robuuste kruispoot maken

gijs9

Nieuw lid
29 mrt 2016
18
0
goedenavond,

voor bij mij thuis wil ik graag een ovale eiken tafel maken, uit vloerdelen, eiken duovloer van 15mm berken multiplex en 4mm toplaag eiken.
hiervoor ben ik van plan om een plaat 18mm multiplex te gebruiken, daar bovenop de vloerdelen lijmen, en onderop hetzelfde, zodat het niet gaat krom trekken.
hier omheen maak ik dan een eiken band, zodat het 1 dikke tafel is. zou dan totaal 56mm dik blad zijn.

maar nu weet ik wel welke poot ik er graag onder wil, zie foto.
kruispoot_ovaal_2-1024x683.jpg

alleen weet ik niet hoe ik die het beste kan maken. mijn plan was om er douglas voor te gebruiken en deze wit schilderen. 150x150mm??
mijn vraag bij deze is, hoe kan ik deze constructie maken. het lijkt erop dat het 2 delen zijn. een onderstel en in het spiegelbeeld hetzelfde erop gemaakt. zal er dan in het midden een balk rechtop staan waar al de ''zijpootjes'' tegenaan zijn gelijmd met dominos oid?

alle tips zijn welkom!!

met vriendelijke groet,
gijs jonkers
 

OkkeF

Actieve deelnemer
11 mrt 2015
91
4
Hilversum
Hoi Gijs,

met zoveel lagen multiplex op elkaar gelijmd zou ik niet bang zijn dat het blad krom gaat trekken. Een vloerlaag aan de onderkant van het blad hoeft denk ik niet. Als je graag naar 56mm wilt gaan is dat natuurlijk wel een prima oplossing.

Die poot ziet er wat forser uit dan 15x15, lijkt mij eerder 20x20. Staat dat nergens op de site? Misschien kun je in een winkel onder de tafel duiken en opmeten/goed bekijken? Dat heb ik ook al een paar keer gedaan. (Niet vertellen dat je er zelf eentje wil maken, dan worden winkeliers een beetje bits heb ik gemerkt ;) )

Heb trouwens nog twee fotos van die tafel gevonden om eens goed te bestuderen;

Eiken-kruispoot-1-1024x680.jpg

kruispoot_ovaal_3-1024x683.jpg

De laatste foto laat zien dat de poot (74 pixels breed) ongeveer 1/4 van de tafelhoogte breed is (290 pixels). Als je rekent op een tafel hoogte van 75 cm is dat dus 18 a 19 centimeter breed.
 
Laatst bewerkt:

jans

Nieuw lid
28 jan 2009
23
0
essen be.
AHK en TOXIQ Als dit een geregistreerd ontwerp is kan je dit niet tot in detail namaken. Want dan is dit de intellectuele eigendom van de ontwerper. En kan de ontwerper dit beschouwen als plagiaat. In de wereld van ontwerpers licht dit soms nogal gevoelig.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ah zo bedoelde je
Ik betwijfel of dit een beschermd ontwerp is
Zoek maar eens op kruispoot, je komt er velen tegen, dikker, dunner etc
Ook al bij hele oude plaatjes
 

gijs9

Nieuw lid
29 mrt 2016
18
0
Voor plagiaat ben ik niet bang hoor ;) het is gewoon een tafel voor bij mezelf thuis. Als je een ontwerp van een ander gaat verkopen word het een ander verhaal, maar ook daarvoor ben ik niet zo bang met een tafelpoot.
 

gijs9

Nieuw lid
29 mrt 2016
18
0
Bedankt voor je scherpe opmerking zo net de pixels, was ik zelf nog niet op gekomen. Toch denk ik dat ik voor 15cm poot ga, de tafel word 220cm lang en 110cm breed. Ben bang dat 20cm wel overdreven lomp word dan. Ik ben erg benieuwd naar de constructie, hoe zo'n poot word opgebouwd.
Met vriendelijke groet,
Gijs
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Bedankt voor je scherpe opmerking zo net de pixels, was ik zelf nog niet op gekomen. Toch denk ik dat ik voor 15cm poot ga, de tafel word 220cm lang en 110cm breed. Ben bang dat 20cm wel overdreven lomp word dan. Ik ben erg benieuwd naar de constructie, hoe zo'n poot word opgebouwd.
Met vriendelijke groet,
Gijs
Jammer dat je de link naar het item op dit forum niet bekeken hebt daar legt Henk Verhaar het in de 19e post erg duidelijk uit.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
AHK en TOXIQ Als dit een geregistreerd ontwerp is kan je dit niet tot in detail namaken. Want dan is dit de intellectuele eigendom van de ontwerper. En kan de ontwerper dit beschouwen als plagiaat. In de wereld van ontwerpers licht dit soms nogal gevoelig.

Als je het voor eigen gebruik maakt heb je volgens mij nooit met patent of wat dan ook te maken, dan kun je gewoon alles namaken.
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.271
167
Halverwege Utrecht en Amsterdam
AHK en TOXIQ Als dit een geregistreerd ontwerp is kan je dit niet tot in detail namaken. Want dan is dit de intellectuele eigendom van de ontwerper. En kan de ontwerper dit beschouwen als plagiaat. In de wereld van ontwerpers licht dit soms nogal gevoelig.
Jan, Als je dit commercieel zou gaan toepassen heb je helemaal gelijk, als je dit echter voor eigen gebruik gaat namaken, heb je hier niets mee te maken.
 

AHK

Actieve deelnemer
17 aug 2017
608
61
Flakkee
AHK en TOXIQ Als dit een geregistreerd ontwerp is kan je dit niet tot in detail namaken. Want dan is dit de intellectuele eigendom van de ontwerper. En kan de ontwerper dit beschouwen als plagiaat. In de wereld van ontwerpers licht dit soms nogal gevoelig.

Dus als je een idee van bijv. Pinterest haalt en dit na maakt, dan pleeg je plagiaat? Beetje ver gezocht, niet?
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Het verhaal van een patent op deze tafel begrijp ik niet. Naar mijn weten kan er alleen een patent op iets technisch aangevraagd worden. Uiteraard kan er wel een auteursrecht op de foto zitten.
Maar ik dwaal af van het onderwerp van het topic. Succes met het maken van de tafel.
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Nee hoor, er bestaat ook nog merkpatent. En die verloopt nooit. Anders kunnen we de goedkope cola in de Coca Cola fles gewoon gaan overgieten, dat is nog steeds niet toegestaan.

En sinds wanneer is een kruispoot geen technische constructie. Ben er in dit geval echter bang voor dat de eerste kruispoten wellicht al stammen van voor het patent tijdperk. Bovendien is hier geen commerciële insteek, dus is het sowieso niet van toepassing. Bij auteursrecht is het een ander verhaal. Dat mag zonder toestemming nooit. De foto in de openingspost is schaamteloos van de website overgenomen, en daar gaat waarschijnlijk meer mis als met het namaken van de poot zelf.

Maar het schaamteloos foto's lenen van het internet doen we hier massaal, is in Duitsland dus verboden, daar heet het auteursrecht urheberrecht (google maar) en een foto mag dus alleen van jezelf zijn.

Lijkt mij voor de TS echter prettiger als we het hier over de poot zelf hebben.
 

gijs9

Nieuw lid
29 mrt 2016
18
0
goedemiddag,

afgelopen weken ben ik bezig geweest om het blad in elkaar te lijmen. de vloerdelen heb ik op een plaat 18mm berken multiplex gelijmd, en een laag vloerdelen onder die multiplex. op de CNC heb ik er een kruising tussen een ovaal en een ellips van gemaakt. een ellips vind ik het mooist, maar minder praktisch omdat de punt vrij scherp is.
IMG_20190102_064031.jpgIMG_20190102_064014.jpgIMG_20190102_063934.jpg
 

gijs9

Nieuw lid
29 mrt 2016
18
0
randafwerking

als randafwerking is gewoon een eiken band het makkelijkste, maar het leek me mooier als ik het in delen zou doen, zodat het enigssinds balken lijken.
IMG_20190121_065043.jpgIMG_20190121_065033.jpgIMG_20190121_170553.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.