Ikea keukenfront vaatwasser

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Hoi hoi,

Ik ben dus bezig met het installeren van een keuken (Ikea), alles is vrij vlot verlopen, alleen krijg ik mijn front van mijn vaatwasser (Bosch inbouw) niet geïnstalleerd.
Omdat wij per kast 2 lades hebben heb ik nu dus ook 2 fronten die ik met een verbindingsrail aan elkaar moet bevestigen.
So far, so good... Maar dan...
Bij de vaatwasser zitten ook 2 klemmetjes om te installeren, maar mijn rail is echter dikker dan deze klemmen.

Iemand ervaring mee?
Ik zou evt een stukje triplex (3mm) kunnen vastvijzen op de plaats waar deze klemmen moeten komen, maar ik weet niet dat dit stevig gaat zijn?
 

paling1

Actieve deelnemer
19 jul 2012
39
0
Zijn die rails even breed al de frontjes?
Als ze smaller zijn dan kan je ze misschien een stukje infrezen...
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.272
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je ziet in de video dat er ook achter het 2de klemmetje wat uitgevuld wordt, je kan dus gewoon een stukje uitvullen, houdt er wel rekening mee dat je dat ook bij de zijkanten moet doen waar ze die schroef er van de achterkant indraaien en dat je dan je hele deur iets naar voren krijgt ten opzichte van de deuren ernaast, infrezen van de koppelrail lijkt in dit geval de beste optie, maar je kan het eerst met een paar plaatjes triplex proberen.

Je weet, met apssen en meten...
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Wij hebben ook een bosch (niet icm met ikea) deze heb ik pas geinstalleerd en ik heb net even gekeken, de ruimte tussen deur en vaatwasser is ca 2mm
Kun je de fronten niet met een platte strip aan elkaar schroeven, strip 2mm dik, verzinken en vast schroeven

Onze vorige vaatwasser had ook dubbelzijdige tape tussen de deur en vaatwasser
Dat zou je extra erbij kunnen doen om de verbinding wat te ontlasten
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Heb snel even 2 foto's genomen ter verduidelijking, zo kan je dus zien waar ik tegenaan loop.
Ik denk dat een soortgelijke rail, plat metaal eventueel een oplossing zou kunnen zijn.
Nu steken er gewoon teveel zaken uit, die rail is voorzien voor Ikea-vaatwassers.

IMG_2908.jpg
IMG_2909.jpg
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Ik heb toevallig juist een bosch vaatwasser bij mijn moeder in de keuken geinstalleerd. Dat was wel een 'maxiline', waardoor hij geschikt is voor ikea keukens. (Model SBE46MX03E). Er is weinig ruimte tusssen het front en de voorkant van de vaatwasser, dus ik denk dat de rails te dik zijn. Kun je de rails vervangen door een platter stuk staal of ze een stukje infrezen?
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Het gaat bij ons om model SBV46MX03E, deze zou normaal moeten passen. Ik denk dat ik idd op zoek zal moeten gaan naar een platter stuk. Ofwel een manier om die klemmen wat hoger te krijgen...
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Je hebt straks niet dat de schroeven waarmee je het paneel bevestigt op de vaatwasser, waarschijnlijk vanuit binnenzijde vaatwasserdeur, op de metalen strip uitkomen?

Frezen in een vaatwasserdeur zou ik niet gek op zijn, ivm vocht.
 
Laatst bewerkt:

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Als deze vaatwasser het zelfde systeem heeft als de mijne schroef je een aantal haakjes aan het front, en hang je het front met de haakjes aan de deur van de faatwasser.

Ik zou een paar dunne strips metaal pakken om de twee delen aan elkaar te maken, als het goed is komt er niet veel kracht op die verbinding te staan.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ik kan maar 2 van die haakjes bevestigen, de rest is met vijzen. De kortere vijzen uit de deur van de vaatwas nemen en langere gebruiken (staat zo in de handleiding), ga voor zekerheid ook dubbelzijdigentape gebruiken. Of iets van velcro.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
Gaat het om een IKEA verkochte vaatwasser van Bosch. Welke type ?? Er zijn speciale hulp rails beschikbaar voor de diverse machines verkocht bij IKEA.

Voor de Diskad staat er onder Montagehandleidingen een rail benoemd. De PDF van de rail is hier te vinden.


Zo is er bij elke type een aparte rail in het assortiment te vinden via Montagehandleidingen bij de machine op de site van IKEA.
 

Rob Hoeben

Actieve deelnemer
12 jan 2011
39
0
Ha, ik had dit probleem ook. Maar dan met een MIele inbouw. Wat mijn les was, dat Ikea systeem alleen goed werkt met spul wat bij Ikea verkocht wordt.
Bv. ook het openvallen van de klep van de vaatwasser ging niet, zonder een stukje van de onderkant van het frontpaneel af te zagen [ja echt waar]
Ik heb toen de Ikea rails weggegooid, en bij een ijzerzaak paar strips gekocht die stijf genoeg waren om het boven/onderpaneel te verbinden, dan dit aan de vaatwasser te bevestigen.
Conclusie voor mij: Niet de laaste Miele, wel de laatste Ikea.
 

Den Deze

Actieve deelnemer
4 apr 2010
661
0
Keerbergen, België
Ha, ik had dit probleem ook. Maar dan met een MIele inbouw. Wat mijn les was, dat Ikea systeem alleen goed werkt met spul wat bij Ikea verkocht wordt.
Bv. ook het openvallen van de klep van de vaatwasser ging niet, zonder een stukje van de onderkant van het frontpaneel af te zagen [ja echt waar]
Ik heb toen de Ikea rails weggegooid, en bij een ijzerzaak paar strips gekocht die stijf genoeg waren om het boven/onderpaneel te verbinden, dan dit aan de vaatwasser te bevestigen.
Conclusie voor mij: Niet de laaste Miele, wel de laatste Ikea.

Op zich niks mis met Ikea, alleen hanteren ze wat 'rare' maten waardoor je dus tegen dergelijke problemen aanloopt :)
Ik denk dat ik idd een paar sterke strips moet kopen en daar mee aan de slag gaan :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.