Leunspaan

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Op de ODH 2018 heb even persoonlijk kennis gemaakt met Jeroen (TOXIQ) en van hem een leunspaan gekocht van 25 cm voor mijn NOVA draaibank. Het probleem was dat de originele leunspaan bij die NOVA aan de bovenzijde niet echt glad was en glad bleef (ondanks schuren en poetsen) zodat je guts op het moment supreme dat het NIET past toch even haperde. Die nieuwe leunspaan is inderdaad een verademing en het komt doordat er aan de bovenzijde een stuk glad staf gelijmd zit. Inmiddels heb ik ook een verkorte versie (van 12,5 cm) die bij het kleinere werk helemaal van pas komt. De nieuwste lijkt mij van nog wat fijnere kwaliteit en afwerking (rappe product ontwikkeling?) maar daar kan Jeroen vast meer over vertellen.


P1030182.jpgP1030180.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt hans, de eerste serie was even aftasten
De 2e serie is zeker een flinke stap voorwaarts
De leunspanen zijn zeker niet naar eigen idee, maar we hebben er wel werk van gemaakt om ze beter te maken, zo is de staf eerst ingefreesd en daarna de platte staf daar in gelast in plaats van op de staf gelast
Dit geeft een betere/zwaardere verbinding waardoor de leunspaan meer dempt
ook hebben we dikker/zwaarder materiaal (15mm dik) gebruikt tov de duitse variant, hier heb je met draaien natuurlijk geen last van dat het in de weg zit, maar het levert wel meer draaigenot op
En om de boel af te maken hebben we gekozen voor een dikkere geharde staf, dit geeft 25% meer raakvlak met je beitel, nog minder kans op beschadigingen dus

Leuk dat je het hier post
We hebben er inmiddels een kleine 40 gemaakt met asmaten van 16, 19, 20 en 25 mm (andere maten kunnen we ook maken) en in verschillende breedtes


Mocht je je aan diepe vazen gaan wagen...

We hebben een paar sets uitholbeitels gemaakt, 60 80 en 120 lang
Ze zijn gemaakt van 20mm chroomstaal

20181210_225000.jpg

20181210_225012.jpg

20181210_225031.jpg
 

spinningwheels

Actieve deelnemer
18 mrt 2017
292
3
Haak er ook even op in.
Ik maak dus samen met Toxiq de leunspanen , Nu net idd de uitholbijtels gemaakt , en er staan nog een paar dingen op de rol.
Maar eigenlijk ook een vraag, Waar is behoefte aan, wat wil een houtdraaier nu eigenlijk hebben wat er nog niet is ? of wat er wel is maar van geen kant werkt.
Toxiq is een hout man, Ik zit alleen maar in het metaal. Maar wij verstaan elkaar wel, en dat kan toch echt wel tot heel goede huppelstukken leiden .
Dus vraag gerust .
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.225
647
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Laatst bewerkt:

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Opspanhulpstukken. Met name voor precies gecentreerd werk (voor zover dat bij hout mogelijk is), en voor afwerken (denk bijvoorbeeld aan een gedraaid ei dat je wilt schuren/polijsten - daarvoor heb ik nu een stuk PVC-pijp dat ik kruislings heb ingezaagd, waar ik een ei inklem en vervolgens het geheel in de vierklauw klem. Maar dat is provisorisch en weinig flexibel vwb de diameter van het te klemmen voorwerp (ei)). En ik vind de bollendraaihulpstukkenset van Thomas Haeckel geniaal, maar die zou er vast niet blij mee zijn als je dat gaan namaken... Met dat setje inspanhulpstukken is het draaien van een (bijna) perfecte bol een no-brainer - zijn brainwave om een stuk rondhout (lengte = diameter) over de diagonaal op te spannen en op schaduw te draaien is werkelijk geniaal.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Klopt hans, de eerste serie was even aftasten
De 2e serie is zeker een flinke stap voorwaarts
De leunspanen zijn zeker niet naar eigen idee, maar we hebben er wel werk van gemaakt om ze beter te maken, zo is de staf eerst ingefreesd en daarna de platte staf daar in gelast in plaats van op de staf gelast
Dit geeft een betere/zwaardere verbinding waardoor de leunspaan meer dempt
ook hebben we dikker/zwaarder materiaal (15mm dik) gebruikt tov de duitse variant, hier heb je met draaien natuurlijk geen last van dat het in de weg zit, maar het levert wel meer draaigenot op
En om de boel af te maken hebben we gekozen voor een dikkere geharde staf, dit geeft 25% meer raakvlak met je beitel, nog minder kans op beschadigingen dus

Leuk dat je het hier post
We hebben er inmiddels een kleine 40 gemaakt met asmaten van 16, 19, 20 en 25 mm (andere maten kunnen we ook maken) en in verschillende breedtes


Mocht je je aan diepe vazen gaan wagen...

We hebben een paar sets uitholbeitels gemaakt, 60 80 en 120 lang
Ze zijn gemaakt van 20mm chroomstaal

Bekijk bijlage 82721

Bekijk bijlage 82722

Bekijk bijlage 82723



Jeroen,

Op de dag voor de ODH heb ik van Ronald Kanne in zijn workshop begrepen dat een uitholbeitel snijdend moet werken en dat er nog betere zijn dan de Crown die ik al een tijdje gebruik. De beitels die je hier showt lijken mij van het schrapende type of heb ik dat mis en hoe zie jij dat snijdend vs schrapen? Dit is trouwens een aardig voorbeeld van de vragen waar een beginnend houtdraaier (<5 jaar ervaring) tegenaan loopt.

Met vriendelijke groet, Hans
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee hoor, deze platen zijn echt snijdend, deze zijn goed scherp
Beitels met grote(re) platen zijn moeilijker in bedwang te houden, daarom hebben wij gekozen voor een kleinere plaat
De beitel is ook zo gemaakt dat je de beutel kan laten steunen, eigenlijk net als je dat (als beginner) doet met gewone beitels, deze leg je tegen het hout zonder dat ze iets doen en dan draai/kantel je tot je beitel begint te snijden, dat kan hier ook heel goed mee

Als ik in Januari naar je toe komt zorg dan maar dat je wat klaar hebt staan, neem ik de beitel voor je mee
bekommer ik me wel om de thee en appeltaart die klaar staan, kan jij met de beitel spelen :D
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Opspanhulpstukken. Met name voor precies gecentreerd werk (voor zover dat bij hout mogelijk is), en voor afwerken (denk bijvoorbeeld aan een gedraaid ei dat je wilt schuren/polijsten - daarvoor heb ik nu een stuk PVC-pijp dat ik kruislings heb ingezaagd, waar ik een ei inklem en vervolgens het geheel in de vierklauw klem. Maar dat is provisorisch en weinig flexibel vwb de diameter van het te klemmen voorwerp (ei)). En ik vind de bollendraaihulpstukkenset van Thomas Haeckel geniaal, maar die zou er vast niet blij mee zijn als je dat gaan namaken... Met dat setje inspanhulpstukken is het draaien van een (bijna) perfecte bol een no-brainer - zijn brainwave om een stuk rondhout (lengte = diameter) over de diagonaal op te spannen en op schaduw te draaien is werkelijk geniaal.

Een bollendraaihulpstuk zijn we mee bezig
Ik ken de filmpjes https://www.youtube.com/watch?v=L9oEc0ApYco
Het is zeker leuk, maar ik zou daarmee toch niet comfortabel zijn om wat grotere bollen te draaien (15cm of meer zeg maar)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een bollendraaihulpstuk zijn we mee bezig
Ik ken de filmpjes https://www.youtube.com/watch?v=L9oEc0ApYco
Het is zeker leuk, maar ik zou daarmee toch niet comfortabel zijn om wat grotere bollen te draaien (15cm of meer zeg maar)

Hij heeft ze in drie maten waarvan de grootste, naar eigen zeggen, tot 15 cm diameter gaat. Veel groter zou ik denk ik ook niet doen. Ik heb de middelste, daarmee kun je prima ballen van 5 tot 8 cm diameter mee draaien.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Hij heeft ze in drie maten waarvan de grootste, naar eigen zeggen, tot 15 cm diameter gaat. Veel groter zou ik denk ik ook niet doen. Ik heb de middelste, daarmee kun je prima ballen van 5 tot 8 cm diameter mee draaien.

Kan ook gewoon met schaduwdraaien en dan heb je die hulpstukken niet nodig.
Ik heb ze nu gedraaid van ca 8-23cm.
Ik schat dat mijn max. ongeveer 27cm is.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Tsja, als je geld zat hebt kun je natuurlijk elk hulpstuk wat op de markt komt kopen:cool:
Maar mijn wederhelft vindt veel goed, er zijn echter grenzen:eek:
 

Ronny63

Actieve deelnemer
24 aug 2014
690
28
Vlaams Brabant (be)
Mocht je je aan diepe vazen gaan wagen...

We hebben een paar sets uitholbeitels gemaakt, 60 80 en 120 lang
Ze zijn gemaakt van 20mm chroomstaal
Ik heb wel interesse in een 22mm diameter 120cm lange ronde staaf waar een Woodcut Powerhead kan in vastgezet worden.
De Woodcut Pro-Forme trilt namelijk redelijk hard vanaf 40 a 50cm diepte.
Ronny
2.7.0.0
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.