Kwalitatieve vochtmeter

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik geloof niet dat ik voor draaiwerk een pro vochtmeter zou aanschaffen - een goedkoopje, en dan regelmatig meten (aan binnenshuis liggend hout uiteraard) tot er geen verloop meer is - dan zou het hout in evenwicht moeten zijn met zijn omgeving. De absolute waarde is dan (in dit soort toepassingen, op deze manier gebruikt) volstrekt oninteressant.
 

studioschoemans

Nieuw lid
2 mrt 2017
12
0
Brussel
@petrolhead . ja dat is de slagpin die er bijgeleverd word

De veiling is BVA autions
https://www.bva-auctions.com/nl/home

Tis een goed veiling, maar je moet er mee oppassen.
ze doen regelmatig gereedschappen veiling met veel Bacho- makita- hitachi tools en metalen hardware schroeven enz
Maar van de dagveilingen zou ik wegblijven daar zit veel brol tussen en altijd de ware prijs online controleren...

Service en correctheid is naar mijn menig goed.
bv ooit massief eik parket gekocht 22MM multi lagen dacht 65m2 voor 1800euro.. maar paar paketten waren redelijk slecht
En kon direct terug leveren en week erna had ik mijn centen terug.


Tis beetje zoekwerk als je een goede deal wilt
zoals deze veiling kan interssant zijn
https://www.bva-auctions.com/nl/auction/index/39465?lotsState=open&sortBy=number-asc&page=1
 
Laatst bewerkt:

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Actualisatie, en ook nog steeds [na een paar dagen reviews en ervaringen lezen] een zeer goede meter.

Bekijk bijlage 119512
Ik heb deze meter, hij is idd accuraat, maar soms wel lastig om mee te werken. De sensor is zo gevoelig dat ook kleine veranderingen impact op de meting hebben. wanneer je de pennen bijvoorbeeld teveel beweegt bij het insteken, zit er wat ruimte om de pennen en krijg je meteen een andere meting.

Wat ik er prettig vind is dat het een acurate meter is die zowel op houtsoort als op temperatuur gekalibreerd kan worden. Wat ik niet prettig vind is het gebruiksgemak, temp instellen of houtsoort wisselen is best ingewikkeld. Daarnaast zijn er fantastische rekentools en tabellen voor deze meters, MAAR daarvoor moet worden betaald, en ook best fors.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb naar alle waarschijnlijkheid ook hetzelfde apparaat, maar dan onder de naam Trotec T510. Inderdaad een erg fijne vochtigheidsmeter. Ik heb 'm nu een paar jaar en hij heeft het altijd goed gedaan. Nooit klachten over gehad. Maar het is de moeite waard de inslagmeter erbij te kopen. Die zit er niet standaard bij (althans niet bij mij), maar in mijn ogen is die wel onontbeerlijk. Het enige dat ik jammer vind is dat ze het boekje met tabellen niet als PDF beschikbaar stellen. Dat vinden ze blijkbaar commericeel gezien niet handig, want die verkopen ze liever verwerkt in (te) dure software. Zuinig zijn dus op het papieren exemplaar. 170 Bladzijden ga je ook niet zomaar even inscannen...
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Sorry, zo noem ik dat ding altijd. Het blijkt dat Trotec zelf het een handelektrode noemt (TS 060). Deze is van slagvast plastic. En zou ook een metalen versie moeten zijn, maar die ken ik niet. Je mept dat ding in het hout, waardoor je veel dieper in het hout kunt meten dan met 2 pennen die je er met de hand in moet duwen.
 

Bijlagen

  • handelektrode.jpg
    handelektrode.jpg
    42,7 KB · Weergaven: 6
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik heb ook heel lang getwijfeld om de T510 van dryfast/trotec te kopen, maar ben toch voor dit exemplaar gegaan, had hem via een tweedehandswinkel nieuw gekocht voor 150 euro! Hij is wel "echt" nieuw ietsje duurder:
caisson VI D6

Ben er best wel tevreden mee! En is contactloos. Kan een aantal houtsoorten standaard selecteren en als die er niet tussenzit dan geef je de densiteit in volgens de janka schaal..
Schakelt auto uit
Bij het hout dat hier al jaren KD in de garage ligt, geeft hij tussen de 7 en 9% vocht aan in beuk, eik en padoek. Lijkt me wel te kloppen denkik, al kan ik niet vergelijken :LOL:

Groeten!
 

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Sorry, zo noem ik dat ding altijd. Het blijkt dat Trotec zelf het een handelektrode noemt (TS 060). Deze is van slagvast plastic. En zou ook een metalen versie moeten zijn, maar die ken ik niet. Je mept dat ding in het hout, waardoor je veel dieper in het hout kunt meten dan met 2 pennen die je er met de hand in moet duwen.
Bij de versie die ik gekocht heb, de Dryfast T510 zit deze erbij. Zie de advertentie boven.
Of is die van jou van een betere kwaliteit?
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Sorry, zo noem ik dat ding altijd. Het blijkt dat Trotec zelf het een handelektrode noemt (TS 060). Deze is van slagvast plastic. En zou ook een metalen versie moeten zijn, maar die ken ik niet. Je mept dat ding in het hout, waardoor je veel dieper in het hout kunt meten dan met 2 pennen die je er met de hand in moet duwen.
Het andere type heb ik eerder vermeld in het topic:

20190216_163328.jpg

Het dikkere gedeelte schuift over de as, zo kan je al 'hamerend' de pinnen inslaan of weer los tikken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.