Houtdraai hulpstukken door Toxiq en Spinningwheels

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zo af en toe hobbyen Spinningwheels en ik er lustig op los en soms maken we ook houtdraaihulpstukken en/of beitels
Dit draadje is om te laten zien wat we maken

Onlangs maakte we een uitholbeitel voor vasen, deze maakte we in 60, 80 en 120 cm lang, de keuze is gevallen op chroomstaal.
Het snijplaatje zit niet zomaar op een vlak deel geschroefd maar er is een kamer gefreesd waar het snijplaatje in ligt en zo optimale ondersteuning heeft

20181210_225000.jpg

20181210_225012.jpg

20181210_225031.jpg

Voor de 80cm versie heb ik inmiddels een handvat gedraaid, de staf steekt er 20cm in, het geheel voelt degelijk aan

20181219_001215.jpg

20181219_001228.jpg

20181219_001244.jpg

20181219_001259.jpg
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
115 cm dat is een heel eind Jeroen, het handvat lijkt wat dun, maar dat zal wel door de foto komen denk ik. Ik vraag me af of je zo'n beitel nog in bedwang kunt houden als je de maximale lengte gebruikt voor een vaas te draaien?

Groet Pel.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
115 cm dat is een heel eind Jeroen, het handvat lijkt wat dun, maar dat zal wel door de foto komen denk ik. Ik vraag me af of je zo'n beitel nog in bedwang kunt houden als je de maximale lengte gebruikt voor een vaas te draaien?

Groet Pel.

Niet als je volle overhang hebt van de beitel.
Echter met een geschikte beitelsteun in de vaas geschoven gaat dit behoorlijk goed.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het handvat is zeker niet dun Pel
De beitel volledig er in schuiven zonder ondersteuning zal niet prettig werken, maar daar hebben we dan weer een 120cm versie voor
We gaan ook nog beitelsteunen maken die je naar binnen kan schuiven voor optimale ondersteuning
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.280
146
Enkhuizen
Hieronder een paar plaatjes van de beitel in actie.
Het is een enorm gevaarte dat uitstekend past bij The Beast.
Groot voordeel is dat hij zwaar en daardoor enorm stabiel is.
Ik had even niets wat erg diep was om uit te hollen. Daarom maar een voorgedraaid schaaltje van Atlasceder als proefkonijn laten dienen.
De beitel snijdt fijne dunne krullen zonder ook maar enige neiging tot happen. Je hoeft er niet aan te wennen, je draait er direct mee weg.
Voor het snellere en ruigere werk zou er een groter snijcupje met verstelbare spaanbegrenzer op moeten. Misschien in de toekomst per beitel 2 of drie cups meeleveren.

beitel1.jpg

beitel2.jpg

beitel3.jpg

beitel4.jpg

Hier staat hij dan in z'n volle glorie. Het handvat is flink aan de maat maar dat past wel bij deze beitel.
Kortom prima beitel voor het fijnere werk.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Mooie beitel, maar met zo’n klein snijplaatje ben je wel even bezig als je een grote vaas wilt uithollen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt
Maar op bijv 60 cm diep wil je ook geen grote afnames want dan is het niet te hanteren
Voor grotere afnames komt er nog een andere beitel
 

nees

Actieve deelnemer
6 jun 2019
44
1
Berlicum
Hoi, voor zo'n beitelsteun teken ik direct voor in. Maken jullie ook beitels in het vierkant, de top rond … Maar waar hij op de beitelsteun rust vierkant. Ik heb neuropathie in mijn handen (kracht en gevoelsverlies) en ik kan ronde beitels niet "houden" … ze gaan kantelen … daarom vierkant zodat de beitel stabiel op de beitelsteun blijft rusten.
Gr Hans
 

xylourgeio

Nieuw lid
29 sep 2017
11
1
Beringen België
Hallo, ik zit met een vraagje.
Is het staal uit een schokdemper, van een auto, geschikt om beitels te maken?
heb 2 stangen van 300mm x 12mm en 2 stangen van 370mm x14mm.
IG57YdtxPE-8elDmyOizp2_QhDB7FyV6ALZWVy-yK245HiYEZOJ9WcCgNHIEduJ7kng3zG0xiuGDLbt0wu37BVDyZ5quvffenfIz0aUyD68yvJ7x8dNdtosVY_PgMpfM0D3klnWQpoRIQPoI-YVaqNp_KvZvh8r4gia0Bx3J3lhtFQZdY3UoEI2nFiQp0bWb-x1xfSJHfhQXEpTnmNdNFB-isa9LV8v7Ics7HLeKtmqRD-PuD40VHIJacGr3zRtLyc2vsuhFI8LXXjRAGKbeg5S3rjC6qSVikEC-fU_PcIUYQqGMYdBYCen15v7cy6W8t3EaPH6UzJ4D-INIC2gqJmZC6c_0tngMGv9lF8P9y8dAZmZrikTIzop3POcZNd5VmRx-m7Z04xhzco-pycsf0fPqTIeOCiHZxm8fmeudKe9AXkRBsE_g7umotqD2GnxS9OGFQV0alJOgVL0fMFxkQbJZJm27qsbmh-ud8VTgVl2tIYaBtp9C609NZ2-Ueg1T-6qwFEFK_tVTiXwjFcHSzOq5NwPniB3QQmBLwTk0eHGb7wxbShr3qRIm3YlL4zlDgPCFs2ECQt5L6TfXUswdJ7djdhdCmqOpbmtkBwuUAxBlcLVVq7uIwTsKkvKgsiUIWPX8q7ZMSBHNmmY3IAZ5YrUfRsogZiWn2_tARh9nh6U-FdQ7BAr5iQ=w555-h740-no


Groetjes
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Jeroen zit in de lappenmand momenteel maar hij is nog steeds bezig met het ontwikkelen hiervan dus hij zal binnenkort wel reageren verwacht ik
Jeroen is idd niet fit, Ik ben ook druk met werk, dus alles is een beetje rustig op het gebied van uitdenken . maken en proberen helaas. Maar gaan zeer zeker wel weer aan de gang .
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Zo een beitel is eenvoudig zelf te maken. Een vijl en dradtap zijn het enige wat je nodig hebt. Snijplaatjes en bijhorend schroefjes kan je bestellen bij Wiedemann HSS. Als drager volstaat een stevige staaf constructiestaal. Op minder dan een uurtje had ik zo een beitel gereed.
Kosten minder dan 20 euro.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hoi, voor zo'n beitelsteun teken ik direct voor in. Maken jullie ook beitels in het vierkant, de top rond … Maar waar hij op de beitelsteun rust vierkant. Ik heb neuropathie in mijn handen (kracht en gevoelsverlies) en ik kan ronde beitels niet "houden" … ze gaan kantelen … daarom vierkant zodat de beitel stabiel op de beitelsteun blijft rusten.
Gr Hans

Hans als je moet hebt met beitels draaien, kun je beter een uitrigger (nieuw woord ;-)) er aan lassen, een voorbeeld hier, uitrigger bar.jpg , de uitrigger ligt op je beitel steun en voorkomt dat de beitel draait.

Als je dieper wilt draaien gebruik je twee stukken, een is een steun end de andere houd de beitel zo dat je het well kunt schuiven maar niet omhoog kan vliegen, Ik heb de vierkante lange en zware staaf gebruikt zonder de extra houder en het is geen goede manier van diep draaien, er zijn verschillende makers van deze soort diep hollowers, dit is van Oneway.
deep hollowing.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.