CNC bedrijf gezocht

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Dag mede houtbewerkers,

Voor een aantal projecten in Januari ben ik op zoek naar een bedrijf dat gefreesde mallen voor me kan produceren. Het zal in dit geval gaan om freeswerk in plaatmateriaal. Afmetingen zijn relatief klein, +-700 X 400 mm.

Daarnaast ben ik op zoek naar een cmc bedrijf dat op onregelmatige basis kopieermallen voor mijn kopieerdraaibank kan maken, het liefst uit aluminium, of anders uit polycarbonaat. afmetingen hierbij rond de 700 X 200 mm.

Ik hoor graag wie er geschikte bedrijven kent. Het liefst in de omgeving Amsterdam, maar als jullie een hele snelle en betrouwbare kennen ergens anders is dat ook prima. Iemand van het forum is ook prima, maar moet wel betrouwbaar zijn en binnen een redelijke termijn kunnen leveren!

Alvast bedankt voor de moeite!
Rik Blaauw
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Dag Rik,

Ik heb een zelfstandig bijberoep in CNC werken en zou je zeker kunnen helpen met het frezen van hout en polycarbonaat.
Alleen zit ik niet echt in jou buurt natuurlijk... Ik woon iets ten noorden van Brussel. Mocht je geen oplossing dichterbij vinden mag je me altijd een PB sturen! :)

Groeten,
Johan
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Beste Johan,

Dat is idd een eind weg. Ik heb even op www.wooddc.be gekeken, het werk ziet er in ieder geval goed uit. Ik stuur even een PB om te kijken of wij iets voor elkaar kunnen betekenen.

Hartelijk,
Rik
 

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
Cnc bedrijf gezocht?

Beste Rick,Dit bericht is wat aan late kant, maar als jij nog steeds op zoek bent naar cnc freeswerk, dan kan jij bij mij terecht in Amsterdam Zuidoost.

Dennis.
 

city17

Actieve deelnemer
15 apr 2018
298
18
Groningen
Volgens mij is het niet de bedoeling dat bedrijven zich registreren en dan hun eigen diensten aanbevelen onder een alias. Lijkt me wat vreemd dat iemand zich registreert om op twee oude topics een link te plaatsen naar een bedrijf (of dat nou een goed bedrijf is of niet).

EDIT: Opgelost, mod heeft het bericht verwijderd.
 
Laatst bewerkt:

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Kan iemand iets meer vertellen wat de criteria zijn waarop een prijs gebaseerd wordt?
Ik begrijp natuurlijk dat als het apparaat veel moet snijden, dat het meer zal kosten, maar waar hoe gaat dit in zijn werk?
En dikte en soort van het materiaal.
Ben een beetje benieuwd waar je qua betaling op moet rekenen.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Kan iemand iets meer vertellen wat de criteria zijn waarop een prijs gebaseerd wordt?
Ik begrijp natuurlijk dat als het apparaat veel moet snijden, dat het meer zal kosten, maar waar hoe gaat dit in zijn werk?
En dikte en soort van het materiaal.
Ben een beetje benieuwd waar je qua betaling op moet rekenen.

Beetje vreemde vraag, hoeveel personeelskosten heeft het bedrijf, hoeveel schrijft het bedrijf af op zijn apparatuur en zo zijn er nog wel een tiental prijsbepalende factoren te noemen. Een bedrijf dat veel duurder is overleeft het waarschijnlijk niet, net zo als wanneer het zijn kosten niet zou kunnen verrekenen.

Volgens mij is een gezondere benadering, wat je er zelf voor over hebt en/of redelijk vindt.
 

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ik vind het zelf geen vreemde vraag. Tenminste niet na de toelichting die je zelf geeft waarom je het een vreemde vraag vindt.
Er zijn namelijk tal van bedrijven of producten waar ondanks dat een bedrijf personeelskosten en afschrijvingskosten heeft, er wel een aantal prijsbepalende factoren te benoemen zijn.
Bij een metselbedrijf, een vloerenlegger, een taartenbakker, een hovenier bijvoorbeeld. Die factoren zijn redelijk inzichtelijk te maken.
Bij een CNC bedrijf zullen er toch ook wel zulke factoren zijn: Wat kost het om een tekening om te zetten naar de machine (ik neem tenminste aan dit nodig is), wat is de uur- of minuutprijs van een eenvoudige machine, wat zijn de opstartkosten die je sowieso betaalt.

Wat iemand er zelf voor over heeft is inderdaad een goede benadering. Wat redelijk is, kun je vaak pas bepalen als je kosten kunt interpreteren en verklaren. En als je ook weet wat een beetje marktconform is.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Kan iemand iets meer vertellen wat de criteria zijn waarop een prijs gebaseerd wordt?
Ik begrijp natuurlijk dat als het apparaat veel moet snijden, dat het meer zal kosten, maar waar hoe gaat dit in zijn werk?
En dikte en soort van het materiaal.
Ben een beetje benieuwd waar je qua betaling op moet rekenen.


Machine kosten
pand, electra, verzekeringen
personeelskosten
gewenste winstmarge
tijd

Ik denk niet dat je hier een heel eenvoudig antwoord op kan geven, pand/huur enzo moet je wel meenemen, maar als een bedrijf in een té duur pand zit dan is dat niet te verantwoorden in fatsoenlijke/eerlijke prijs


Bij een metselbedrijf, een vloerenlegger, een taartenbakker, een hovenier bijvoorbeeld. Die factoren zijn redelijk inzichtelijk te maken.
Bij een CNC bedrijf zullen er toch ook wel zulke factoren zijn: Wat kost het om een tekening om te zetten naar de machine (ik neem tenminste aan dit nodig is), wat is de uur- of minuutprijs van een eenvoudige machine, wat zijn de opstartkosten die je sowieso betaalt.

Wat iemand er zelf voor over heeft is inderdaad een goede benadering. Wat redelijk is, kun je vaak pas bepalen als je kosten kunt interpreteren en verklaren. En als je ook weet wat een beetje marktconform is.

Ik begrijp de reactie van Marcel wel een beetje, je wil alle kosten weten om te weten of je de prijs acceptabel vind, doe je dat bij alle bedrijven waar je iets uitbesteed ?
tekening omzetten naar machine is vaak 1 druk op de knop, als je bedoeld een schets omzetten naar een 3d tekening waarvan de onderdelen gefreesd kunnen worden is wel weer wat anders
Het ene bedrijf zal misschien 40 a 50 euro per uur rekenen terwijl een top ontwerper misschien wel het viervoudige rekent, maar heb je dat nodig voor een houten tafel, kast of iets in die geest ?

Er is geen markt conform, misschien wel in het topsegment, maar iets zegt mij dat jij dát niet zoekt ! daar praat je al gauw over machines van heeeeeeeeeeeeeeeel veel geld (5 cijfers oplopend naar 6 voor een machine)
Voor hout komt het wat minder nauwkeurig en is er een vrij grote markt van bedrijven met goedkopere machines (en overige kosten) die voor minder geld werken
Omdat het hier váák ook particulieren betreft is het een beetje rondbellen/mailen om het kaf van het koren te scheiden

Een hoop valt samen met hoe je iets aanlevert, je wensen, materiaal en complexiteit, dus als je dat nu eerst geheel uit de doeken doet, dan komt er misschien een antwoord dat dichter ligt bij jouw vraag
 
Laatst bewerkt:

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Ik begrijp wel wat voor kosten er allemaal verantwoordelijk zijn voor een prijs, zoals huur, electra, personeel.

Maar bij een stratenmaker kun je aangeven: Zoveel M2 kost zoveel aan stenen. Is je ondergrond niet goed, dan moet er zoveel kuub goed zand bij. Een stratenmakker legt zoveel M2 per dag, dus wil je je flinke oprit in 1 dag afhebben, moet er 3 mensen komen, en je kunt een beetje inschatten wat arbeid kost. Zoiets doel ik meer op.

Het zal wel aan mij liggen, maar ik kijk inderdaad bij alle diensten (en ook producten) of ik de prijs acceptabel vindt afgezet tegen de kosten en nog een aantal andere factoren. Voor zover ik die kan begrijpen en ik er natuurlijk inzage in heb.
Dat is volgens mij ook het doel van offertes aanvragen: Niet alleen kijken naar een goedkopere leverancier, maar ook kijken wat je voor die prijs allemaal krijgt. En dan met die inzage van kosten, beslis je misschien toch voor de aanbieder met de hoogste prijs.
Bij aankoop van een product kijk ik bijvoorbeeld ook naar de reclame-uitingen en het pand en de locatie waar het bedrijf zit. Want dat zal allemaal verrekend moeten worden in de prijs.

Ik ben (nog) niet van plan om iets te laten frezen. Dat komt ook vooral omdat ik er nooit zo erg bij heb stil gestaan dat er allerhande kleinere bedrijfjes zijn die dit doen.
Ik heb voor mijn werk wel eens grote stukken laten frezen uit enorme platen kunststof, maar dat was bij een megabedrijf.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het zal wel aan mij liggen, maar ik kijk inderdaad bij alle diensten (en ook producten) of ik de prijs acceptabel vindt afgezet tegen de kosten en nog een aantal andere factoren. Voor zover ik die kan begrijpen en ik er natuurlijk inzage in heb.
Dat is volgens mij ook het doel van offertes aanvragen: Niet alleen kijken naar een goedkopere leverancier, maar ook kijken wat je voor die prijs allemaal krijgt. En dan met die inzage van kosten, beslis je misschien toch voor de aanbieder met de hoogste prijs.
Bij aankoop van een product kijk ik bijvoorbeeld ook naar de reclame-uitingen en het pand en de locatie waar het bedrijf zit. Want dat zal allemaal verrekend moeten worden in de prijs.

Ik ben (nog) niet van plan om iets te laten frezen. Dat komt ook vooral omdat ik er nooit zo erg bij heb stil gestaan dat er allerhande kleinere bedrijfjes zijn die dit doen.
Ik heb voor mijn werk wel eens grote stukken laten frezen uit enorme platen kunststof, maar dat was bij een megabedrijf.


Bij cnc frezen komt er een hoop kijken, materiaal soorten en nauwkeurigheid om er maar twee te noemen
Door hout met een nauwkeurigheid van 5/100 kost een stuk minder dan door rvs met een nauwkeurigheid van 1/1000

Dan is vormgeving van belang heb je aan 3 assen genoeg of moet het over 5 assen gefreesd worden

Je vraag is niet zo simpel te beantwoorden al je graag zou willen en ik betwijfel ook of er bedrijven zijn bepaalde gegevens graag met je delen
Als je een auto koopt delen ze dat ook niet
Je weet wat je koopt/krijgt en wat het doet, maar niet hoe het tot stand komt, uren etc...

Mijner inziens wil je iets te veel weten
belangrijker is het eind product/nauwkeurigheid
Vraag een paar offertes op, kijk of die het gewenste resultaat kunnen leveren en dan maak je een keuze

Uiteraard kun je ook bij die mega bedrijven aankloppen en die kunnen jouw vraag helemaal voorkauwen, maar die uren, daar betaal je voor !
een kleiner bedrijf heeft geen tijd om zover om die materie in te gaan, maakt duidelijke afspraken, levert het resultaat en je betaald waar je een offerte voor hebt gehad
 
Laatst bewerkt:

Keeswest

Actieve deelnemer
6 mei 2019
108
5
Zaanstad
Het is ook niet dat ik helemaal wil doorgronden wat iets kost.
En veel dingen zijn ook het geheim van de smid.
Maar was gewoon een beetje benieuwd wat voor zaken er allemaal berekend worden en hoe zo'n prijs tot stand komt.
Ik heb ooit in het verleden mijn huis laten schilderen en daar kon ik redelijk nauwkeurig zien hoeveel ik voor wat betaalde.
Misschien is dat bij CNC frezen een stuk lastiger.

Ik heb ook nog niks te frezen. Ik kende de CNC machines eigenlijk alleen van metaal en kunststof waar ik mij bedrijfstak wel eens wat voor heb laten maken.
Maar ik vind het een interessante techniek met hout.

@chevy66 Lasersnijden klinkt ook interessant. Dank voor de tip.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Snap ik, sommige dingen zijn ook niet te doorgronden en worden simpeler berekend dan je denkt, hoeveel heb ik nodig om voort te bestaan/leven
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Wat iets werkelijk kost is niet te achterhalen. Kijk je enkel naar de grondstoffen, dan zijn die eigenlijk meestal gratis. Je moet enkel een diep gat graven om het uit de grond te halen. En dan nog iets verzinnen om het te maken tot wat je nodig hebt. En dan heb je een beetje zilver om mee te beginnen -- ge begrijpt wat ik bedoel; het samenspel van heel veel mensen en bedrijven is nodig om iets te produceren & uiteindelijk heeft de prijs ervan niets te maken met de werkelijke kosten, maar wat het KAN opleveren (omdat iemand het wil hebben).

Praktisch gezien kun je trouwens ook de prestaties van een huisschilder niet beoordelen op wat men in rekening brengt. Het aantal uren kun je checken, maar wie weet krijgt het bedrijf wel 30% korting op de prijs van de gebruikte verf en heb jij er geen weet van. Of heeft men via een schimmige constructie schilders uit een Oostblokland in dienst die veel minder kosten en meer marge opleveren voor de baas.

Zelfs je eigen uren kun je niet in een berekening meenemen. Ieder uur dat jij staat te klussen had je op de beurs een fortuin kunnen binnenharken. Of een open hart operatie kunnen uitvoeren (die zijn erg prijzig, trouwens). Of omdat je met pensioen bent zijn die uren 'voor niets'...

Mijn vader (timmerman/uitvoerder) sloeg spijkers die hij uit oud hout trok weer recht om te hergebruiken. Dat was vast niet het meest efficiënte gebruik van zijn tijd, maar hij vond dat het nodig was. Dus.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mijn vader (timmerman/uitvoerder) sloeg spijkers die hij uit oud hout trok weer recht om te hergebruiken. Dat was vast niet het meest efficiënte gebruik van zijn tijd, maar hij vond dat het nodig was. Dus.

Millieubewust.... kunnen die kwakzalvers in Den Haag nog wat van leren :)
 

den317

Actieve deelnemer
28 jun 2013
34
0
Er zijn meerdere antwoorden mogelijk op je vraag.
De variabelen zijn: de grootte van cnc freesmachine, kosten werkplaats, eventueel personeel en kantoorkosten (bij een groot bedrijf), heb je zelf al een ontwerp op papier of DXF file?, soms duurt het maken van een DXF bestand langer dan het maken van het freeswerk, materiaalkosten o.s afhankelijk van de kwaliteit van het materiaal, is het een een eenmalig stuk of is het seriewerk, de snelheid van de freesmachine is afhankelijk van de precisie (klein en precies werk duurt langer),
Voor kleine opdrachten en kleine formaten kun je beter bij een klein bedrijf zijn, want grote bedrijven werken doorgaans met grote dure machines voor grote opdrachten en grotere marges.
Het totaalplaatje (soort bedrijf en soort opdracht) bepaalt de prijs van het cnc werk en dit kan helaas niet met standaard tarieven van te voren al berekend worden.
Het zou mooi zijn als er een overzicht zou zijn van bedrijven met hun cnc capaciteiten (de afmeting van de machine).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.