Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 40 van de 40
    Geen enkele vochtmeter gaat exact dezelfde waarde laten aflezen als diegene die men in een labo meet (droogproef) MAAR, de betere meters hebben een houtdatabase aan boord, de opgeslagen waarden daarin zijn het resultaat van labotesten.
    Men bepaald de waarde ook niet op één proefstuk maar op honderden testexemplaren, zo krijgt men een redelijk juiste gemiddelde waarde.

Eens je een meter hebt moet je die wel leren kennen, dat doe je door je werkstukken in het begin te observeren eens die op hun plaats staan.
    Heb je bijvoorbeeld 10% gemeten, maar eens binnenhuis krimpt het hout nog, dan weet je dat de meter wat afwijkt. Door de krimp te meten(meetlat) kan je uitrekenen hoeveel % de rv waarde nog gezakt is. Dat is dan meteen een kalibratie van het ding.
    Ook het meten, met een schuifmaat of duimstok, is een benadering, dit omdat de referentiewaarden in de tabellen ook gemiddelden zijn. Gewoon meten met de duimstok is nutteloos omdat het niks verteld over de bereikte rv waarde. Niet iedereen wil een hoop hout in huis leggen voor een paar maanden of jaren, om te zien wanneer de krimp stopt
    Je hebt dan wel het evenwichtsvochtgehalte bereikt, maar in de living heb je al die tijd geen plaats meer om te zitten

Of je wil of niet, om de meest voorkomende (droog)fouten bij het werken met hout te vermijden ga je moeten weten hoe droog of nat een stuk hout echt is (rv waarde).

Ps: op mijn meter kan ik "bouwen" de dagdagelijkse ondervinding heeft mij dit geleerd

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bert Vanderveen Bekijk Berichten
    Goed verhaal in goed Engels. Doordenkend: vochtigheid is natuurlijk relatief. Het doel van drogen van hout is om de vochtigheid ervan in 'equilibrium' (evenwicht) te brengen tot de ruimte waarin het uiteindelijk terecht komt. In een klimaat waarin de luchtvochtigheid redelijk stabiel is, levert dat geen probleem op: je laat het materiaal een tijd in de ruimte waar het terecht komt acclimatiseren (of een vergelijkbare ruimte dus).

Ik hoor graag wat ervaren mensen doen in een wisselend klimaat.
    Als er grote schommelingen zijn in de luchtvochtigheid zal je constructie die moeten kunnen opvangen. Of je wil of niet, de constructie zal dan MOETEN gemaakt worden volgens de regels van het vak. De ervaring van honderden jaren werken met "werkend" hout zit daarin vervat.
    Geen geëxperimenteer met ongewone constructies waarbij massief hout verwerkt word als ware het een homogeen materiaal. De plat getreden paden verlaten gaat onder de gegeven omstandigheden dikwijls afgestraft worden. Klemmende deuren of lades, scheluw trekkend hout, vervormingen, barsten, etc.. Noem het op en je krijgt er wel mee te maken bij onjuist gebruik van hout.

Hout verwerkt doorgaans wel een schommeling van 1 à 2% op de rv waarde zonder grote gevolgen, meer word al problematischer.

Je kunt toch ook gewoon een stuk afzagen.
    Wegen met een fatsoenlijke lab weegschaal, in de oven leggen en de dag erna weer wegen.
    Zo doen we het waar ik werk.
    Voordeel is dat we daar ovens hebben die dag en nacht aan staan en een digitale fatsoenlijke weegschaal er langs.

Ja, dat klopt, wegen werkt juister, maar dan moet je wel beschikken over een geschikte test oven ( constant 103°) en het proefstuk moet minimaal 48u in die hitte blijven.
    Er word tweemaal gewogen tussen die tijd.

Het is geen geschikte methode om het houtvochtgehalte van bool- of gekantrecht hout mee te gaan bepalen op het erf van een houthandelaar
    Het makkelijkste (en meest accurate) stuk gereedschap daarvoor is nog altijd de houtvochtmeter met pinnen.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 05-01-19 om 11:10.

In welke mate speelt de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid mee in de gemeten waarde? Ik heb een vochtmeter van Testo voor mijn werk (die dient om het vochtgehalte van brandhout te meten). Deze meter met pinnen meet zowel omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid en via pinnetjes het hout.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Bij de betere meters moet je ook de omgevingstemperatuur ingeven, of meet ie zelf. Bij mijn meter moet ik de temperatuur zelf ingeven, verander je hier de waarde dan zie je een andere meetwaarde (rv gehalte) verschijnen, afhankelijk van de houtsoort kan dat makkelijk 2 à 3% verschillen

Ps: bijna alle meters METEN de elektrische weerstand in hout, hoe droger het hout hoe meer weerstand. Deze meters werken het best in de range tussen 6 à 8 en 20 à 22% rv. Lager en hoger kunnen ze niet meten, maar in de praktijk hoeft dat ook niet meer.
    De dichtheid van het hout speelt geen rol van betekenis hier.
    Bij het drogen echter, speelt de rol van de dichtheid wel een GROTE rol. Hoe dichter het hout (kernhout) hoe trager het droogproces gaat verlopen.

Meters die meten OP het oppervlak (contactloos) zijn berucht om hun onbetrouwbaarheid. De beste resultaten krijg je met een exemplaar met ram elektrode, waarbij de elektrode tot op 1/3 van de houtdikte ingeslagen word.
    Laatst gewijzigd door tuoh; 05-01-19 om 14:48.

Ik sta op het punt om de knoop door te hakken, en had graag dit topic ook nog even aangevuld met wat huidige prijzen.

Brt, jij gaf aan dat de GMH 3831 aantrekkelijker geprijsd was dan de FMC. Wanneer je er alle benodigdheden voor de slagelektrode bijtelt, komt deze echter veel dichter in de buurt van de Brookhuis meter:

GMH 3831.JPG

Brookhuis FMC:

FMC.jpg

De Dryfast T510 inclusief toebehoren:

Dryfast.jpg

En dan nog de PCE:

PCE.jpg

Alle bovenstaande meters werken met automatische of manuele temperatuurcompensatie, de Hedue en de Bes Bolmann niet dus die vallen al af. De toestellen waarbij de temperatuur handmatig ingesteld wordt zijn uiteraard wat goedkoper (mede door het wegvallen van de meetsonde). Hoe het er nu naar uitziet, gaat het ofwel de PCE ofwel de T510 worden. De PCE is completer, al ga ik niet snel papier/karton moeten meten.. De T510 heeft het voordeel van de uitgebreide bibliotheek en de grotere meetnauwkeurigheid. Mij lijkt het dat beide meters amper moeten onderdoen voor hun duurdere broertjes, toch alleszins niet genoeg om het prijsverschil goed te praten.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Mooi overzicht... Kom zo te zien tot dezelfde conclusie....

Het werd dus de T510. Besteld via Toolnation, krijg ik toch nog een Trotec exemplaar ipv een Dryfast aan... De eerste indrukken zijn goed. Uitgebreide bibliotheek, simpele bediening, duidelijk display, beschermende folie voor het scherm, USB kabel voor verbinding met PC, etc. Het enige minpuntje tot nu toe is dat er al meteen 1 lange elektrode brak toen ik de slaghamer een eerste keer aan het testen was. Er zitten gelukkig genoeg reserve exemplaren bij, dat heeft blijkbaar ook zijn reden aangezien ik er best voorzichtig mee was.

20190216_163328.jpg

Mooi hoor. Ben benieuwd hoe die bevalt, aangezien deze ook op mijn verlanglijstje staat!
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Forum Rechten