Kwalitatieve vochtmeter

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Op 4 jaar tijd heb ik nu 2 vochtmeters (van 30 & 50€) die dienst weigeren, dus ik ben op zoek naar eentje waar ik enige garantie heb qua accuraatheid en waar ik (hopelijk) voor lange tijd plezier van ga hebben.

Tijdens mijn zoektocht stootte ik eerst en vooral op de aanrader van tuoh, de FMC via Brookhuis, dat leverde een prijsofferte van 695 euro excl btw op. Dat is wat teveel van het goede momenteel, dus ben ik op zoek naar een meettoestel in de middenklasse zeg maar.

Ik kwam dan uit op de Hedue C036, die circuleert rond de 200€. Een extra meetunit met langere handvat en pennen kost ±80€

91G8VAL3zaL._SL1500_.jpg

De Bes Bolmann H-DI 3.3K zit rond de 300€ en die wordt geleverd incl een slaghamer, dat lijkt me prettiger werken dus een slaghamer gaat mijn voorkeur toch enigszins al naar uit.

H-DI-3.3K.jpg

Is er iemand die met deze toestellen ervaring heeft, of andere aanraders heeft in deze prijsklasse? Er wordt ook gesproken over een keuze tussen 4 houtgroepen.. Is dit al betrouwbaar te noemen of spreek je pas echt van een zekere garantie als je de effectieve houtsoort kan selecteren?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb die groene van de foto
Precies de zelfde, ander merk, die geeft wel een waarde aan maar dat zijn GEEN % (bij mij dan)
Eea staat wel in het boekje beschreven
De extra pennen zitten er standaard bij mij bij

Ik meen dat ik er minder voor betaald heb destijds

Eigenlijk is geen enkele vochtmeter écht betrouwbaar, of ze werken op geleiding of op dichtheid van materiaal
Nu weet jij ook wel dat het ene stuk eiken soms veel zwaarder/lichter is dan het andere (of welke houtsoort dan ook)
Dan is de dichtheid anders en klopt je meting niet
Wil je op geleiding meten moet je het stuk doorzagen en dan meten....

als je wil mag je die van mij wel eens komen proberen
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Je bedoelt de Hedue op de eerste foto? De extra elektrode die ik bedoelde was specifiek voor diepere metingen en mogelijkheid tot 'inslaan', heb je het daarover of enkel over losse/reserve pennen?

https://www.hedue.de/item/inslag-elektrode-hedue-c037/nl

Met pennen die 10-20mm diep in het hout gedrukt worden, komt het uiteindelijk op hetzelfde neer als een stuk hout doormidden te zagen of is dat wat kort door de bocht?

Bedankt overigens voor het aanbod, maar 540 km heen en terug is er lichtjes over :)
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Ik heb de keuze gemaakt om de Wagner MMC20, een pinloos model, aan te schaffen en ben er erg tevreden over. Heb 'm een aantal keer vergeleken met de resultaten van een (goede) versie met pennen en de getallen, en belangrijker de verschillen gedurende het droogproces, komen nagenoeg overeen.
Het ding meet ongeveer op 19-20mm diep in het hout.

Was vorig jaar inclusief verzenden zo'n €350 vanuit de UK.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik was even vergeten dat je van de andere kant van de grens moet komen
Het inslaan van die pennen zou ik maar vergeten, dat hulpstukje is plastic, dat sla je echt kapot

Ik heb even foto's gemaakt van de mijne voor je

De mijn is al iets ouder dan ik dacht (7 jaar) maar werkt nog steeds probleemloos
Op de foto's zie je het webadres van de leverancier, deze meter staat er wel op, maar geen prijs
Stuur hem anders eens een mail.

20181217_160005.jpg

20181217_160017.jpg

20181217_160023.jpg

20181217_160107.jpg

20181217_160114.jpg

20181217_160134.jpg

20181217_160218.jpg
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Ik heb dezelde meter, inderdaad zeer tevreden over! Ook een jaar of 7 geleden gehaald bij een webshop in Roden (dr)

Fons
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
In mijn zoektocht kwam ik uit op de Trotec 510 als kandidaat. Deze wordt veel aangeprezen vanwege de goede houtdatabase voor de correcties, iets waar de meter van Tuoh zo goed in is, maar die heeft een fors steviger prijskaartje.

Ik heb hem nog niet aangeschaft, dus nog geen ervaring, maar deze staat op mijn lijstje van kandidaten op nummer één. De goedkopere Laserliners doen het wellicht ook goed, maar de ervaringen erover die ik lees wisselen erg, en de houtdatabase is zeker niet zo uitgebreid als in de Trotec.

https://nl.trotec.com/shop/t510-vochtmeter-3510207505.html
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.166
351
Etten-Leur
Uit nieuwsgierigheid, waar gebruik je deze nauwkeurige vochtmeters voor? Aankoop van hout, beoordelen van ondervloeren voor parket, droogte van werkstukken? Wat doe je met het meetresultaat.

In de praktijk gebruik een reuze eenvoudige vochtmeter (bouwmarkt, principe weerstandsmeting) om een blok hout te meten voordat ik er iets mee doe en terwijl het werkstuk droogt. Zuiver relatief dus. Het valt terug van plm 30% nat hout vers gekapt naar 10 a 12 % als het voorgedraaid is en 2 a 3 maand heeft gelegen. Langere tijd in huis is hout zo rond de 8 % dacht ik.

Ik kan je dus niet helpen met jouw vraag. Groeten Hans
 

tuoh

Oud hout
Hoe juister het meetresultaat hoe beter je kan bepalen wat een bepaald stuk hout (nog) gaat doen in de toekomst.

Zeker bij toepassingen waarbij een massief stuk hout in feite "oneigenlijk" gaat gebruikt worden. Denk hier aan één massief dosse deel als tafelblad, één breed paneel als kastdeur, etc..
Allemaal toepassingen waar hout gebruikt word zonder acht te slaan, of geen rekening te houden, met de eigenschappen van hout.
Toepassingen waarbij het hout verhinderd word te werken, of, hoegenaamd niet mag werken door de aard van de constructie.
De kans op mislukken is hier veel groter dan bij regulier werk, omdat in dit laatste de ervaring van honderden jaren vakervaring vervat zit.

De kans op slagen hangt grotendeels af van het juist bepalen van het vochtgehalte, en hoe op de gemeten waarde moet geanticipeerd worden om een stabiel werkstuk af te leveren.
Een vochtmeter die werkt met een marge van 2% is dan niet echt een aanwinst, een marge of meetnauwkeurigheid die rond de 0,5% ligt is een stuk beter.
Die meetfout van 2% betekend bijvoorbeeld bij dosse eik nog een krimp van 0,52% van de breedte van het paneel of tafelblad!!!
Meten is weten, maar dan moet er wel juist gemeten worden.

Het forum staat vol met topics die starten met de zin " ik heb droog hout gekocht" Nou, dat zegt dus niks hé, afhankelijk van de opslag of nabehandeling (droogkamer) kan de betekenis van "droog" schommelen tussen de 18 à 17% (winddroog) tot 8 à 10% kunstmatig gedroogd. Met de term "droog" is dus niks zinnigs aan te vangen.

Ik heb het hier nog al aangehaald, een goede vochtmeter is even belangrijk als de eerste de beste Festool of Mafell in de werkplaats. Toch als je aan de slag gaat met massief hout, en graag buiten de lijntjes kleurt qua toepassing of toegepaste constructie.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Voor mij vooral belangrijk voor metingen bij de aankoop van hout, de opvolging van het verder drogen en het acclimatiseren in huis.

De Trotec 510 klinkt ook als een goede kanshebber: heel uitgebreide database, optionele slaghamer, een zeer beperkte marge van zelfs maar 0,2% bij de voor hout toch wel meest gangbare meetpercentages van 5 tot 30%, als ik dit goed begrijp?


  • Tolerantie (gebaseerd op het meetprincipe): 0 tot 5 M%: ± 0,8 M%; 5 tot 30 M%: ± 0,2 M%; 30 tot 100 M%: ± 0,1 M%

Van de andere toestellen kan ik niet meteen een marge terugvinden? Ze spreken telkens enkel van een nauwkeurigheid qua weergave van vochtigheidsgehalte. Ik ga vanavond wat mails rondsturen in de hoop toch wat meer concrete info te sprokkelen over de toleranties.

En inderdaad, tuoh, die uitspraak van jou is serieus blijven hangen nadat ik hem hier gelezen had :)

Alvast bedankt aan al degenen die al reageerden met verschillende insteken!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Is het niet goedkoper om zo af en toe de dikte te meten met een schuifmaat? Neemt de dikte niet meer af, is het hout droog voor de ruimte waar het zich in bevindt.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Beste mensen,

Blijft alsjeblief weg van die website van trotec!!!!!!!!!!! Zoek maar even op reviews van deze website, ik heb net hetzelfde meegemaakt....
houtvochtigheidsmeter besteld, na een maand nog niks gehoord, ik stuur 2 mailtjes, niks gehoord, via telefoon was het altijd een antwoordapparaat, via facebook ook geen reactie....

Nu mijn geluk was dat ik dit via mastercard heb gekocht, ik heb een schadeclaim ingediend en RARARA de dag erna een mailtje van trotec, dat er iets was misgelopen in hun systeem, of ik mijn bestelling nog eens kon doorsturen want ze vonden niets terug...
Ik heb de mail gewoon genegeerd en mastercard heeft mijn geld teruggestort...

De trotec vochtigheidsmeters kan je ook bestellen via andere (betere en betrouwbare webshops!)

Met vriendelijke groeten,

Christophe
 

tuoh

Oud hout
Is het niet goedkoper om zo af en toe de dikte te meten met een schuifmaat? Neemt de dikte niet meer af, is het hout droog voor de ruimte waar het zich in bevindt.

Goedkoper is het wel, maar praktisch?
Stel je gaat een tafel maken voor een klant, en het ding komt in de woonkamer te staan.
Waar ga je het hout te drogen leggen tot het de gewenste rv waarde bereikt heeft? In je living? bij de klant in de woonkamer?
Rekening houdend dat het droogproces tot een jaar; of meer, kan duren.

Dikte meten of het stuk meermaals wegen is doenbaar voor kleine(ere) stukken, grote delen gaat niet lukken.
Komt nog bij dat je gewoon in het blinde rondtast, je weet nooit hoe ver het droogproces staat wegens geen cijfers.
Daarom zijn er ook houtvochtmeters ontwikkeld, je ziet in een oogopslag hoe ver het zaakje staat, en nog belangrijker, wat er nu juist gebeurt.
Gaat het droogproces constant door, of is er een (occasionele) vochtstijging omdat het binnenklimaat (in het werkhuis) teveel schommelt.
Met de schuifmaat zou je dan wel eens een valse start kunnen hebben, omdat je denkt dat het hout zijn evenwicht gevonden heeft, terwijl het in feite terug stijgt.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Dat laatste geldt natuurlijk ook voor vochtigheidsmeter. En dat eerste, een betere houthandel heeft vast ook zelf zo'n apparaat.

Als je professioneel werkt, kan ik me voorstellen dat je zoiets aanschaft, maar voor de hobby lijkt het me overdreven. Als is dat voor hout draaien ook weer anders dan voor meubels maken. Dat laatste heeft over het algemeen makkelijker te meten hout.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Ik begrijp nooit zo goed dat er veel geld wordt uitgegeven aan gereedschap om iets te maken, maar als er gemeten of gecontroleerd moet worden gaan we daar op bezuinigen. Het is wel de bewaking van je kwaliteit, als je daar tenminste wat om geeft.

Vrienden van mij kopen een dure houten deur, nemen een dag vrij om hem op te hangen, er gaat verf en schuurpapier doorheen, maar dan blijkt dat die altijd open valt, en de kou uit de gang naar binnen komt omdat het Gamma waterpas van een tientje af wijkt. Dit uiteraard blijkt na mijn controle die gevraagd is.

Als je dan te beroerd ben om een paar tientjes meer uit te geven voor een knap stuk meetgereedschap, waarom dan al die moeite, tijd en geld erin steken.

Als je serieus met massief hout aan de slag gaat, en het werken kan daarbij een probleem vormen, dan zorg je voor de juiste middelen om problemen te voorkomen.

Hobbymatig betekent niet dat je de natuurkundige wetten niet serieus hoeft te nemen, evenmin dat je de hobby zelf niet serieus hoeft te nemen. Juist bij het uitoefenen van je hobby kun je er ook met een proffesionele insteek mee bezig zijn.
Dat het dan wel niet nodig zal zijn vind ik onzin, de prijs die betaald moet worden is de enige drijfveer om het excuus te verzinnen dat het wellicht niet nodig is. TS vraagt gelukkig advies omdat die de noodzaak wel inziet.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Overdreven is misschien een verkeerde woordkeuze. Maar uit de reacties maak ik een beetje op dat een echt goede vochtigheidsmeter vele honderden euro’s kost. Een digitale schuifmaat is heel veel goedkoper. Uiteindelijk gaat om de werking van het hout. Uitzetten en krimpen dus.

Ik ben zelf techneut op een ander vlak (waterbouw), en mijn technisch gevoel zegt dat je moet meten wat je wilt weten.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.734
397
Bedankt voor de tip, Beickybeer! Al ben ik nu wel wat huiverig om de Trotec te bestellen, als het bij de bron al misloopt zal het via andere verdelers waarschijnlijk ook niet veelbelovend zijn? Ik zie dat Toolnation dezelfde meters verkoopt onder merknaam "Dryfast". Ik leun momenteel toch wat in de richting van dit apparaat. Net vier e-mails de deur uit gestuurd, hopelijk krijg ik nog wat respons net voor de kerstperiode.

Ik snap je punt, Superkees. Maar deze methode is alleen toepasbaar als je het hout al hebt liggen, telkens op identiek dezelfde plaats meet, etc. Bij hout dat gekocht wordt bij een houthandel of als lot bij een particulier of wat dan ook, ga je op het vaststellen van de dikte na niet veel wijzer worden met een schuifmaat. Een goedkopere meter voldoet dan wel voor een initiële schatting, hoor ik je al denken. Maar laten het nu net die goedkope dingen zijn die blijven stuk gaan, ondanks dat ik er zorgzaam mee om ga. Vandaar dat ik besloten heb om in een wat duurder segment te gaan zoeken.
 

tuoh

Oud hout
Daarom de naam, houtvochtmeter:p

En inderdaad, niet elke hobbyist heeft zo een ding nodig, maar strikt genomen heeft die ook geen nood aan een dure Festiool of Mafell. De meeste basic merken klaren de klus even goed.

Als je echter als amateur of pro gaat stoeien met massief hout, en dit wil gaan gebruiken op een oneigenlijke manier (lees niet volgens het boekje) kan er zoveel fout gaan dat je niet buiten een degelijke meter kan om miskleunen te vermijden. Dat daar nood aan is kan je hier praktisch elke dag wel lezen in diverse topics. Kromgetrokken en, of, gescheurde(tafel)bladen, scheluwe kastdeuren, etc.... Bijna alle problemen zijn terug te voeren op één oorzaak. Het verkeerde vochtgehalte van het hout voor die welbepaalde toepassing.

Er zijn nog niet teveel houthandels die de rv waarde van hout kunnen meten voor een klant, sterker nog, doorgaans weten ze niet eens wanneer het hout gezaagd is.
Plenty houthandels verkopen gewoon onzin als je naar een vochtgehalte vraagt. Sommige van die gasten vertellen met een stalen gezicht dat een versgedaagde 8/4 plank een paar weken binnen leggen genoeg is om het spul terug te drogen naar 10%:rolleyes:

In al die jaren dat ik met hout bezig ben heb ik één ding wel geleerd, vertrouw nooit klakkeloos wat men verteld.
Tenzij je een betrouwbare leverancier gevonden hebt, die zijn er ook, maar je moet ze weten vinden.
Als ik droog hout nodig heb neem ik altijd zelf mijn vochtmeter mee. In het begin heb ik meermaals gehad dat wanneer men de meter zag verschijnen het hout plots toch niet zou droog meer was als eerst beweerd.
Meten is weten, dat klopt, maar dan wel met een houtvochtmeter en niet met een schuifmaat.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Heb tijd geleden zelfde zoektocht gedaan, maar nog niets besteld. Die van Brookhous is voor mij ook te duur. Had toen deze gevonden:

https://www.metresys.nl/gmh-3810-precisie-materiaalvochtmeter

Geen ervaring met toestel. Ziet er wel goed uit: prijsvriendelijker, degelijke externe slagelectrode beschikbaar, uitgebreide bibliotheek, temperatuurcompensatie....

Geen ervaring ermee, geen commercieel belang.

Moest hier iemand ervaring mee hebben, had ik deze graag gehoord....
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.