Pepermolen 1 & 2

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Bij een zending van Ronald Kanne zat onlangs een Crushgrind maalwerk (hartelijk dank nogmaals!) en daar heb ik een pepermolen omheen gedraaid (no 1) met prachtig olijfhout van Rick Koorman. Omdat er nog wat olijfhout overschoot heb ik nog een maalwerk besteld (iets langer deze keer) en daar no 2 uit gedraaid.

No 1 is afgewerkt met Hardwaxolie en no 2 met Melamine lak. Beide hebben een apart ingelijmde prop tussen het bovenste- en het onderste gedeelte zodat je maar heel weinig verlies hebt (plm 2 mm) volgens een tip van Nico Oosthoek. De prop is vervolgens doorgeboord zodat je een ring krijgt.

Bij no 1 steekt de bovenste flens van de Crushgrind klemring een paar mm uit zodat deze voor centrering zorgt met het onderste deel. Bij no 2 heb ik deze flens ook verzonken zodat de centrering verloopt via de houten ring. ik heb de indruk dat deze methode minder fraai uitpakt omdat ik wat moeite had om de ring mooi schoon te houden zonder te veel weg te schuren.

Bij no 2 is de opening aan de onderkant wat taps uitlopend gemaakt wat ik wel geslaagd vindt.

Hierbij enkele foto's.

No 1 en 2

DSC_6523.jpg

No 1

DSC_6500.jpgDSC_6504.jpgDSC_6521.jpgDSC_6507.jpg

No 2

DSC_6514.jpgDSC_6518.jpgDSC_6519.jpgDSC_6520.jpg
 

Bijlagen

  • DSC_6510.jpg
    DSC_6510.jpg
    39,7 KB · Weergaven: 221
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Ik ben het met jullie eens en ga nummer 1 iets aanpassen want er zit nog wat <vlees op het bot> rond de naad wat ervan af kan heb ik gezien. Dan groeien de twee modellen wat naar mekaar toe.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Waarom zou je hem aanpassen?
Ziet er toch ook prima uit.
Als je er meerdere maakt is er toch altijd een het mooist, maar als die weg is, is er een andere het mooist...:cool:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.