Kwalitatieve vochtmeter

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Heeft er trouwens iemand ervaring met die Trotec (met het toesel, niet met de verdeler)? Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om daar een slagelectrode aan te koppelen.....
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Die GMH 3810 lijkt me ook heel interessant! 0,2% afwijking tussen 6 en 20%, slagelektrode verkrijgbaar,.. De PCE spreekt dan weer van 1% afwijking, en is tegelijkertijd dubbel zo duur.

brt: bij de Trotec/Dryfast is ook een slagelektrode verkrijgbaar, ik heb de prijs nagevraagd via Toolnation. Zal deze info hier delen van zodra ik antwoord krijg.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik zie nu de prijs van de elektrode en de kabel erbij staan:

tygj.JPG
Als je nog een kleine 10 euro erbij telt voor de naalden is het gewoonweg een verdubbeling van de prijs :rolleyes: De slagelektrode bij andere merken zit los meestal rond de 70-90€. Zo is het totaalpakket toch nog even duur als de PCE, maar wel nog altijd aanzienlijk beter qua tolerantie (0,2% <> 1% bij de courante waardes)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Daarom de naam, houtvochtmeter:p

En inderdaad, niet elke hobbyist heeft zo een ding nodig, maar strikt genomen heeft die ook geen nood aan een dure Festiool of Mafell. De meeste basic merken klaren de klus even goed.

Als je echter als amateur of pro gaat stoeien met massief hout, en dit wil gaan gebruiken op een oneigenlijke manier (lees niet volgens het boekje) kan er zoveel fout gaan dat je niet buiten een degelijke meter kan om miskleunen te vermijden. Dat daar nood aan is kan je hier praktisch elke dag wel lezen in diverse topics. Kromgetrokken en, of, gescheurde(tafel)bladen, scheluwe kastdeuren, etc.... Bijna alle problemen zijn terug te voeren op één oorzaak. Het verkeerde vochtgehalte van het hout voor die welbepaalde toepassing.

Er zijn nog niet teveel houthandels die de rv waarde van hout kunnen meten voor een klant, sterker nog, doorgaans weten ze niet eens wanneer het hout gezaagd is.
Plenty houthandels verkopen gewoon onzin als je naar een vochtgehalte vraagt. Sommige van die gasten vertellen met een stalen gezicht dat een versgedaagde 8/4 plank een paar weken binnen leggen genoeg is om het spul terug te drogen naar 10%:rolleyes:

In al die jaren dat ik met hout bezig ben heb ik één ding wel geleerd, vertrouw nooit klakkeloos wat men verteld.
Tenzij je een betrouwbare leverancier gevonden hebt, die zijn er ook, maar je moet ze weten vinden.
Als ik droog hout nodig heb neem ik altijd zelf mijn vochtmeter mee. In het begin heb ik meermaals gehad dat wanneer men de meter zag verschijnen het hout plots toch niet zou droog meer was als eerst beweerd.
Meten is weten, dat klopt, maar dan wel met een houtvochtmeter en niet met een schuifmaat.
@Tuoh, dank je voor dit duidelijke verhaal. Ik ben blijkbaar wat naïef daar waar het om houthandel gaat.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik heb intussen een uitgebreid antwoord binnengekregen van Hedue, nadat ik mij vragen stelde bij het feit dat ze geen tolerantiewaarde opgaven bij hun toestellen.

I did check some product discriptions and I have to admit that you are correct. However we think that the indication of an accuracy here is missleading.

For example the BIPM (Bureau International des Poids et Mesures) safeguards a prototype made of platinum and iridium that serves as the base unit or reference for weights and has a weigth of EXACLTY 1kg.

There is also a base unit that is the reference for length.

Something like that does not exist for humidity of materials.

So if the tolerance or accuracy shown at the product discription of hygrometers is 0,5%, this value is based on the data saved in the device and that the devices uses as a base for the humidity calculation. So this accuracy just says how close the device measures to it's own data. But you don't know what data the manufacturer used, right?

But as I wrote before there are just too many varibles for a standardised, worldwilde comparable and interchangeable value of humidity in building materials.

If you would measure the same piece of wood with 4 different devices from 4 different manufactures, you would get 4 different values. Usually these values are close to one another. For example from 19% to 24%. To determine which value is true, you would have to take that piece of wood, weigh it, put into a kitchen oven for a year and then weigh it again and the difference in weigth is the humidity.

The given humidity by those devices is always just an approximate value. Not an absolute value that is based on reference like with length or weight. That is why we think giving an accuracy is missleading and untrustworthy. For example the measurements of digital hygrometers are not accepted by courts in law suits. In Germany only values determined in a laboratory by a weighing method are accepted for law suits.

If you use any hygrometer, you always have to establish your own base line or reference. Measure a few pieces of wood that you know are very dry and then some of that you know that they still contain a lot humidity.

It is important to point that out because a lot of people think you can just use a digital hygrometer like standardised laser distance meter. But you simply can not.


Apart antwoord wel. Wat zeggen jullie ervan? Hij excuseerde zich wel voor zijn "slecht" Engels, het is een Duitstalige aan de andere kant van de kabel.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Daarom mijn vraag waarom je niet beter de krimp van het hout kunt meten. Wat in bovenstaande ook een rol speelt is dat het ene stuk hout het andere niet is. En het ene stuk eik ook niet het andere stuk eik is.

Maar zoals Tuoh beschreef, als de houthandel het ook niet weet, moet je iets. En als het ergens tussen 10% en 15% zit, dan is het in ieder geval niet vers gezaagd.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
706
Enschede, Twente
Goed verhaal in goed Engels. Doordenkend: vochtigheid is natuurlijk relatief. Het doel van drogen van hout is om de vochtigheid ervan in 'equilibrium' (evenwicht) te brengen tot de ruimte waarin het uiteindelijk terecht komt. In een klimaat waarin de luchtvochtigheid redelijk stabiel is, levert dat geen probleem op: je laat het materiaal een tijd in de ruimte waar het terecht komt acclimatiseren (of een vergelijkbare ruimte dus).

Ik hoor graag wat ervaren mensen doen in een wisselend klimaat.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Eigenlijk is geen enkele vochtmeter écht betrouwbaar, of ze werken op geleiding of op dichtheid van materiaal
Nu weet jij ook wel dat het ene stuk eiken soms veel zwaarder/lichter is dan het andere (of welke houtsoort dan ook)
Dan is de dichtheid anders en klopt je meting niet


If you would measure the same piece of wood with 4 different devices from 4 different manufactures, you would get 4 different values. Usually these values are close to one another. For example from 19% to 24%. To determine which value is true, you would have to take that piece of wood, weigh it, put into a kitchen oven for a year and then weigh it again and the difference in weigth is the humidity.

Precies mijn punt, vochtmeters zijn niet betrouwbaar, de ene keer zal de ene dichter bij het daadwerkelijke gehalte zitten, de andere keer de andere
De vraag is: hoe dicht bij ? zolang dat dicht genoeg bij het punt is wat je nodig hebt om met het hout te kunnen werken dan weet je genoeg

Een andere optie is het wegen van hout
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Zowel bij meten op maat als op gewicht zul je toch de dichtheid ook moeten weten om een relatie te kunnen leggen. Dat wordt erg lastig.
Dat het meten van de vochtigheid van hout niet te standaardiseren is ben ik niet helemaal eens.

Je kunt namelijk de onzekerheden vastleggen en daarmee de maximaal haalbare nauwkeurigheid/afwijking vastleggen.

Een laboratoriumapparaat kan altijd als referentie dienen door daar eerst een stuk hout mee te meten en vervolgens je handapparaat ermee te vergelijken. Zo kun je in ieder geval de rekenkundige afwijking op de achtergrond, die wel 100% is vast te leggen gelijk trekken en dus in de afwijking elimineren.

Als dan blijkt de de goede apparaten nooit beter als 2% nauwkeurigheid kunnen halen, je dat ook altijd als variabele mee kunt nemen.
Een stuk versgezaagd hout van 25% kan nooit KD zijn dat als 15% wordt verkocht door de houthandel met bijbehorende prijs daarvoor.

Maar dit is het antwoord van deze producent, wellicht dat andere daar een ander/beter antwoord op hebben.
 

tuoh

Oud hout
Geen enkele vochtmeter gaat exact dezelfde waarde laten aflezen als diegene die men in een labo meet (droogproef) MAAR, de betere meters hebben een houtdatabase aan boord, de opgeslagen waarden daarin zijn het resultaat van labotesten.
Men bepaald de waarde ook niet op één proefstuk maar op honderden testexemplaren, zo krijgt men een redelijk juiste gemiddelde waarde.

Eens je een meter hebt moet je die wel leren kennen, dat doe je door je werkstukken in het begin te observeren eens die op hun plaats staan.
Heb je bijvoorbeeld 10% gemeten, maar eens binnenhuis krimpt het hout nog, dan weet je dat de meter wat afwijkt. Door de krimp te meten(meetlat) kan je uitrekenen hoeveel % de rv waarde nog gezakt is. Dat is dan meteen een kalibratie van het ding.
Ook het meten, met een schuifmaat of duimstok, is een benadering, dit omdat de referentiewaarden in de tabellen ook gemiddelden zijn. Gewoon meten met de duimstok is nutteloos omdat het niks verteld over de bereikte rv waarde. Niet iedereen wil een hoop hout in huis leggen voor een paar maanden of jaren, om te zien wanneer de krimp stopt;)
Je hebt dan wel het evenwichtsvochtgehalte bereikt, maar in de living heb je al die tijd geen plaats meer om te zitten;)

Of je wil of niet, om de meest voorkomende (droog)fouten bij het werken met hout te vermijden ga je moeten weten hoe droog of nat een stuk hout echt is (rv waarde).

Ps: op mijn meter kan ik "bouwen" de dagdagelijkse ondervinding heeft mij dit geleerd:p
 

tuoh

Oud hout
Goed verhaal in goed Engels. Doordenkend: vochtigheid is natuurlijk relatief. Het doel van drogen van hout is om de vochtigheid ervan in 'equilibrium' (evenwicht) te brengen tot de ruimte waarin het uiteindelijk terecht komt. In een klimaat waarin de luchtvochtigheid redelijk stabiel is, levert dat geen probleem op: je laat het materiaal een tijd in de ruimte waar het terecht komt acclimatiseren (of een vergelijkbare ruimte dus).

Ik hoor graag wat ervaren mensen doen in een wisselend klimaat.

Als er grote schommelingen zijn in de luchtvochtigheid zal je constructie die moeten kunnen opvangen. Of je wil of niet, de constructie zal dan MOETEN gemaakt worden volgens de regels van het vak. De ervaring van honderden jaren werken met "werkend" hout zit daarin vervat.
Geen geëxperimenteer met ongewone constructies waarbij massief hout verwerkt word als ware het een homogeen materiaal. De plat getreden paden verlaten gaat onder de gegeven omstandigheden dikwijls afgestraft worden. Klemmende deuren of lades, scheluw trekkend hout, vervormingen, barsten, etc.. Noem het op en je krijgt er wel mee te maken bij onjuist gebruik van hout.

Hout verwerkt doorgaans wel een schommeling van 1 à 2% op de rv waarde zonder grote gevolgen, meer word al problematischer.
 

gerardweert

Actieve deelnemer
21 feb 2018
55
16
Je kunt toch ook gewoon een stuk afzagen.
Wegen met een fatsoenlijke lab weegschaal, in de oven leggen en de dag erna weer wegen.
Zo doen we het waar ik werk.
Voordeel is dat we daar ovens hebben die dag en nacht aan staan en een digitale fatsoenlijke weegschaal er langs.
 

tuoh

Oud hout
Ja, dat klopt, wegen werkt juister, maar dan moet je wel beschikken over een geschikte test oven ( constant 103°) en het proefstuk moet minimaal 48u in die hitte blijven.
Er word tweemaal gewogen tussen die tijd.

Het is geen geschikte methode om het houtvochtgehalte van bool- of gekantrecht hout mee te gaan bepalen op het erf van een houthandelaar:p
Het makkelijkste (en meest accurate) stuk gereedschap daarvoor is nog altijd de houtvochtmeter met pinnen.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
In welke mate speelt de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid mee in de gemeten waarde? Ik heb een vochtmeter van Testo voor mijn werk (die dient om het vochtgehalte van brandhout te meten). Deze meter met pinnen meet zowel omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid en via pinnetjes het hout.
 

tuoh

Oud hout
Bij de betere meters moet je ook de omgevingstemperatuur ingeven, of meet ie zelf. Bij mijn meter moet ik de temperatuur zelf ingeven, verander je hier de waarde dan zie je een andere meetwaarde (rv gehalte) verschijnen, afhankelijk van de houtsoort kan dat makkelijk 2 à 3% verschillen:rolleyes:

Ps: bijna alle meters METEN de elektrische weerstand in hout, hoe droger het hout hoe meer weerstand. Deze meters werken het best in de range tussen 6 à 8 en 20 à 22% rv. Lager en hoger kunnen ze niet meten, maar in de praktijk hoeft dat ook niet meer.
De dichtheid van het hout speelt geen rol van betekenis hier.
Bij het drogen echter, speelt de rol van de dichtheid wel een GROTE rol. Hoe dichter het hout (kernhout) hoe trager het droogproces gaat verlopen.

Meters die meten OP het oppervlak (contactloos) zijn berucht om hun onbetrouwbaarheid. De beste resultaten krijg je met een exemplaar met ram elektrode, waarbij de elektrode tot op 1/3 van de houtdikte ingeslagen word.
 
Laatst bewerkt:

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Ik sta op het punt om de knoop door te hakken, en had graag dit topic ook nog even aangevuld met wat huidige prijzen.

Brt, jij gaf aan dat de GMH 3831 aantrekkelijker geprijsd was dan de FMC. Wanneer je er alle benodigdheden voor de slagelektrode bijtelt, komt deze echter veel dichter in de buurt van de Brookhuis meter:

GMH 3831.JPG

Brookhuis FMC:

FMC.jpg

De Dryfast T510 inclusief toebehoren:

Dryfast.jpg

En dan nog de PCE:

PCE.jpg

Alle bovenstaande meters werken met automatische of manuele temperatuurcompensatie, de Hedue en de Bes Bolmann niet dus die vallen al af. De toestellen waarbij de temperatuur handmatig ingesteld wordt zijn uiteraard wat goedkoper (mede door het wegvallen van de meetsonde). Hoe het er nu naar uitziet, gaat het ofwel de PCE ofwel de T510 worden. De PCE is completer, al ga ik niet snel papier/karton moeten meten.. De T510 heeft het voordeel van de uitgebreide bibliotheek en de grotere meetnauwkeurigheid. Mij lijkt het dat beide meters amper moeten onderdoen voor hun duurdere broertjes, toch alleszins niet genoeg om het prijsverschil goed te praten.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Het werd dus de T510. Besteld via Toolnation, krijg ik toch nog een Trotec exemplaar ipv een Dryfast aan... De eerste indrukken zijn goed. Uitgebreide bibliotheek, simpele bediening, duidelijk display, beschermende folie voor het scherm, USB kabel voor verbinding met PC, etc. Het enige minpuntje tot nu toe is dat er al meteen 1 lange elektrode brak toen ik de slaghamer een eerste keer aan het testen was. Er zitten gelukkig genoeg reserve exemplaren bij, dat heeft blijkbaar ook zijn reden aangezien ik er best voorzichtig mee was.

20190216_163328.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.