zelf deuvels maken woodpecker, Lie Nielsen

Marc66

Actieve deelnemer
27 jul 2017
34
1
Ik ben al lange tijd aan het bekijken hoe ik zelf mijn eigen deuvels kan maken, in de handel vind ik nooit de houtsoorten die ik zoek (voor esthetische redenen)

Meestal kom ik op de woodpecker dowel press uit die mij heel handig in gebruik leek.
Deze is echter vrij duur rond de 400$ en de productie hiervan lijkt ook gestopt waardoor je ze nergens nog vind.

Verder vind ik nog de Lie Nielsen deuvelplaat, nu ook niet meteen het goedkoopste stukje metaal dat ik al gezien heb maar het zal zijn werk wel doen.

Ik heb echter niet veel zin om bij een aardige hoeveelheid deuvels een tijd lang staan te kloppen op mijn werkbank.
Kan het niet sneller en stiller met de hulp van een boormachine ofzo en het hout er doordraaien in plaats van slagen?

Wat is jullie tip?
 

WouterH

Actieve deelnemer
9 dec 2009
56
1
Ik heb er eentje zoals deze, van veritas. Zelfde principe als degene die JMe aanhaalt van Matthias Wandel. Werkt perfect, zijn echter in de basis wel inch maten, dus net geen 10mm bijvoorbeeld, maar in de praktijk geen probleem. Gewoon vierkante latjes zagen van 12x12 mm en dan er doorheen halen met de accuboor en een dop uit de doppendoos.
https://www.fine-tools.com/duebelherstellung.html
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als het slechts om een paar deuvels gaat en je hebt een (hout)draaibank dan zou ik het wel weten... Sterker nog, ik doe dat wel eens, niet zozeer als houtverbinding (daarvoor zou ik de domino pakken) maar om verkeerd geboorde gaten te camoufleren ;-)
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.691
99
Utrecht
Zoals in alle eerdere posts al vermeld, er zijn tal van manieren om ze te maken. Youtube staat helemaal vol met suggesties.
Interessanter vind ik, om zelf de deuvel maker van Woodpeckers na te maken...
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik heb zelf in een stalen plaat van 10mm dik een paar gaten geboord (6 / 8 / 10 / 12 en 16 mm)

Bv voor een deuvel van 10mm heeft de eerste 2 mm een diameter van 10mm en de resterended 8mm (achterkant van het gat) een diameter van 12mm zodat het hout er niet in blijft klemmen.
De bovenkant vlakslijpen en deuvelplaat is klaar.

Het hout klieven, beetje bijschaven en er door kloppen.. deuvel klaar

Deuvelplaat.jpg

Jos
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.912
2.535
Ik heb een set proppen boren, die gebruik ik ook om deuvels te maken. De lengte is alleen beperkt tot een cm of 6.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Zoals Jos Cuypers het beschrijft is de manier om de sterkste deuvels en groter toog nagels te maken. Zo loopt de draad van het hout mooi mee in de lengte van de deuvel.

jaap
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Lijkt wel een grote puntenslijper
Kan weinig fout aan als je het mij vraagt
Zoiets moet met een oude schaafbeitel toch wel te maken zijn ?
 

simon

Actieve deelnemer
10 dec 2010
357
19
Zuid-holland
Als ik duvels nodig heb met een diameter van b.v.10 mm.
Dan zaag ik latten van hetzelfde hout 11 X11 mm
Plaats deze lat in één boormachine en voer ze draaiend door een draadsnij ijzer van M10 en klaar zijn mijn duvels met gelijktijdig een ruw oppervlak voor de lijm.
Simpel toch en goedkoop en van hetzelfde hout als van je werkstuk.
Succes
Simon
 

Kris86

Actieve deelnemer
19 dec 2014
42
0
Wrs overkill... maar als je vlug enkele 100de meter deuvels wilt maken
https://www.youtube.com/watch?v=JJFQGohQnrg

Ik vermoed dat er hier ook kleinere versies van bestaan.
Het idee van deze gemotoriseerde versies eens op te zoeken ontstond door het bekijken van Stanley 77 deuvel gereedschap, dit leek mij echt een simpel ontwerp zo slecht en zo overbodig ingewikkeld gebouwd dat het dan ook nog eens niet naar behoren werkt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.