Hoe een plank veilig klemmen tbv schulpen met een invalzaag.

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Voor een meubeltje moet ik ruim tien vuren planken (200x32mm x 280 cm) schulpen.
Ik heb hiervoor alleen de beschikking over een invalzaag en een zaagliniaal (70+70+140 =280 cm). Ik heb een nieuw zaagblad om te schulpen, 165mm, 16 tanden.
Aangezien de liniaal ongeveer net zo breed en lang is als de te schulpen plank zoek ik een manier om e.e.a. toch veilig te klemmen.
Hoe zou ik dat kunnen doen?
Alvast dank!!

Kappie.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Wellicht een overbodige opmerking, maar heeft je invalzaag wel een spouwmes? Op deze lengte kan je erop wachten dat ie anders vastloopt. Wat betreft de breedte, ik leg inderdaad gewoon 2 planken naast elkaar.
 
P

Pel

Guest
Je hebt toch planken genoeg, je kunt er een andere plank tegenaan leggen en met een steekschroef op de kopse kant vast zetten en lijmklemmen vast klemmen.

Groet Pel.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Misschien is het ook gewoon een slecht idee en kan je het niet echt op een behoorlijk veilige manier doen met een invalzaag.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Plank ernaast leggen dan heb je de breedte prima om te klemmen voor de lengte zou ik de geleider aan het begin iets over laten steken, je hebt aan het begin meer geleiding nodig dan de achterkant. Afhankelijk van het systeem kun je de geleiders ook iets van elkaar aan elkaar koppelen zo geef je jezelf net wat meer lengte de invalzaag zal er geen problemen van ondervinden wel blijven controleren of je rails in lijn blijven.
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Mss als je een stukje in het hout zit een spie in de zaagsnede steken. Ik zelf heb een bosch zonder spoumes maar bij verlijmde meubelpanelen begon het toch te klemmen zonder spie
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De meeste invulzagen hebben geen spouwmes, die van Festool nog wel. En al die zagen zijn gemaakt om af te korten en te schulpen, en dat gaat goed als je het op de juiste manier doet.

jaap

 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
de meeste invulzagen hebben geen spouwmes, die van festool nog wel. En al die zagen zijn gemaakt om af te korten en te schulpen, en dat gaat goed als je het op de juiste manier doet.

rtfm .... :)
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Dank voor alle adviezen!
Plank er naast en een spie ga ik toepassen ... steekschroef op kopse kant ook.
Wat Rmkat schrijft: "Afhankelijk van het systeem kun je de geleiders ook iets van elkaar aan elkaar koppelen" wellicht ook, mooi bedacht. (geeft wel meer kans op onnauwkeurigheid denk ik)
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Ik zou het in 2x doen, en niet proberen met een (gekoppelde) lineaal die even lang is als de balk. Gevaarlijk en onnauwkeurig bij (vooral) het begin.
Ik ga er van uit dat je die geschulpte balken nog gaat schaven en vandikte maken, dan hoeft een eventuele (kleine) verspringing geen drama te zijn.
Dat koppelen van geleiderails is trouwens sowieso geen vanzelfsprekend werkje. Een goeie procedure en controle is noodzakelijk.
 

Rmkat

Actieve deelnemer
9 feb 2017
455
128
Kop van overijssel
Dank voor alle adviezen!

Wat Rmkat schrijft: "Afhankelijk van het systeem kun je de geleiders ook iets van elkaar aan elkaar koppelen" wellicht ook, mooi bedacht. (geeft wel meer kans op onnauwkeurigheid denk ik)
Klopt op deze manier moet je wel in de gaten houden of je de linialen recht hebt liggen overigens is koppelen altijd iets minder nauwkeurig dan 1 vaste lengte dus nameten en controleren is altijd verstandig. In 2x zoals seren schrijft kan ook maar ook hier moet je controleren of je de liniaal weer in dezelfde lijn legt is overigens wel veiliger aangezien je meer liniaal overhoud om je zaagsnede mee te starten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.