Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 40

Kwalitatieve vochtmeter

Op 4 jaar tijd heb ik nu 2 vochtmeters (van 30 & 50€) die dienst weigeren, dus ik ben op zoek naar eentje waar ik enige garantie heb qua accuraatheid en waar ik (hopelijk) voor lange tijd plezier van ga hebben.

Tijdens mijn zoektocht stootte ik eerst en vooral op de aanrader van tuoh, de FMC via Brookhuis, dat leverde een prijsofferte van 695 euro excl btw op. Dat is wat teveel van het goede momenteel, dus ben ik op zoek naar een meettoestel in de middenklasse zeg maar.

Ik kwam dan uit op de Hedue C036, die circuleert rond de 200€. Een extra meetunit met langere handvat en pennen kost ±80€

91G8VAL3zaL._SL1500_.jpg

De Bes Bolmann H-DI 3.3K zit rond de 300€ en die wordt geleverd incl een slaghamer, dat lijkt me prettiger werken dus een slaghamer gaat mijn voorkeur toch enigszins al naar uit.

H-DI-3.3K.jpg

Is er iemand die met deze toestellen ervaring heeft, of andere aanraders heeft in deze prijsklasse? Er wordt ook gesproken over een keuze tussen 4 houtgroepen.. Is dit al betrouwbaar te noemen of spreek je pas echt van een zekere garantie als je de effectieve houtsoort kan selecteren?

Ik heb die groene van de foto
    Precies de zelfde, ander merk, die geeft wel een waarde aan maar dat zijn GEEN % (bij mij dan)
    Eea staat wel in het boekje beschreven
    De extra pennen zitten er standaard bij mij bij

Ik meen dat ik er minder voor betaald heb destijds

Eigenlijk is geen enkele vochtmeter écht betrouwbaar, of ze werken op geleiding of op dichtheid van materiaal
    Nu weet jij ook wel dat het ene stuk eiken soms veel zwaarder/lichter is dan het andere (of welke houtsoort dan ook)
    Dan is de dichtheid anders en klopt je meting niet
    Wil je op geleiding meten moet je het stuk doorzagen en dan meten....

als je wil mag je die van mij wel eens komen proberen
    Met een hamer past alles...

Je bedoelt de Hedue op de eerste foto? De extra elektrode die ik bedoelde was specifiek voor diepere metingen en mogelijkheid tot 'inslaan', heb je het daarover of enkel over losse/reserve pennen?

https://www.hedue.de/item/inslag-ele...-hedue-c037/nl

Met pennen die 10-20mm diep in het hout gedrukt worden, komt het uiteindelijk op hetzelfde neer als een stuk hout doormidden te zagen of is dat wat kort door de bocht?

Bedankt overigens voor het aanbod, maar 540 km heen en terug is er lichtjes over

Ik heb de keuze gemaakt om de Wagner MMC20, een pinloos model, aan te schaffen en ben er erg tevreden over. Heb 'm een aantal keer vergeleken met de resultaten van een (goede) versie met pennen en de getallen, en belangrijker de verschillen gedurende het droogproces, komen nagenoeg overeen.
    Het ding meet ongeveer op 19-20mm diep in het hout.

Was vorig jaar inclusief verzenden zo'n €350 vanuit de UK.

Ik was even vergeten dat je van de andere kant van de grens moet komen
    Het inslaan van die pennen zou ik maar vergeten, dat hulpstukje is plastic, dat sla je echt kapot

Ik heb even foto's gemaakt van de mijne voor je

De mijn is al iets ouder dan ik dacht (7 jaar) maar werkt nog steeds probleemloos
    Op de foto's zie je het webadres van de leverancier, deze meter staat er wel op, maar geen prijs
    Stuur hem anders eens een mail.

20181217_160005.jpg

20181217_160017.jpg

20181217_160023.jpg

20181217_160107.jpg

20181217_160114.jpg

20181217_160134.jpg

20181217_160218.jpg
    Met een hamer past alles...

Ik heb dezelde meter, inderdaad zeer tevreden over! Ook een jaar of 7 geleden gehaald bij een webshop in Roden (dr)

Fons

Ik heb deze nu zo'n vier jaar een laserliner meet tot een cm of 4 in het hout (non destructief) en ik heb er eentje met pinnen en die is wat minder nauwkeurig.
    https://www.conrad.nl/p/laserliner-m...htighei-123156

Voor 105 euro inclusief verzenden super dingetje.

groetnis, Roeland

In mijn zoektocht kwam ik uit op de Trotec 510 als kandidaat. Deze wordt veel aangeprezen vanwege de goede houtdatabase voor de correcties, iets waar de meter van Tuoh zo goed in is, maar die heeft een fors steviger prijskaartje.

Ik heb hem nog niet aangeschaft, dus nog geen ervaring, maar deze staat op mijn lijstje van kandidaten op nummer één. De goedkopere Laserliners doen het wellicht ook goed, maar de ervaringen erover die ik lees wisselen erg, en de houtdatabase is zeker niet zo uitgebreid als in de Trotec.

https://nl.trotec.com/shop/t510-voch...510207505.html
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Uit nieuwsgierigheid, waar gebruik je deze nauwkeurige vochtmeters voor? Aankoop van hout, beoordelen van ondervloeren voor parket, droogte van werkstukken? Wat doe je met het meetresultaat.

In de praktijk gebruik een reuze eenvoudige vochtmeter (bouwmarkt, principe weerstandsmeting) om een blok hout te meten voordat ik er iets mee doe en terwijl het werkstuk droogt. Zuiver relatief dus. Het valt terug van plm 30% nat hout vers gekapt naar 10 a 12 % als het voorgedraaid is en 2 a 3 maand heeft gelegen. Langere tijd in huis is hout zo rond de 8 % dacht ik.

Ik kan je dus niet helpen met jouw vraag. Groeten Hans

Hoe juister het meetresultaat hoe beter je kan bepalen wat een bepaald stuk hout (nog) gaat doen in de toekomst.

Zeker bij toepassingen waarbij een massief stuk hout in feite "oneigenlijk" gaat gebruikt worden. Denk hier aan één massief dosse deel als tafelblad, één breed paneel als kastdeur, etc..
    Allemaal toepassingen waar hout gebruikt word zonder acht te slaan, of geen rekening te houden, met de eigenschappen van hout.
    Toepassingen waarbij het hout verhinderd word te werken, of, hoegenaamd niet mag werken door de aard van de constructie.
    De kans op mislukken is hier veel groter dan bij regulier werk, omdat in dit laatste de ervaring van honderden jaren vakervaring vervat zit.

De kans op slagen hangt grotendeels af van het juist bepalen van het vochtgehalte, en hoe op de gemeten waarde moet geanticipeerd worden om een stabiel werkstuk af te leveren.
    Een vochtmeter die werkt met een marge van 2% is dan niet echt een aanwinst, een marge of meetnauwkeurigheid die rond de 0,5% ligt is een stuk beter.
    Die meetfout van 2% betekend bijvoorbeeld bij dosse eik nog een krimp van 0,52% van de breedte van het paneel of tafelblad!!!
    Meten is weten, maar dan moet er wel juist gemeten worden.

Het forum staat vol met topics die starten met de zin " ik heb droog hout gekocht" Nou, dat zegt dus niks hé, afhankelijk van de opslag of nabehandeling (droogkamer) kan de betekenis van "droog" schommelen tussen de 18 à 17% (winddroog) tot 8 à 10% kunstmatig gedroogd. Met de term "droog" is dus niks zinnigs aan te vangen.

Ik heb het hier nog al aangehaald, een goede vochtmeter is even belangrijk als de eerste de beste Festool of Mafell in de werkplaats. Toch als je aan de slag gaat met massief hout, en graag buiten de lijntjes kleurt qua toepassing of toegepaste constructie.

Forum Rechten