Hoekkasten

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Hoi,

Veel vrije tjid met de eindejaarsperiode, en ik wil dus starten aan een ander 'groot' projectje in huis. Onze bergruimte stond nu vol met open rekken van de Ikea, deze wil ik afwerken met inbouwkasten zoals in onze keuken, zie schets in bijlage. Over de hangkasten ben ik nog niet tevreden, dat wordt nog aangepast.

berging kasten.jpg

Opbouw: meubelplaat melamine, maar de zichtkanten allemaal 'afgeboord' met massieve eiken latjes, frontjes in massieve eik of MDF met eik fineer, nog te bekijken. Gezien ik de keuken ook op die manier gemaakt heb en tevreden ben van het resultaat moet dat allemaal wel lukken.

Het enige dat mij nog niet duidelijk is, en iets dat we in de keuken niet hebben, is: hoe maak je best die kasten in de hoeken. Je kan natuurlijk gewoon met kasten 60x60 werken en deze tegen elkaar schuiven, maar dan verlies je in elke hoek eigenlijk een kast. Dus je laat best 1 kast doorlopen tot in de hoek. Heeft toevallig iemand hier een korte uitleg of een detailtekening of iets dergelijks van?

Bedankt!
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Je geeft het zelf toch al aan?
Een van de twee kasten wordt dus 60cm + de diepte breed (+een beetje extra tbv het deurtje).
Kijk anders even op de site van een keukenboer/de Ikea hoe ze dat doen met hoekkasten, er zijn meerdere opties namelijk (maar die van een breder kast is denk ik het makkelijkst).
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
De kasten met een 'caroussel" in de hoek zie je wel vaker. Ik vind deze opties ook altijd wel leuk, die met de dubbele hoek het meest:

A-more-traditional-approach-to-corner-cabinetry-in-the-kitchen.jpg

download.jpg
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Met de ideeen van PetrolHead ben je natuurlijk wel precies even veel plaats kwijt als wanneer je de hoek gewoon leeg laat. De driehoeken links en rechts van die lades vormen nl precies de rechthoek/vierkant van de verloren hoek.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Stiekem heb ik bij mijn ouders vroeger een kleine haat ontwikkelt voor die caroussel-dingen ;) Het was altijd een hele miserie om potten of wat dan ook uit die kast te halen...
 

chilltuup

Actieve deelnemer
25 mei 2018
109
29
Kerkrade
Stiekem heb ik bij mijn ouders vroeger een kleine haat ontwikkelt voor die caroussel-dingen ;) Het was altijd een hele miserie om potten of wat dan ook uit die kast te halen...

Dit had ik eigenlijk ook, maar nu ik er zelf ene heb ben ik toch wel blij met hoeveel ik erin kwijt krijg!
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Met de ideeen van PetrolHead ben je natuurlijk wel precies even veel plaats kwijt als wanneer je de hoek gewoon leeg laat. De driehoeken links en rechts van die lades vormen nl precies de rechthoek/vierkant van de verloren hoek.

Dat is niet helemaal waar, de schuine zijde is breder dan 1 van de 2 rechte die je zou nemen en in ieder geval een heel stuk dieper.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik denk dat ik inderdaad de kasten gewoon tegen elkaar zou zetten en dan de deuren ofwel tegengesteld open zou laten slaan ofwel 1 deur maken met dubbel scharnier. Met dubbel scharnier bedoel ik eigenlijk dat je met 1 keer openen 2 deuren bediend.

Zoals deze
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Dat is niet helemaal waar, de schuine zijde is breder dan 1 van de 2 rechte die je zou nemen en in ieder geval een heel stuk dieper.
Je moet natuurlijk wel 1 op 1 vergelijken, In het voorstel van TS is er helemaal geen schuine zijde.

Met schuine zijde win je overigens enkel de driehoek die de schuine zijde vormt, zeg maar de extra vloeroppervlakte die je inneemt, mààr die ben je wel gewoon weer kwijt achteraan de lade (tenzij je de achterkant vd lade ook driehoekig uitvoert).

En waarom zou je trouwens maar 1 vd 2 rechte zijden nemen? Beide rechte zijden worden tot in de hoek volledig benut (give or take een cm of vijf overlap voor het beslag bij schuiven, anders kunnen ze niet open)
 

Erik701

Actieve deelnemer
7 okt 2015
205
27
Genk (BE)
Bedankt voor alle reacties. Ik was niet onmiddellijk op zoek naar hoekinrichting, maar eerder naar hoe precies die kast op te bouwen :) Maar ik ben gestart met het maken van de kasten errond, de opbouw van deze kast zal zichzelf dan wel uitwijzen vermoed ik !
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Stiekem heb ik bij mijn ouders vroeger een kleine haat ontwikkelt voor die caroussel-dingen ;) Het was altijd een hele miserie om potten of wat dan ook uit die kast te halen...

+ 1, maar ik heb er nu een onder het aanrechtblok in mn werkplaats en daarin bewaar ik mn verf voorraad. Ik moet zeggen dat me dat heel goed bevalt want er past veel in en het geeft een goed overzicht op wat er nog staat omdat het niet zo diep is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.