmerman/uitvoerder) sloeg spijkers die hij uit oud hout trok weer recht om te hergebruiken. Dat was vast niet het meest efficiënte gebruik van zijn tijd, maar hij vond dat het nodig was. Dus.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten

Mijn vader (timmerman/uitvoerder) sloeg spijkers die hij uit oud hout trok weer recht om te hergebruiken. Dat was vast niet het meest efficiënte gebruik van zijn tijd, maar hij vond dat het nodig was. Dus.
    Millieubewust.... kunnen die kwakzalvers in Den Haag nog wat van leren :-)

Er zijn meerdere antwoorden mogelijk op je vraag.
    De variabelen zijn: de grootte van cnc freesmachine, kosten werkplaats, eventueel personeel en kantoorkosten (bij een groot bedrijf), heb je zelf al een ontwerp op papier of DXF file?, soms duurt het maken van een DXF bestand langer dan het maken van het freeswerk, materiaalkosten o.s afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal, is het een een eenmalig stuk of is het seriewerk, de snelheid van de freesmachine is afhankelijk van de precisie (klein en precies werk duurt langer),
    Voor kleine opdrachten en kleine formaten kun je beter bij een klein bedrijf zijn, want grote bedrijven werken doorgaans met grote dure machines voor grote opdrachten en grotere marges.
    Het totaalplaatje (soort bedrijf en soort opdracht) bepaalt de prijs van het cnc werk en dit kan helaas niet met standaard tarieven van te voren al berekend worden.
    Het zou mooi zijn als er een overzicht zou zijn van bedrijven met hun cnc capaciteiten (de afmeting van de machine).

Forum Rechten