Het bouwen van een veldsmidse

BenS

Nieuw lid
9 dec 2021
2
1
Drenthe
Dag Ornament,
de pijp is 11 cm diameter, inderdaad tamelijk dun en vooral bij het opstarten te weinig trek. Maar ja dat stukje pijp had ik liggen.
De vuurpot is 13x13 cm. Nadeel van de gaten: vooral bij gebruik van Borax bij het vuurlassen lopen ze snel dicht. De smidse is inderdaad alleen voor kleinere werkstukken maar wel heet genoeg om te vuurlassen. Zie de baardbijl waarvan het oog is gevuurlast en de snede is een ingelast stuk koolstofstaal (oude vijl). Als luchtaanvoer steek ik een haardroger van een euro uit de kringloop in het zijpijpje, werkt prima! De luchtstroom kan ik verder regelen door de onderklep verder open of dicht te schuiven.
En licht is geen probleem, het vuur geeft licht en bovendien kan de voorkant helemaal open. Op de foto zie je ook dat de platen van de kast met lipschuiven op elkaar staan en dus zo van elkaar af te tillen zijn.
En zoals het de hobbyist betaamt: aan het maken van dit alles heb ik net zoveel plezier beleefd als aan het gebruik ervan :)
grt Ben
 

Bijlagen

  • vuurpot.JPG
    vuurpot.JPG
    100,9 KB · Weergaven: 37
  • luchtaanvoer.JPG
    luchtaanvoer.JPG
    66,8 KB · Weergaven: 37
  • vooraanzicht.JPG
    vooraanzicht.JPG
    64,1 KB · Weergaven: 37
  • IMG_4305.JPG
    IMG_4305.JPG
    105,2 KB · Weergaven: 40

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Hallo BenS, zo,n gesloten smidse lijkt natuurlijk al wat meer op een oven of een kachel en heeft meer trek. Bij een gewone open smidse, moet toch echt een dikkere buis.
Ziet er allemaal functioneel uit.

gefeliciteerd met je bijl en dat vuurlassen is geen gemakkelijk werk.

Een vuurpot met ronde luchtgaten is een onding , in mijn ogen. Ik zou de slijpschijf en de laspost uithalen en er een draaiend blokje inzetten. Ik zou onder de vuurpot, bonen aan het luchtkanaal doorzagen en dan het systeem aanpassen.
Ga je veel meer plezier aan hebben en het is makkelijk te doen.

Groeten,
Ornament
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ha Wilco,
Ook ik beleef veel plezier aan een zelfgebouwde kolensmidse. Als je helemaal buiten staat kan de wind op het vuur lastig zijn, en smeedkolen kunnen zware rook geven. Daarom heb ik van dun plaatstaal en een stukje pijp een omkasting gemaakt. De plaat aan de voorkant staat los, en de bovenste helft kan er ook af zodat er alleen een windscherm om het vuur heen staat.
grt Ben
Ik had deze updates tot nu toe gemist! Ik ben er vorige week met het smeden van de Russische draaibeitel ook achter gekomen dat bij draaiwinden je altijd wel een keer in de rook staat of dat de hitte van het vuur je kant opslaan. Dat ik in een hoek tussen schuren stond zal ook niet geholpen hebben. Een dakje met pijp is dan inderdaad wel een goed idee. Die ga ik onthouden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.